همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند که کشیدن یک پاکت سیگار در روز می‌تواند در هر سال ۱۵۰ تغییر مخرب در سلول‌های ریه فرد سیگاری در سال ایجاد کند.

cancer

به گزارش رویترز این یافته‌ها از یک بررسی درباره آسیب مخرب ژنتیکی یا جهش‌های ناشی از سیگار کشیدن در اندام‌های گوناگون در بدن به دست آمده است.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را روز پنجشنبه ۳ نوامبر در ژورنال ساینس منتشر کره‌اند، گفتند این یافته‌ها نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی میان شمار سیگارهای کشیده شده در روز و شمار جهش‌ها در DNA سلول‌های سرطانی وجود دارد.

به گفته این پژوهشگران بیشترین میزان‌های جهش در سرطان‌های ریه دیده می‌شدند، اما تومورها در سایر بخش‌های بدن- ازجمله مثانه، کبد و گلو- نیز جهش‌های مرتبط با سیگار کشیدن داشتند. این یافته‌ها توضیح می‌دهد که چرا سیگار کشیدن علاوه بر سرطان ریه می‌تواند سرطان‌های دیگر را هم ایجاد کند.

اگر روندهای کنونی ادامه یابد، سیگار کشیدن هرسال شش میلیون نفر را می‌کشد و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که در این قرن یک میلیارد مرگ مربوط به سیگار رخ دهد.

سرطان ناشی از جهش‌هایی است که در DNA سلول رخ می‌دهد. سیگار کشیدن با دست‌کم ۱۷ نوع سرطان مربوط شده است، اما تاکنون روشن نبود چه سازوکاری زمینه‌ساز این ارتباط است.

لودمیل آلکساندروف از آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در آمریکا، یکی از پژوهشگران دخیل در پژوهش، توضیح داد که تاکنون به‌خصوص مشکل بوده است که توضیح داد سیگار کشیدن چگونه خطر سرطان در بخش‌هایی از بدن را بالا می‌برد که ارتباط مستقیم با سیگار کشیدن ندارند.

این بررسی ۵۰۰۰ تومور را آنالیز کرده بود و سرطان‌های افراد سیگاری را با سرطان‌های افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، مقایسه کرده بود.

این بررسی شاخص‌های مولکولی معین آسیب DNA - که امضاهای جهشی نامیده می‌شوند- را در DNA افراد سیگاری یافت و دانشمندان شمار این جهش‌ها را در تومورهای متفاوت اندازه‌گیری کردند.

آنان دریافتند که کشیدن یک پاکت سیگار در روز به ۱۵۰ جهش در هر سلول در هرسال می‌انجامد. این دانشمندان می‌گویند هر جهش نقطه شروع بالقوه‌ای برای «آبشاری از آسیب‌های ژنتیکی» است که می‌تواند در نهایت به سرطان منجر شود.

این نتایج همچنین نشان داد که کشیدن یک پاکت سیگار در روزبه طور میانگین به ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در هر سلول حلق، ۲۳ جهش در هر سلول دهان، ۱۸ جهش در هر سلول مثانه و ۶ جهش در هر سلول کبد در هرسال می‌انجامد.

کد خبر 351538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha