آزادراه تهران- شمال، پروژه‌ای که به مرحله جدیدی رسیده به زودی ۲۰ ساله می‌شود. هم اکنون از ۴ قطعه این آزادراه فقط قطعه چهارم (حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر) زیر بار ترافیک است و دیگر قطعات، به‌خصوص قطعه‌های دوم و سوم که از مهم‌ترین بخش‌های طرح هستند هنوز تا افتتاح، راه دور و درازی دارند؛

آزاد راه تهران شمال

 البته طبق آخرين اظهارات وزير راه و شهرسازي قرار بود ديروز اسناد مناقصه قطعه دوم اين آزادراه ارائه ‌شود و عملیات اجرایی قطعه سوم نیز به زودی كليد بخورد. به گفته عباس آخوندي، پیشرفت فیزیکی قطعه يك آزادراه تهران - شمال، به 70‌درصد رسيده است و همانگونه‌ كه پيش‌تر نيز اظهار شده بود، بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه زیر بار مي‌رود.

قطعه يك آزادراه تهران- شمال، با طول تقريبي 32 كيلومتر كه تكميل آن در اولويت قرار گرفته است، از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت آغاز مي‌شود و با عبور از کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد؛ وقتي اين قطعه به بهره‌برداري برسد، بخشي از مسير 92 كيلومتري فعلی که از کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر مي‌شود.
ديروز آخوندی در جریان بازدید از قطعه يك پروژه آزادراه تهران- شمال، روند پیشرفت کار را بسیار خوب دانست و با بیان اینکه ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آزادراه انجام شده است، گفت: طراحی‌ها به دقت انجام شده و تلاش می‌شود با توجه به طولانی‌بودن تونل‌ها، معماری خوب و چشم‌نوازی داشته باشیم.

همچنین رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری نيز در جریان این بازدید گفت: آنچه برای ما مهم است اینکه در این پروژه حدود 3هزار و ۱۰۰ نفر مشغول کار هستند و در بخش اشتغال جانبی نیز در بخش سیمان، فولاد و برخی صنایع دیگر اشتغال خوبی ایجاد شده است. به عقيده علی‌اکبر ناطق‌نوری اینکه در روند کار از متخصصان ایرانی استفاده شده، از نکات جالب‌ اين پروژه است.

در طول 20 سالي كه عمليات اجرايي آزادراه تهران- شمال در دستور كار بوده، بحث هزينه‌ها و تامين مالي پروژه جزو مسائل حياتي به شمار مي‌آمده است. هزينه‌هايي كه اينك به گفته محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان به صورت ۵۰ - ۵۰ از سوی هر 2دستگاه تامین می‌شود و همين مسئله به پيشرفت كار كمك كرده است.

به گفته مدیر اجرایی آزادراه،‌مجموع اين پروژه هم‌اكنون ۳۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد كه 7درصد از برنامه زمانبندي شده عقب‌تر است اما با پیشرفت ماهانه ۳.۳ درصدي مي‌توان به جبران عقب‌ماندگي‌ها اميد داشت.به گفته پیمانکار پروژه آزادراه تهران - شمال، طول مسیر اين آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است که با افتتاح آن سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در سوخت انجام می‌شود.

او منابع مورد نیاز برای تکمیل آزادراه تهران - شمال را 7‌هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تعداد جبهه‌های فعال در آزادراه ۱۳۰ جبهه، تعداد نیروی انسانی 3هزار و ۸۸ نفر، تعداد ماشین‌آلات ۹۲۳ دستگاه و تعداد قالب موجود‌‌۳۰‌دستگاه‌است.

کد خبر 350643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha