یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: طبق آماری که در سال ۱۳۹۳ منتشر شد حدود ۲ میلیون و ۳۰۰هزار کارمند در کشور مشغول به‌کار هستند.

ذره ذره جمع گردد

ممكن است شما هم يكي از آنها باشيد و حقوق ثابت ماهانه تنها درآمدتان باشد. اينكه هر‌ماه بدانيد چه مقدار پول به حسابتان واريز مي‌شود يك مزيت به شمار مي‌آيد اما در اين ميان شايد نگراني‌هايي هميشه ذهن شما را مشغول كند؛ مسائلي مثل اينكه چگونه اين ميزان پول را مديريت كنيد كه تا پايان‌ماه براي مخارج‌تان كافي باشد و علاوه بر آن بتوانيد بخشي از آن را پس‌انداز كرده يا سرمايه‌گذاري كنيد. مطمئن باشيد با رعايت برخي موارد در دخل و خرج‌تان مي‌توانيد مبلغ قابل توجهي را پس‌انداز كرده و آرزوهايي چون خريد خانه و... را براي خود و خانواده‌تان محقق كنيد تا بتوانيد با حقوقي ثابت اقتصادي پويا داشته باشيد.

  • تفكيك و محاسبه كنيد

لازم است پيش از هر چيز نگاهي به دخل و خرج ‌چند ماه گذشته خود بيندازيد. براي اين كار تمام قبض‌ها و درصورت امكان فهرست خريد‌هاي خود را جمع بزنيد. اگر در آن‌ مدت يكي از اعضاي خانواده بيمار شده و براي درمانش مبلغي را هزينه كرده‌ايد آن را هم به هزينه‌هاي خود اضافه كنيد. سعي كنيد ريزهزينه‌ها را به ياد بياوريد. اگر براي خريد يك هديه مبلغي پرداخت كرده‌ايد آن را هم يادداشت كنيد. مخارج مربوط به رسيدگي به اتومبيل و حتي بيمه سالانه آن را هم از قلم نيندازيد. اگر صاحب فرزند هستيد هزينه‌هاي تحصيل و پررنگ‌تر از همه، مبلغي كه ممكن است براي اجاره ماهانه بپردازيد بايد در اين جمع‌بندي حتما محاسبه شوند. پس از حساب و كتاب، مرحله تفكيك آغاز مي‌شود؛ شما براساس فهرستي كه نوشته‌ايد متوجه مي‌شويد كه براي مثال ماهانه چه مقدار از حقوق‌تان صرف خورد و خوراك يا تفريح شده يا چه ميزان از آن را براي پرداخت قبوض نياز داريد. پس از آن سعي كنيد درآمد خود را به چند بخش تقسيم كرده و از اين به بعد طبق آن خرج كنيد. به‌عنوان مثال، ۶۰ درصد آن را براي هزينه‌هاي ضروري، مثل خريد مواد غذايي، اجاره‌خانه و... كنار گذاشته، ۱۵درصد را براي تفريح، ۱۰درصد را براي موارد غيرقابل پيش‌بيني همچون بيماري يا تعمير اتومبيل يا وسايل برقي خانه و ۱۵ درصد باقيمانده را به‌عنوان پس‌انداز درنظر بگيريد. پس از تفكيك، از همان ابتدا بايد دقيقا طبق اين درصدها خرج كنيد. اگر در هفته آخر‌ماه بوديد و سهم تفريح خود را به‌طور كامل خرج كرديد بايد در مقابل پيشنهاد دوست‌تان كه مي‌خواهد براي شام به رستوراني برويد، بايستيد و نه بگوييد. توجه كنيد‌در اين تقسيم‌بندي‌هزينه‌هايي چون بيمه اتومبيل را كه كل مبلغ يك‌ساله آن در يك‌ماه پرداخت مي‌شود بين همه ماه‌هاي سال پخش كرده و به اين ترتيب آن را به‌عنوان بخشي از همان ۶۰ درصد هزينه ضروري درنظر بگيريد.

  • بعضي موارد را ناديده بگيريد

در اين روش شما بايد بخشي از درآمد خود را ناديده بگيريد. شايد اين حرف به‌نظرتان عجيب بيايد اما كمك بزرگي براي پس‌اندازكردن است. كافي است شما مبلغي مشخص را به‌عنوان پس‌انداز درنظر داشته‌ باشيد و آن را هر‌ماه از حقوق خود كم كرده و باقي را به‌عنوان درآمد ماهانه براي مخارج خود استفاده كنيد. در واقع در اين روش شما از درآمد‌تان تنها بخشي را به‌عنوان حقوق به‌خودتان مي‌پردازيد. مثلا اگر ماهانه يك‌ميليون تومان درآمد ثابت دريافت مي‌كنيد، تنها ۸۰۰ هزار تومان را به‌عنوان حقوق خود درنظر گرفته و باقي را در حساب خود نگه داشته يا حتي آن را به‌حساب ديگري منتقل كنيد. اگر از تورم و كم ارزش شدن پول‌تان هم نگران هستيد پس از 3-2‌ماه مي‌توانيد آن را با سرمايه‌گذاري‌هاي كوچك به سهام و طلا تبديل كنيد، گرچه براي اين مورد بايد كمي ريسك‌پذير باشيد. اگر احساس مي‌كنيد توان مقاومت در برابر خرج نكردن را نداريد مي‌توانيد از شركتي كه در آن مشغول به‌كار هستيد خواهش كنيد كه ماهانه مبلغ مورد نظر شما را به‌عنوان پس‌انداز برايتان در حسابي نگه‌داشته و آن را از حقوق‌تان كسر كند و باقي را بپردازد. توجه كنيد كه برخي شركت‌ها صندوقي براي پس‌انداز كارمندانشان درنظر گرفته‌اند. در اين صورت راه بازگشتي نيست، دست شما به مبلغ پس‌اندازتان نمي‌رسد، به اين معني كه نمي‌توانيد از آن براي جبران ولخرجي‌هاي خود كمك بگيريد؛ پس بايد حواس‌تان جمع باشد تا طبق برنامه پيش برويد.

  • صرفه‌جويي كنيد

براي آنكه در پايان‌ ماه كفگيرتان به ته ديگ نخورد و مجبور نشويد سراغ پس‌اندازتان را بگيريد لازم است در مخارج روزمره كمي به‌خود سخت بگيريد. در مورد خريد مايحتاجي مثل مواد غذايي پيشنهاد ما اين است كه هميشه از سوپر‌ماركت محله خود خريد نكنيد، گاهي هم به فروشگاه‌هاي بزرگ سر بزنيد، اين فروشگاه‌ها، هميشه تخفيف‌هايي را روي اجناس درنظر مي‌گيرند، علاوه بر اين شما مي‌توانيد خريد ماهانه خود را تقريبا انجام دهيد تا از هزينه رفت‌وآمد خود هم بكاهيد. خريد از تعاوني‌ها و ميادين ميوه و تره‌بار هم مي‌تواند كمك بزرگي براي كاهش هزينه‌هاي اينچنيني باشد؛ به‌ويژه كه برخي از شركت‌ها براي خريد از تعاوني بن‌هاي تخفيفي را در اختيار كاركنان خود مي‌گذارند. در مورد پوشاك سعي كنيد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه بتوانيد در حراج‌هاي بزرگ فصلي براي خريد اقدام كنيد، اين موضوع در كاهش هزينه‌ها بسيار مؤثر خواهد بود. تصورش را بكنيد كه اين صرفه‌جويي‌ها مي‌تواند به افزايش پس‌انداز شما در آن ‌ماه كمك بزرگي كند، طوري كه شايد بتوانيد آن را براي خريد يك چيز با ارزش مثل يك تكه طلاي سبك يا يك‌ربع سكه سرمايه‌گذاري كنيد.

  • توصيه‌هاي مالي يك كارمند موفق

سعي كنيد براي پس‌اندازتان يك هدف تعيين كنيد؛ مثلا خريد خانه، ماشين يا حتي يك وسيله الكترونيكي مورد نياز خانه. در اين صورت مطمئن باشيد انگيزه شما براي پس‌انداز بيشتر خواهد شد. درصورت نداشتن انگيزه، ممكن است مدام فكر كنيد كه با اين مقدار پس‌انداز كه كاري راه نمي‌افتد و خرجش كنيد.

از سرمايه‌گذاري‌هاي كوچك نترسيد. پس از آنكه پس‌اندازتان كمي ارزش پيدا كرد آن را به چيزي مثل طلا تبديل كنيد. شايد با خود بگوييد قيمت طلا در نوسان است و اين امر ممكن است باعث ضرر شما بشود اما نگاه‌تان به بلندمدت باشد. در طول10سال گذشته قيمت طلا در جهان روزبه‌روز افزايش داشته و نوسانات آن در طولاني مدت واقعا به چشم نمي‌آيد. فروش اين قطعه‌هاي كوچك باارزش كه مثلا در طول ۱۰ سال آنها را خريده‌ايد، هنگام رسيدن به هدف بلندمدت شما از پس‌انداز، كمك بزرگي است.

مي‌توانيد تنها به حقوق ثابتي كه ماهانه به حسابتان واريز مي‌شود اكتفا نكنيد و از وقت‌هاي استراحت و تفريح خود كم كرده و كار ديگري را هم شروع كنيد. داشتن 2شغل به‌طور همزمان ممكن است از دور كمي سخت به‌نظر برسد اما اگر بتوانيد يك كسب و كار خانگي را كه به سرمايه اوليه زيادي نياز ندارد با اعضاي ديگر خانواده راه بيندازيد، هم درآمد‌تان افزايش پيدا كرده و هم زودتر به آنچه مدنظرتان است مي‌رسيد. در اين مورد حضور و همكاري اعضاي خانواده علاوه بر دلگرمي باعث مي‌شود زماني كه شما مشغول كار اول‌ هستيد نگران شغل دوم‌تان نباشيد. مزيت ديگر اين نوع كسب و كار آن است كه در تمام افراد خانواده براي پس‌انداز و رسيدن به هدف آن انگيزه ايجاد مي‌كند. چه بهتر كه چنين هدفي با تلاش جمعي يك خانواده ميسر شود.

  • دستيار حسابدار داشته باشيد

اگر تصميم داريد به مديريت درآمد خود شكل جدي‌تري ببخشيد يا در موارد مالي جزو آدم‌‌هاي بسيار دقيق هستيد، پيشنهاد ما كمك گرفتن از نرم‌افزارهاي ساده مديريت مالي است كه بسياري از آنها را مي‌توان به‌صورت رايگان از فضاي اينترنت دريافت كرد. توجه كنيد كه منظور از نرم‌افزار مديريت مالي در اينجا نرم‌افزارهاي تخصصي حسابداران يا مديران مالي نيست. در برخي از اين نرم‌افزارها جدول‌هايي را از پيش برايتان حاضر كرده‌اند تا بتوانيد با پر‌كردن آنها مديريت هزينه‌هاي خود را بهبود ببخشيد. كار با اين نرم‌افزار‌ها عموما بسيار ساده بوده و تنها كافي است كار با كامپيوتر را بلد باشيد. اين نرم‌افزارها با گروه‌بندي هزينه‌هاي شما امكان تفكيك راحت درآمد‌ را در اختيارتان مي‌گذارند. برخي از اين نرم‌افزارها امكان مقايسه هزينه‌ها را در ماه‌هاي مختلف در خود دارند و حتي مي‌توانند آن را به‌صورت نمودار به شما نمايش دهند. مهمترين مزيت استفاده از اين نرم‌افزار‌ها دقت و قدرتشان در تحليل هزينه‌هاست. توجه كنيد كه امكان نصب بعضي از اين نرم‌افزار‌ها روي گوشي تلفن همراه هم وجود دارد. در اين صورت شما مي‌توانيد تمام خرج و مخارج را در لحظه، وارد جدول‌هاي آن كنيد و از راهنمايي‌ها و پيشنهاد‌هاي آن كمك بگيريد.

کد خبر 351764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha