مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به افزایش ۴۰سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، از آغاز فاز دوم احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در این مرحله سعی داریم کاهش مصرف آب را به نفع دریاچه ارومیه به ۴۰درصد برسانیم.

دریاچه ارومیه

مسعود تجريشي، مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه درباره آخرين وضعيت درياچه اروميه به ايسنا گفت: سطح درياچه اروميه هم‌اكنون 2000كيلومترمربع است. اين در حالي است كه سطح استاندارد 4300كيلومترمربع است بنابراين تا‌كنون نصف درياچه اروميه پر شده است. وي با بيان اينكه طراز درياچه اروميه نسبت به سال گذشته افزايش 40سانتي داشته است افزود: از ابتدا قرار بود 3سال اول فعاليت، ستاد احياي درياچه اروميه بر تثبيت شرايط درياچه متمركز باشد كه خوشبختانه اين اتفاق محقق شد و درياچه هم‌اكنون در شرايط تثبيت قرار دارد.

تجريشي با بيان اينكه از ابتداي مهرماه فاز دوم يعني فاز احياي درياچه اروميه آغاز شده است گفت: در 3سال ابتدايي سعي داشتيم با تثبيت وضعيت درياچه فشار گردوغبار را در منطقه كاهش دهيم و بلند شدن نمك را به حداقل برسانيم و مكان‌هاي خشك شده را كنترل كنيم.

اين مقام مسئول در ستاد احياي درياچه اروميه با تأكيد بر اينكه بايد كاهش مصرف آب حوضه درياچه اروميه را تا 40درصد كاهش دهيم، اظهار كرد: در فاز دوم سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي، به‌منظور ورود فناوري و علم روز دنيا و به‌منظور افزايش راندمان كشاورزي، سعي داريم با آموزش و فرهنگسازي‌ مصرف آب را در منطقه كاهش دهيم و ميزان آب صرفه‌جويي شده را به سمت درياچه هدايت كنيم.

  • ضرورت نظارت بر پساب‌ها

تجريشي در گفت‌وگو با ايرنا هم بر ضرورت نظارت بر ورود پساب‌ها به داخل درياچه اروميه توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست و شركت آب و فاضلاب به‌عنوان نهادهاي متولي تأكيد كرد وگفت: زماني كه فاضلاب تصفيه شده شهر تبريز به سمت درياچه اروميه حركت مي‌كند، پساب برخي شهرك‌هاي صنعتي كه در مسير قرار دارند نيز با آن ادغام و به رودخانه آجي‌چاي سرازير مي‌شود.

وي اظهار كرد: پساب‌هاي شهرك‌هاي صنعتي مي‌توانند تصفيه‌شده يا تصفيه‌نشده باشند و در نبود نظارت وارد درياچه مي‌شوند، در واقع مشكل عام ما در كشور اين است كه شهرك‌هاي صنعتي پساب‌هاي خود را كه عمدتا تصفيه نشده‌اند، در مجاري رودخانه‌ها رها مي‌كنند. براين اساس، سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد خروجي آنها را به‌طور مداوم كنترل كند.

تجريشي ادامه داد: سازمان حفاظت محيط‌زيست بعد از كنترل اگر تخلفي مشاهده كرد، بايد تذكر دهد تا آن واحد صنعتي درصدد اصلاح برآيد و اگر در زمان تعيين‌شده مشكل را برطرف نكرد، شهرك را تعطيل كند كه فرض ما بر اين است كه سازمان محيط‌زيست اين كار را انجام مي‌دهد.

وي افزود: در مورد فاضلاب‌هاي شهري و نحوه تصفيه آنها، نظارت برعهده شركت آب و فاضلاب است، اين شركت در زمان طراحي تصفيه‌خانه‌ها اعلام مي‌كند كه مثلا خروجي اين واحد بايد با معيارهاي تعيين شده مطابقت داشته باشد و شركت آب و فاضلاب هم بايد خروجي را كنترل كند.

مدير دفتر تلفيق و برنامه‌ريزي ستاد احياي درياچه اروميه تأكيد كرد: بنابراين نهادهاي متولي اين امر مانند سازمان حفاظت محيط‌زيست و شركت آب و فاضلاب بايد مطمئن باشند كيفيت پسابي كه وارد درياچه اروميه مي‌شود، مشكلي ندارد زيرا ستاد احياي درياچه اروميه دستگاه اجرايي نيست و فقط هماهنگ‌كننده بين دستگاه‌ها براي اجراي مصوبات است.

وي گفت: يكي از مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه ورود بخشي از پساب شهرهاي اطراف درياچه اروميه به بستر درياچه است و اكنون منتظر تأمين اعتبارات آن هستيم اما تا آن زمان براي اينكه مطمئن باشيم پسابي كه وارد درياچه مي‌شود مطابق با معيارهاي تعيين شده است، شركت آب و فاضلاب متولي اين امر تعيين شده است.

تجريشي تأكيد كرد: تا اجراي مصوبه ورود پساب‌هاي تصفيه شده به بستر درياچه اروميه، سازمان حفاظت محيط‌زيست و شركت آب و فاضلاب متولي نظارت بر كيفيت پساب ورودي به درياچه هستند، بنابراين سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد در مورد اينكه پسابي كه وارد درياچه مي‌شود، مناسب است يا نه، پاسخگو باشد تا اگر پساب با معيارهاي تعيين شده همخواني داشته باشد به درياچه وارد شود.

وي يادآورشد: چنانچه پساب‌ها به‌ويژه پساب‌هاي صنعتي كه حاوي عناصر و فلزات سنگين شيميايي هستند بدون تصفيه وارد درياچه شوند، مي‌توانند هر جانداري را اعم از جلبك و باكتري نابود كنند.

کد خبر 352147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha