همشهری آنلاین: سرپرست فرمانداری شهرستان سردشت گفت: یکهزار و ۹۳۵ هکتار از زمین‌های سردشت مناطق آلوده به مین است.

مین

اشکان مهدوی‌نیا در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از سال 92 تا کنون 529 هکتار و حدود 60 درصد از اراضی آلوده به مین توسط گروه های مین زدایی کشور پاکسازی شده است.

وی افزود: میزان تلفات انسانی از سال 92 تا کنون نیز به طور متوسط سه مجروح و یک شهید یا فوتی در سال بوده است.

مهدوی‌نیا بیان کرد: سال گذشته از اعضای گروه مین روبی نیز یک شهید و 4 مصدوم داشتیم و امسال هم تاکنون 2 نفر بر اثر انفجار مین مجروح شده اند.

وی در خصوص اطلاق شهید یا فوتی بر اثر انفجار مین و تفاوت‌های آنها نیز یادآورشد: در خصوص شهید شناخته شدن و یا نشناخته شدن اشخاصی که روی مین می‌روند چنانچه یک شخص بر اثر کار مغرضانه(آگاهانه و قاچاق) گرفتار مین شود در کمیسیون تایید نمی‌شوند ولی افرادی که ناخواسته روی مین می‌روند ادعای آنها در کمیسیون ماده 2 که در فرمانداری تشکیل می‌شود مطرح و در صورت اثبات آن فرد جانباز و شهید محسوب می شوند.

وی گفت: سالانه دوره هایی برای آشنایی مردم با خطرات مین توسط فرمانداری، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر تشکیل می‌شود.

سرپرست فرمانداری سردشت گفت: در مناطقی که آلوده به مین هستند علائم هشدار دهنده و آگاهی دهنده نصب شده است و بیشترین زمانی که مردم عادی روی مین می‌روند در فصل بهار و زمانی است که گیاهان خوراکی در کوهستان یافت می‌شود و برای جمع آوری این گیاهان مردم راهی کوهستان می‌شوند.

مهدوی نیا افزود: امسال تعداد 12 پایگاه متروکه پاکسازی شده است و بر اساس آخرین گزارش مربوط به پنج ماهه اول سال جاری 59 هکتار از اراضی آلوده به مین پاکسازی شده است.

وی توصیه کرد مردم هنگام مواجهه با مواد منفجره و شئ مشکوک از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و به ارگان‌های مسدول همانند فرمانداری، سپاه پاسداران یا اطلاعات استان اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 352110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha