دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - امیرحسین افضلی: در گذشته برای مطلع شدن از حال یکدیگر به دیدار هم میرفتیم و همین امر باعث صمیمیت‌ها و دوستی‌های پایداری میشد .

 اما در عصرنوین با پیشرفت چشم‌گیر وسایل ارتباطات جمعی نظیر تلفن‌های هوشمند یا برنامه‌های ارتباطی و همچنین استفاده‌های نادرست و افراطی از انها دیگر شاهد صمیمیت‌های دهه‌های قبل نیستیم و این میتواند یکی از مخرب‌ترین اثرات فضای مجازی یا سایبر بر عمیق‌ترین فرهنگ ایرانی یعنی در کنار هم بودن و تعامل با هم  باشد .

سایبر در لغت به معنا ی سکاندار یا راهنما می با شد.

از نظر برخی از نویسندگان غربی  سایبر یا فضای مجازی مجموعه‌ایست از ارتباطات درونی انسان که از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن‌های همراه هوشمند انجام میگیرد .

  • مراحل سه گانه ی رشد و تکامل اینترنت و فضای مجازی :

1.استفاده از اخبار روز دنیا

2. افراد هم تولید کننده و هم مصرف‌کننده شدند

3. فضاهای ارتباطی آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی

  • ویژگی‌های فضای سایبر :

درمیان تکنولوژی‌های نو؛ اینترنت به لحاظ ویژگی‌های خاص دارای اهمیت زیادی می‌باشد زیرا باعث شده تا ساختار جدیدی در بین خانواده‌های ایرانی  در شرف تکوین باشد .

فضای سایبر هم از این قاعده مستثنئ نیست و به این لحاظ دارای چهار ویژگی اساسی و مهم میباشد :جهانی و فرامرزی بودن، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات ؛ جذابیت و تنوع موضوع و آزادی و نامحدود بودن اطلاعات و ارتباطات

  • تاثیرات فضای مجازی :

یکی از آسیب های فضای مجازی اعتیاد و وابستگی به آن می‌باشد .

از آنجا که دوام خانواده در تعاملات سالم با یکدیگرست و تعاملات باید در فضای خانه صورت گیرد از این رو فضای مجازی به دلیل زمان‌بر بودن میتواند این تعاملات را کاهش دهد یا حتئ از بین ببرد .

فضای مجازی همچنین در هویت - اقتصاد - سیاست و...... به شدت تاثیر گذار بوده و حتئ  میتواند آسیب‌های فردی و اجتماعی مخربی نیز به همراه داشته باشد آسیب هایی مانند :

شکسته شدن حریم ها و حرمت‌ها؛تخریب‌های شخصیت؛ وابستگی‌های روانی؛ فشار‌های عصبی ؛ انزوا و گوشه‌گیری؛ ضعف بنیان خانواده و از بین رفتن عواطف خانوادگی

اما اساسی ترین آسیب های فضای مجازی به سه بخش عمده تقسیم می‌شود :

گسترش فرهنگ های متضاد از بین رفتن حقوق مادی و معنوی و تضعیف اعتقادات     

  • ضرورت استفاده از فضای مجازی:

تلفن های همراه در عصر حاضر به عنوان ابزار نوین اطلاع رسانی معرفی شده اند و از آنجایی که فضای مجازی و تلفن های هوشمند به هم دیگر مرتبط هستند پس استفاده از فضای مجازی تا حدی که محدود باشد قابل قبول است اما در صورت استفاده ی افراطی از این فضا می توان آثاری همچون : انزوا - فاصله گرفتن از جمع - نقص روهی و روانی و.....  را در افراد مشاهده نمود.

پس میتوان گفت استفاده از فضای مجازی برای همه لازم است اما کافی نیست .

کد خبر 351981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha