همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل گروه‌های خبری تخصصی در حوزه محیط زیست را برای پیگیری جدی‌تر مسائل محیط زیستی، ضروری دانست.

محمد درویش

به گزارش ايرنا، محمد درویش روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی توانسته‌اند بسیاری از مشکلات محیط زیستی در کشور را به خوبی پایش و پیگیری کنند.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به کمک اطلاع‌رسانی شایسته رسانه‌ها در طول سال‌های گذشته توانسته است از تصویب برخی قوانین خطرناک و تهدیدکننده زیست محیطی مانند ماجرای باغ شهرها یا قانون جامع منابع طبیعی که تصویب آن با مشکلات زیست محیطی فراوانی همراه بود، جلوگیری کند.

درویش ادامه داد: این رسانه‌ها بودند که اشکالات جدی برخی از قوانین را به جامعه و مسئولان گوشزد کردند.

وی در این زمینه به طور خاص به یک مورد اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی رسانه‌ها اشاره کرد که موجب جلوگیری از تصویب قانونی در سال 1389 در مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، هرکس تا سال 1385 چاه زده بود، می‌توانست از دولت مجوز بگیرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین عملکرد رسانه‌ها در حمایت از قشر زحمتکش محیط بانان و جنگل بانان را قابل تقدیر دانست و گفت: با حمایت خبرنگاران قانونی تصویب شد که بر اساس آن اگر یک محیط بان یا جنگل‌بان حین انجام وظیفه جان خود را از دست دهد، به عنوان شهید شناخته می‌شود.

وی در عین حال تشکیل گروه‌های خبری تخصصی در حوزه محیط زیست را از انتظارات جامعه زیست محیطی کشور از رسانه‌ها ذکر کرد و افزود: رسانه‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر در حوزه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور باید از گروه‌های متخصص بهره‌مند شوند.

به گفته درویش، گاهی مشاهده می‌شود فردی که در کسوت خبرنگاری فعالیت می‌کند نه یک خبرنگار واقعی است و نه یک محیط زیستی که به مسائل زیست محیطی به خوبی اشراف داشته باشد.

وی با تاکید بر این که فعالان رسانه‌ای در حوزه محیط زیست باید از فهم اکولوژیک برخوردار باشند، گفت: این ویژگی بسیاری از معضلات زیست محیطی را کاهش خواهد داد زیرا مطالبات زیست محیطی از مسئولان به صورت جدی‌تر مطرح و پیگیری خواهد شد و مسئولان و مدیران مربوطه به سادگی نمی‌توانند از پاسخگویی طفره روند.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 14 تا 21 آبان با شعار "شفافیت، صداقت" همه روزه از ساعت 9 و 30 تا 20 میزبان علاقمندان است.

کد خبر 351930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha