بانک جهانی، گزارش جدیدی از وضعیت کشورها در زمینه فضای کسب و کار منتشر کرد که براساس آن ایران در رتبه ۱۲۰جهان در میان ۱۹۰ کشور قرار گرفته است.

 رتبه ايران در گزارش سال گذشته بانك جهاني 118ذكر شده بود. در گزارش جديد نيز با اصلاح اطلاعات، رتبه سال گذشته ايران 117اعلام شده است كه با اين حساب ايران تنزل 3پله‌اي را در رتبه كسب و كار تجربه كرده است.

سهولت كسب و كار براساس 10زيرشاخص مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه ميانگين نمره ايران در اين 10زيرشاخص به ميزان 0.18‌درصد افزايش يافته كه نشان از حركت آرام رو به رشد در بهبود فضاي كسب‌ و كار دارد. با وجود اين، پيشرفت ساير كشورهاي نزديك به ايران سريع‌تر بوده كه منجر به تنزل رتبه ايران شده است.

براساس گزارش بانك جهاني، ‌نيوزيلند، سنگاپور و دانمارك، 3اقتصاد برتر جهان از نظر بهره‌وري كسب ‌و كار بوده‌اند. بعد از آنها، هنگ‌كنگ، چين، كره، نروژ، انگلستان، آمريكا، سوئد و مقدونيه قرار گرفته است. نكته قابل توجه اين است كه صندوق بين‌المللي پول هم مقدونيه را به‌عنوان كشوري با كمترين ميزان ماليات معرفي كرده است. مجموع نرخ مؤثر مالياتي در مقدونيه6.7 درصد است كه هيچ كشور ديگري در جهان اين ميزان ماليات پايين را ندارد.

بانك جهاني، كشورها را از منظري ديگر نيز رتبه‌بندي كرده و به پيشرفت آنها پرداخته است. بر همين اساس بروني دارالسلام پيشروترين كشور از نظر انجام برنامه‌هاي اصلاحي بوده است. بعد از آن نيز كنيا، بلاروس، گرجستان، پاكستان، امارات متحده عربي و بحرين قرار داشته‌اند.

جايگاه بين‌المللي ايران در اين شاخص، از رتبه ۱۵۲ در سال ۲۰۱۳ ميلادي به رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۷ ميلادي ارتقا يافته است. براساس گزارش سال ۲۰۱۷ بانك جهاني، امتياز فاصله ايران تا اقتصاد پيشرو در سهولت انجام كسب‌ و كار در سال ۲۰۱۶ ميلادي ۵۷.۰۸ بوده و در سال ۲۰۱۷ ميلادي ۵۷.۲۶ اعلام شده است.

  • وضعيت ايران در زيرشاخص‌ها

شاخص انجام كسب‌ وكار بانك جهاني شامل ۱۰ زير‌شاخص است كه ايران بهترين عملكرد را در اخذ مجوز ساخت، سهولت اجراي قراردادها و دسترسي به برق داشته است. رتبه‌هاي ايران در هركدام از شاخص‌ها به‌اين‌ترتيب است: شروع كسب‌وكار (رتبه ۱۰۲)، اخذ مجوز ساخت (رتبه ۲۷)، دسترسي به برق (رتبه ۹۴)، ثبت مالكيت (رتبه ۸۶)، اخذ اعتبارات (رتبه ۱۰۱)، حمايت از سهامداران خرد (رتبه ۱۶۵)، سهولت پرداخت ماليات (رتبه ۱۰۰)، تجارت فرامرزي (رتبه ۱۷۰)، سهولت اجراي قراردادها (رتبه ۷۰)، ورشكستگي و پرداخت ديون (رتبه ۱۵۶).

  • وضعيت مناطق مختلف جهان

شرق آسيا و حوزه اقيانوسيه، خانه 3كشور از 10اقتصاد برتر جهان است. سنگاپور، چين و هنگ‌كنگ در اين منطقه قرارگرفته‌اند. همچنين اندونزي و بروني دارالسلام نيز كه اقتصادهاي پيشرو جهان ازنظر اصلاحات بوده‌اند، در اين منطقه قرار دارند. بسياري از اقتصادهاي اصلاح‌گر طي سال گذشته در اروپا و آسياي مركزي قرارگرفته‌اند. بلاروس، گرجستان، قزاقستان و صربستان در اين مناطق بين 10 اقتصاد اصلاح‌گر جهان هستند. عملكرد خوب اين منطقه حالا شبيه به منطقه OECD است كه متشكل از كشورهايي با درآمد بالاست. طي سال گذشته، منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، بيشترين اصلاحات اقتصادي را از سال 2009انجام داده است.

کد خبر 350766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha