شهردار تهران در جریان نظارت ستادی در شهرداری منطقه ۱۶ از مدرسه کودکان استثنایی کوشا بازدید و خبرهایی را درخصوص معلولان شهر به‌ویژه معلولان بخش‌جنوبی اعلام کرد.

محمدباقر قاليباف كه صبح چهارشنبه به منطقه‌16 رفته بود، نشستي صميمي نيز با دبيران شوراياري و مديران محله‌هاي اين منطقه داشت.وي در اين نشست با بيان اينكه حضرت امام(ره) بارها تأكيد داشتند ما در كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند، دخالت نداشته باشيم، گفت: مجموعه‌اي مثل شهرداري تهران كه يك نهاد عمومي غيردولتي به‌شمار مي‌رود نيز بايد اين روحيه را تقويت كند تا مردم هر محل بتوانند كار خودشان را انجام دهند. وي در ادامه عنوان داشت:

اگر به‌دنبال ارتقاي كيفيت زندگي در شهر تهران هستيم، بايد درنظر داشته باشيم هم‌اكنون كار به جايي رسيده كه ديگر با توسعه اقدامات عمراني و با اولويت قرار دادن بحث‌هاي زيرساختي نمي‌توانيم كيفيت زندگي را در شهر افزايش دهيم. شهردار تهران گفت: من با هر شخصيت و شهردار خارجي كه ملاقات مي‌كنم، آنها بعد از تعريف از زيرساخت‌هاي تهران، نسبت به فرهنگ ترافيك در شهر اعتراض دارند و مي‌گويند آيا مردم متوجه نيستند كه ترافيك تهران به‌خاطر همين فرهنگ غلط رانندگي است؟

با وجود اين زيبايي‌ها و زيرساخت‌هاي ايجاد شده در شهر، چرا بايد وضعيت ترافيك اينگونه باشد؟ قاليباف تأكيد كرد: اگر تعداد خودروهايي كه به‌صورت همزمان در شهر حركت مي‌كنند، به نسبت زيرساخت‌هاي موجود مقايسه شود، نبايد چنين ترافيكي وجود داشته باشد اما اكنون اگر چند بزرگراه ديگر هم به زيرساخت‌هاي شهر اضافه شود، مشكلي را حل نمي‌كند. وي ادامه داد: كاهش ترافيك كه آرامش را براي شهروندان به ارمغان مي‌آورد، نيازمند اقدام فرهنگي، آموزشي و كار تربيتي و چهره به چهره است.

به گفته‌ وي، پايتخت در حوزه اتوبوسراني، تاكسيراني، مترو، بزرگراه‌ها و راه‌هاي شرياني حتما در رديف شهرهاي بنام دنيا قرار گرفته و با تكميل 100كيلومتر خطوط مترو در سال آينده، جزو 10شهر اول دنيا در طول خطوط مترو قرار خواهد گرفت. وي سپس تأكيد كرد كه هم‌اكنون با وجود اين زيرساخت‌ها، تنها بايد در حوزه فرهنگسازي اقدام شود. وي با تأكيد بر ضرورت تفكيك زباله از مبدأ، فرهنگسازي براي اين منظور را برعهده سراهاي محله دانست.

  • سراهاي محله بنگاه اقتصادي نيستند

قاليباف در ادامه نشست ديروز به تشريح نقش سراهاي محله در جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و شيوع طلاق در جامعه پرداخت و بر ضرورت وجود رويكرد مسجدمحوري در سراي محله‌ها تأكيد كرد. به گفته وي، اقدام در اين حوزه نيازي به امكانات مالي ندارد، بلكه بايد اين كار به‌عنوان يك وظيفه تلقي شود.

وي همچنين عنوان داشت: در سراهاي محله نبايد به سمت كار اقتصادي و درآمدزا حركت كنيم چراكه سراهاي محله بنگاه اقتصادي نيستند كه بگوييم با كسب درآمد بيشتر مي‌توانيم خدمات بيشتري را ارائه دهيم؛ اين نگاه، يك نگاه سرمايه‌داري است كه محكوم به شكست خواهد بود. بايد توجه داشته باشيم كه با فرهنگ سرمايه‌داري امكان انجام دادن كار فرهنگي با جوهره ديني وجود ندارد. وي همچنين گفت: زماني كه متوجه شديم بخش زيادي از معلولان ذهني به‌خاطر مشكل رفت‌وآمد خود امكان ادامه تحصيل را ندارند، موضوع حمل‌ونقل آنها در مناطق مختلف را تحت پوشش قرار داديم؛ با وجود اين، بايد سرانه معلولاني كه از يارانه حمل‌ونقل عمومي بهره نمي‌برند را نيز مشخص كرده و براساس اين سرانه به آنها خدمت‌رساني كنيم.

  • شهرداري مصمم به انتقال كارخانه قو است

در پي حضور شهردار تهران در منطقه 16تهران، اصلي‌ترين مشكلات اين منطقه نيز مطرح شد و محمدباقر قاليباف در جمع خبرنگاران چندين خبر را در رابطه با موضوعات مطروحه بيان كرد. قاليباف ابراز داشت: يكي از بحث‌هاي قديمي اين منطقه مربوط به توقفگاه اتوبوس در محله جواديه است كه در طول سال‌هاي گذشته به‌دنبال جابه‌جايي آن هستيم.

وي افزود: انتقال اين توقفگاه هرچقدر هم براي ما هزينه داشته باشد، حتما محل ديگري را براي آن درنظر خواهيم گرفت تا اين توقفگاه را منتقل كنيم. شهردار تهران به مسئله كارخانه روغن نباتي قو نيز اشاره كرد و گفت: اكنون حكم انتقال كارخانه روغن نباتي گرفته شده و به جد در حال پيگيري است اما برخي مباحث وجود دارد كه باعث مي‌شود مدت زمان انتقال اين كارخانه را تمديد كنند.

قاليباف تأكيد كرد كه شهرداري مصمم به انتقال كارخانه روغن نباتي است ولي بايد هماهنگي‌هايي بين حوزه كار، صنايع و ديگر بخش‌ها به‌وجود بيايد. وي در ادامه انتقال ترمينال جنوب و ترمينال غرب به خارج از محوطه شهري را دستور كار ويژه شهرداري تهران عنوان كرد. اينطور كه قاليباف اعلام كرد محل جديد براي انتقال اين دو پايانه در جنوب آزادگان و در بخشي از منطقه‌19 انتخاب شده و اين موضوع به تصويب رسيده و اكنون به‌دنبال سرمايه‌گذار هستند. وي از احداث يك پارك ويژه بانوان در محدوده منطقه 16هم خبر داد.

شهردار تهران در ادامه با تأكيد بر اينكه بحث توجه به معلولان در سال‌هاي گذشته در اولويت كاري قرار گرفته است، ابراز داشت: براي موضوع اوقات فراغت و تفريح اين قشر، قرار شده در جنوب شهر تهران، پاركي با استاندارد و تجهيزات مورد نياز معلولان بسازيم.

  • پاي درددل دانش‌آموزان معلول

همانطور كه گفته شد شهردار تهران  در مدرسه كودكان استثنايي كوشا نيز حضور يافت. قاليباف در اين بازديد به گفت‌و‌گو با دانش‌آموزان معلول در مقاطع مختلف تحصيلي پرداخت و از نزديك پاي درد دل آنها نشست. همچنين تعدادي از دانش‌آموزان استثنايي مقطع اول ابتدايي با اهداي نقاشي‌هاي خود به شهردار تهران، خواستار توجه بيشتر مسئولان به اوقات فراغت دانش‌آموزان استثنايي شدند. قاليباف نيز در پايان اين بازديد، دستورات لازم به‌منظور تأمين فضاي آموزشي براي تحصيل دانش‌آموزان استثنايي در رشته‌هاي مختلف تحصيلي را صادر كرد.

کد خبر 351482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha