همشهری‌آنلاین: رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در جریان دیدار با رهبر جبهه آزادی‌بخش ملی مورو به او این تضمین را داد که تمامی اقدام‌های لازم را برای دسترسی به صلح در جنوب این کشور انجام می‌دهد.

 رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین گفت: من به شما تضمین می‌دهم تا صلح و آرامش را در منطقه برقرار کنم.

مشاور ارشد صلح دولت فیلیپین پس از تعلیق حکم دستگیری نور میسواری، رهبر جبهه آزادی‌بخش ملی مورو به منطقه سولو در میندانائو رفته و از او برای دیدار با رئیس‌جمهور فیلیپین دعوت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی،دوترته می‌خواهد میسواری نقش مهمی در برقراری صلح و امنیت در منطقه ایفا و کاری کند که توافق‌های صلح قبلی با تمامی گروه ‌های مورو برای پایان بخشیدن به درگیری‌هایی که 100 هزار کشته برجای گذاشته، نهایی شود.

روز پنجشنبه 13 آبان رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد که حکم دستگیری رهبری جبهه آزادی‌بخش ملی مورو به خاطر تلاش‌هایش برای مذاکرات صلح لغو شده است.

دوترته گفت: از این مساله بسیار خوشحالم که برادرمان نور میسواری در نهایت تصمیم گرفت تا دعوت مرا بپذیرد و با ما گفت و گو کند.

میسواری نیز در جریان دیدار با دوترته گفت: اینجا هستم تا بابت آزادی حتی نسبی خودم تشکر کنم. اگر دوترته به همکاری ما برای صلح نیاز دارد،‌ می‌تواند روی ما حساب کند.

دوترته گفت: ما در کنار برادران مورو برای ایجاد کشوری که بسیار خوب است همکاری می‌کنیم و این را برای نسل‌های آینده انجام می‌دهیم. روند صلح باید به نفع همگی گروه‌ها در میندانائو شامل مورو باشد و باید ظرف دو تا سه سال به آن برسیم.

میسواری که در سال 1996 رهبری جبهه آزادی‌بخش ملی مورو را در مذاکره صلح با دولت مانیل برعهده داشت، به آغاز درگیری مسلحانه در اعتراض به چارچوب توافق صلح با جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو (MILF)، جدا شده از جبهه آزادی‌بخش ملی مورو، مظنون است.

گروه میسواری دولت قبلی را به انحراف از توافق‌هاي نهایی صلح 1996 با گروه خودش متهم کرده و گفته بود که این اقدام زمانی رخ داده که دولت با جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو مذاکره کرده و باعث شده تا توافق جامع 2014 درباره بانگسامورو، سرزمین محل سکونت مسلمانان مورو در جنوب فیلیپین شکل بگیرد.

جبهه آزادی‌بخش ملی مورو و جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو هر دو بر این مساله تاکید دارند که منطقه جدید بانگسامورو باید پیش از تغییر دولت به سیستم فدرالی تغيير كند و آزادی موقت میسواری نیز از جمله درخواست‌های آنها بوده است.

کد خبر 351603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha