دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

در آغاز سومین هفته از عملیات ارتش و نیروهای مقاومت مردمی شیعه و کردهای عراق برای آزادسازی شهر موصل، دیروز فرماندهی ارشد نیروهای عراقی از ورود نیروهای ارتش به شرق موصل خبر داد.

عراق

به اين ترتيب در شانزدهمين روز از شروع اين عمليات، مهم‌ترين مرحله از آن يعني نبرد مستقيم در داخل شهر آغاز شده‌است.
خبرگزاري رويترز ظهر ديروز به نقل از فرمانده نيروهاي ويژه ضدتروريسم عراقي نوشت: نخستين گروه از نظاميان اين نيروي ويژه وارد منطقه صنعتي شرق موصل به نام الكرامه شده‌است. به گفته اين فرمانده عراقي، نبرد مستقيم با نيروهاي داعش در اين منطقه در جريان است. عمليات نيروهاي ويژه عراقي براي ورود به شرق موصل از صبح ديروز آغاز شد.

عمليات آزادسازي موصل كه از 2هفته پيش شروع شد، به گفته مقامات نظامي عراق و همچنين وزارت دفاع آمريكا، جلوتر از برنامه پيش‌بيني شده جلو رفت. پيش‌تر گفته مي‌شد كه ممكن است آزادسازي مناطق حومه موصل هفته‌ها طول بكشد و ورود نظاميان عراقي به داخل شهر به اين زودي محقق نشود. نخست‌وزير عراق كه ديروز براي نظارت مستقيم بر عمليات موصل وارد منطقه نينوا شده، در سخناني گفت، اگر اين عمليات ماه‌ها طول بكشد، نظاميان عراقي براي آن آماده هستند.

همزمان هادي‌العامري، فرمانده نيروهاي بدر (گروه‌هاي نظامي شيعه عراقي) ديروز در سخناني گفت، عمليات موصل پيك‌نيك نيست و همه نيروها براي هر موقعيتي آماده هستند. نيروهاي مقاومت مردمي شيعه عراقي موسوم به حشد‌الشعبي كه سازمان بدر بخشي از آن است، از ابتداي اين هفته، ورود مستقيم به عمليات موصل را آغاز كردند.

ماموريت آنها بستن راه فرار نيروهاي داعش در غرب موصل و در نزديكي مرز سوريه است. برخي منابع عراقي از حضور بيش از 5هزار نيروي حشد‌الشعبي در عمليات آزادسازي موصل خبر داده‌اند.باوجود آنكه نظاميان عراقي زودتر از زمان پيش‌بيني شده وارد شهر موصل شده‌اند اما مرحله دشوار اين عمليات، جنگ با تروريست‌هايي است كه در داخل اين شهر با يك و نيم ميليون نفر جمعيت و در ميان مردم سنگر گرفته‌اند.

در روزهاي گذشته گزارش‌هاي متعددي درباره گروگانگيري مردم روستاهاي اطراف موصل توسط داعش و بردن آنها به داخل شهر منتشر شده ‌است. حملات هوايي و درگيري‌هاي زميني با نيروهاي داعشي در حومه موصل و داخل اين شهر همچنين صدها كشته در ميان آنها به جا گذاشته‌است. منابع آمريكايي شمار كشته‌شدگان داعش در 2هفته گذشته را حدود 800نفر اعلام كرده‌اند. ديروز همچنين گروه موسوم به ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه اخبار مربوط به سوريه را از لندن رصد مي‌كند، اعلام كرد كه جسد 40عضو سوريه‌اي داعش كه در موصل كشته ‌شده‌اند به تازگي به رقه منتقل شده ‌است.

کد خبر 351218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha