رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه شرکت‌های بیمه‌گذار باید برای بیمه خرس سیاه، خرس قهو‌ه‌ای، میش مرغ و گوزن زرد ایرانی وارد عمل شوند، گفت: تاکنون یوزپلنگ ایرانی و پلنگ ایرانی بیمه شده اما برای حفاظت بیشتر، از شرکت‌های بیمه درخواست می‌کنیم وارد عمل شوند.

حیات وحش

آنطور كه ايرنا گزارش داده است، معصومه ابتكار، ديروز در مراسم رونمايي از اطلس‌هاي گونه‌هاي حيات وحش افزود: ديگر فرصتي براي بي‌تفاوتي نسبت به محيط‌زيست و گونه‌هاي حيات وحش باقي نمانده است و بايد گذشته را جبران كنيم.

او گفت: هفته گذشته گزارشي از وضعيت زمين به‌عنوان سياره زنده براي جهانيان منتشر شد كه بسيار تكان‌دهنده بود. در اين گزارش آمده مطالعات روي هزاران‌گونه جانوري و تنوع زيستي نشان مي‌دهد از سال 1970تا 2012حدود 58درصد از گونه‌هاي جانوري دنيا از بين رفته كه زنگ خطري براي حيات وحش دنياست.

وي افزود: در اين گزارش پيش‌بيني شده بود كه اگر روند تخريب و نابودي محيط‌زيست و حيات وحش به همين روال پيش رود، تا سال 2030حدود 2.3درصد گونه‌هاي باقيمانده از بين خواهند رفت؛ در همين گزارش چند سؤال مطرح شده بود مبني بر اينكه آيا سياره زمين تا آن زمان زنده خواهد ماند؟ آيا انسان مي‌تواند تمام حيات وحش را به نفع خودش از بين ببرد؟ و آيا انسان مي‌تواند به زندگي خودخواهانه خود به همين روال ادامه دهد؟

ابتكار تأكيد كرد: مهم‌ترين كاركرد اين گزارش‌ها، آگاهي رساني، اصلاح سياست‌ها و جلب مشاركت مردم براي حفاظت و تغيير رويه است كه به‌نظر مي‌رسد انسان در اين دوره به اين بيداري و آگاهي رسيده است كه بايد محيط‌زيست را حفظ كند.

وي درخصوص تهيه اطلس مهره‌داران كشور هم گفت: تهيه اين اطلس‌ها كار بسيار بزرگي است كه انجام شده و مي‌تواند منجر به افزايش آگاهي عمومي شود. وي با بيان اينكه اجازه ندهيم موج تهيه اطلس‌هاي جانوري آرام شود، تصريح كرد: مي‌توان از دل اين اطلس‌ها اطلاعات خوبي در قالب پوستر براي دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تهيه و در مدارس سراسر كشور پخش كرد.

  • رونمايي از اطلس‌هاي مهره‌داران كشور و 4برنامه عمل

مجيد خرازيان مقدم، مديركل دفتر تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در مراسم رونمايي از اطلس مهره داران كشور گفت: هزار و ١٧٠ گونه جانوري مهره دار در كشور وجود دارد كه از اين تعداد 6.4دهم درصد در معرض تهديد هستند و در فهرست اتحاديه جهاني حفاظت قرار گرفته‌اند.

وي عواملي مانند تخريب زيستگاه‌ها، شكار غيرمجاز و چراي بي‌رويه دام را كه 2.5برابر بيشتر از ظرفيت طبيعي است، موجب انقراض يا تهديد گونه‌ها برشمرد وخاطرنشان كرد: در چنين شرايطي، جاي اطلس‌هاي گونه‌هاي جانوري خالي بود زيرا وجود آن موجب افزايش آگاهي مردم كه نقش بسزايي در حفاظت از محيط‌زيست و گونه‌هاي جانوري دارند، مي‌شود.

بر اين اساس، تهيه اطلس گونه‌هاي جانوري در دستوركار قرار گرفت و با همكاري برخي نهادهاي مرتبط، اطلس مهره‌داران 5رده پرندگان، خزندگان، دوزيستان، پستانداران و ماهيان آب‌هاي داخلي تهيه شد. وي با بيان اينكه اين اطلس‌ها به 2زبان فارسي و انگليسي تهيه شده، گفت: تمام اطلس‌ها تصويرمحور هستند و تمام تصاوير آنها واقعي است كه از حيوان و زيستگاه آنها تهيه شده است.

کد خبر 351738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha