همشهری آنلاین: محیط‌های آبی مانند دریاها و اقیانوس‌ها بیش‌ترین تاثیر را از تغییرات آب و هوایی می‌گیرند، این عامل موجب تغییرات در شوری، تغییر جریانات دریایی و تغییر در حد تحمل زیستمندان دریایی می‌شود.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی دریاها و اقیانوس‌ها

به گزارش ايرنا، ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه گفت: تغيیرات آب و هوایی موجب بروز آلودگی و گسترش آنها در دریاها می‌شود به این معنا که برخی از عناصر بر اثر تغییر آب و هوا آزاد می‌شوند و تاثیرات خاص خود را بر روی محیط آبی و آبزیان می‌گذارند.

الماسی اظهار کرد: به عنوان مثال پدیده فیلینگ به طور طبیعی در آب دریاها رخ می‌دهد که ممکن است با بروز تغییرات آب و هوایی رفتار آن تغییر کند و منجر به مرگ و میر گسترده آبزیان شود و یا پدیده شکوفایی جلبکی رخ دهد.

وی درباره پدیده فیلینگ توضیح داد: به لحاظ علمی زمانی که جریانات آب سرد به سمت سطح آب می‌آیند می‌توانند مواد مغذی را با خود بالا بیاورند و در سطح آب پخش کنند که بر اثر تغییر آب و هوا این رویه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

الماسی افزود: به عنوان مثال اگر عنصر آهن به صورت گسترده‌ای در پهنه آبی پخش شود خود عامل افزایش رشد جلبک‌ها و بروز پدیده جلبکی می‌شود که بروز آن پیامدهای خاص خودش را دارد، اگر سمی باشد یک تاثیر بر روی آبزیان دارد و اگر هم سمی نباشد موجب نرسیدن نور و اکسیژن به عمق آب می‌شود که در نهایت مرگ آبزیان را به همراه دارد.

مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین این جلبک‌هایی که سطح آب را گرفته‌اند به مرور می‌پوسند که بوی بدی به همراه دارند.

وی اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی بر روی تراز آب دریاها هم تاثیر می‌گذارد زیرا گرم شدن زمین موجب آب شدن کوه‌های یخ می‌شود که این بالا آمدن تراز آب دریاها و اقیانوس‌ها را به همراه دارد که به موجب آن پیشروی آب رخ می‌دهد و خط ساحلی تغییر می‌کند.

الماسی تاکید کرد: تمام این عوامل بر روی اقتصاد، معیشت، کاربری اراضی، فعالیت شیلاتی، تنوع زیستی و بروز انواع آلودگی‌ها در حوزه دریایی تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 351046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha