همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند که ساخت و سازها در سواحل، آلودگی و فعالیت‌های گردشگری دریایی همچون غواصی تا حدودی با افزایش بی‌سابقه حملات کوسه‌ها به انسان‌ها ارتباط دارد، هر چند تغییر وضعیت اقلیم و گرمای جهانی نیز عاملی مهم در این زمینه است.

انسان‌ها و گرم شدن هوای زمین عامل افزایش حملات کوسه‌ها

به گزارش ایرنا، دانشگاه "باند" در کویینزلند در استرالیا متوجه شدند که مداخله انسان در زیستگاه کوسه‌ها و گرم شدن آب و هوای جهان موجب افزایش شدید و چشمگیر حملات کوسه‌ها در سال‌های اخیر است.

سال گذشته، 98 مورد گاز گرفتگی کوسه گزارش شد که 11 درصد نسبت به رکورد قبلی 88 مورد در سال 2000 بیش‌تر است و 69 درصد نسبت به یک دهه گذشته افزایش دارد.

حدود 84 درصد از گاز گرفتگی‌های کوسه تنها در آمریکا، آفریقای جنوبی، استرالیا، برزیل، باهاما و منطقه ریونیون صورت گرفته است. بیش از نیمی از این گاز گرفتگی‌ها در آب‌های آمریکا و به طور خاص فلوریدا بوده است.

تصور می‌شود که تغییر آب و هوا بیش‌ترین تاثیر را در افزایش حملات در قیاس با سایر عوامل داشته باشد زیرا جمعیت کوسه‌ها در آب‌های گرم به سرعت افزایش می‌یابد.

با این حال، محققان می‌گویند که توسعه و زیرساخت‌های ساحلی نیز می‌توانند پیامدهای محیط زیستی عمده‌ای بر جمعیت کوسه‌ها داشته باشد و افزایش بی‌دلیل گاز گرفتگی کوسه‌ها را توضیح دهد.

کد خبر 350678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha