چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: انسان به مرور زمان انسان شده است. سیر تغییراتی که انسان اولیه را به شکل امروزی درآورده، وابستگی زیادی به شرایط زندگی او در هر برهه از زمان داشته است.

مطمئنا انسان غارنشين نياز‌ها و ابزارهايش با انسان امروزي بسيار فرق داشته است. آنها قد بلندتري داشته‌اند و همانطور كه ثابت شده به جاي 32دندان 34دندان توي دهانشان بوده! طبيعي است كه براي جويدن شكار و خوراكي‌هاي سخت 34دندان بيشتر به‌كار مي‌آمده است. اما به مرور زمان و با كشف آتش و ابزارهاي ديگر و ساده‌تر شدن خوراكي‌ها تعداد دندان‌هاي انسان به عدد 32رسيده و حتي با تكامل مغز، فك انسان به‌گونه‌اي تغيير يافته كه فضاي كافي براي همان 32دندان نيز در دهان وجود ندارد.

دانشمندان علم ژنتيك معتقدند كه همه اين تغييرات در نسخه ژنوم انسان ثبت شده است. نيازهاي روز بر ژن‌هاي انساني تأثير گذاشته و به همين ترتيب نسل‌هاي بعدي دچار تغييراتي براي پاسخگويي به نيازهاي روز مي‌شوند. آنها بر اين باور هستند كه مي‌توانند تغييرات جسمي انسان را با توجه به مقتضيات روز در آينده پيش‌بيني كنند؛ فقط كافي است كه يك بازه زماني طولاني‌مدت را در اختيار آنها قرار دهيم؛ بنابراين عقلاني است كه بپذيريم اگر استفاده از ابزار ابتدايي توانسته شكل سر، بدن و دستان انسان را تغيير دهد، ابزارهاي هوشمند و تكنولوژي‌هاي جديد ارتباطي نيز مي‌توانند چنين تغييراتي در انسان‌ها ايجاد كنند. حال به‌نظر شما با توجه به حجم و گستردگي استفاده از اين ابزارها، انسان آينده چه تغييرات فيزيكي خواهد كرد؟ دانشمندان اين‌چنين پاسخ مي‌دهند:

انگشت شست؛ هر روز بزرگ‌تر از ديروز: دنيا هم‌اكنون بر سر انگشتان شست ما مي‌چرخد. ما با انگشت شست‌مان در دنياي ارتباطي جديد گردش مي‌كنيم؛ بنابراين طبيعي است كه جايگاه آن در بدن انسان اهميت بيشتري مي‌يابد چون هم قوي‌تر خواهد شد و هم بزرگ‌تر. بخش عمده‌اي از كليدهاي عملكرد در گوشي‌هاي موبايل تنها در دسترس انگشت شست قرار دارد. از سوي ديگر با بزرگ‌تر شدن صفحه نمايش، انگشت شست ناچار است كشش بيشتري را تحمل كند؛ پس احتمالا بلند‌تر خواهد شد. تغيير شكل مچ دست و چرخش آن همراه با خم شدن ساير انگشتان در بشر آينده نيز چندان دور از ذهن نيست.
اگر روش استفاده از اين ابزار هوشمند تغيير نكند ممكن است انسان نيز مانند شامپانزه‌ها توانايي مشت كردن دست خود را از دست بدهد.

سر، پايين ؛ ستون فقرات، گرد: انسان جديد، انسان سرپايين است. سر به‌عنوان سنگين‌ترين عضو بدن روي تكيه‌گاهي به نام گردن قرار گرفته كه با ظرافت خاصي وزن آن را تحمل كرده و امكان چرخش آن را در جهات مختلف فراهم مي‌كند. اما در زمان استفاده از موبايل سر به جلو متمايل مي‌شود و اين كار در طولاني‌مدت باعث بروز فشار در مهره‌هاي گردن مي‌شود. متمايل شدن سر به سمت جلو حين كار با موبايل، نه‌تنها به مهره‌هاي گردن آسيب مي‌رساند بلكه ستون فقرات را نيز از حالت عادي خارج كرده و باعث ايجاد قوس در آن مي‌شود. با اين تغيير، گردنِ متمايل به جلو و پشت گرد از ديگر شاخصه‌هاي بشر آينده است.

چشم‌ها، نزديك‌بين: اگر انسان اوليه نياز داشته كه دورترها را بهتر ببيند، انسان امروزي به خيره شدن و ديدن اجسام نزديك بيشتر احتياج دارد. مانيتورهاي كامپيوتر، تلويزيون‌ها و علي‌الخصوص موبايل‌ها براي مغز ضرورت بيشتري ايجاد مي‌كنند كه از چشمان نزديك‌بين بيشتر حمايت كند؛ بنابراين تغيير در نحوه عملكرد چشم و اجزاي داخلي آن محتمل است.

تغيير در ساعت بيولوژيكي بدن: عمده زمان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي چه زماني است؟ آمارها در همين ايران خودمان نشان مي‌دهد كه ساعت 23تا 2 بامداد بيشترين زمان استفاده و حضور در شبكه‌هاي اجتماعي است و اين زمان از نظر بيولوژيكي متعلق به خواب است. به همين ترتيب ساعت بيولوژيك بدن نيز به مرور زمان تغيير مي‌كند؛ بنابراين اگر يك روزي انسان مثل خفاش از درخت آويزان شد، تعجب نكنيد!!

کد خبر 351368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha