مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت: برای نخستین‌بار در کشور ساخت یک هزار و ۸۰۰واحد اختصاصی زایمان با توجه به سیاست‌های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت

دکترقاضی زاده هاشمی

که در این واحدها، علاوه بر ایجاد آرامش برای مادران باردار و همراهان، حدود شرعی و فردی نیز رعایت می‌شود. وزیر بهداشت گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف اجرای طرح تحول سلامت، تشویق به زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین بوده است.

سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي افزود: جمعيت يك مسئله بسيار مهم از نظر مذهبي، ملي و امنيتي است و همه بايد به آن توجه كنند. همه دستگاه‌ها بايد دانشگاه و وزارت بهداشت را حمايت كنند و با تخصيص اعتبار براي دستيابي به اين مهم تلاش ويژه‌ داشته باشند.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: ايران در چند سال گذشته در زمينه رشد مواليد در مقايسه با ساير كشورها عقب مانده است، اين عقب‌ماندگي بايد با حمايت مسئولان نظام جمهوري اسلامي و صندوق‌هاي بيمه‌گر جبران شود.

وي با بيان اينكه در قالب طرح تحول سلامت برنامه‌هاي گسترده‌اي در زمينه افزايش مواليد در كشور در دست اقدام است، گفت: در اين مسير اقدامات بسياري نيز به مرحله اجرا درآمده اما بايد توجه داشت كه اين مسئله تنها مربوط به حوزه بهداشت و درمان نيست.

وي همچنين با اشاره به انجام زايمان طبيعي رايگان در بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت، افزود: اين برنامه باعث شد تا آمار زايمان سزارين در كشور ۱۱درصد كاهش يابد. همچنين تعرفه‌گذاري به‌گونه‌اي اصلاح شده است كه زايمان طبيعي بيشتر مورد توجه ارائه‌كنندگان خدمت قرار گيرد.

وزير بهداشت گفت: هنوز با كاهش سزارين در كشور به كمتر از 30درصد فاصله داريم و اكنون اين ميزان در كل كشور حدود 42درصد است. البته اين رقم نسبت به سزارين 56درصدي سال‌هاي گذشته بهبود يافته و علاوه بر اين تعرفه‌گذاري به‌گونه‌اي تغيير داده شده كه زايمان طبيعي بيشتر مورد توجه ارائه‌كنندگان خدمت باشد. وي افزود: در بخشي از مراكز درماني پيش از اين 90درصد زايمان‌ها به‌صورت سزارين بود و اين مسئله عوارض زيادي براي مادران داشت ولي خوشبختانه هم‌اكنون اين عمل كنترل شده و در برخي مراكز درماني دولتي ميزان سزارين كمتر از 20درصد است. البته در اعتباربخشي بيمارستاني هم به اين موضوع توجه شده و از بيمارستان‌ها خواسته‌ايم كه در سال اول 10 و در سال‌هاي بعدي 5درصد ميزان سزارين را كاهش دهند.

وزير بهداشت اضافه كرد: ميزان سزارين در كل كشور 11درصد كاهش يافت و اين معادل افزايش 11درصدي زايمان طبيعي است كه يك دستاورد بسيار مهم به شمار مي‌رود.

قاضي‌زاده هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: كار ساخت و ايجاد حدود يك هزار و 800 بلوك زايماني تا پايان دولت يازدهم به اتمام مي‌رسد.

  • توسعه و تجهيز مراكز درمان ناباروري ادامه دارد

در اين زمينه همچنين معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر اجراي سياست‌هاي جديد جمعيتي ابلاغي مبتني بر درمان ناباروري‌ها و ترويج زايمان طبيعي تأكيد كرد و گفت: توسعه و تجهيز 24مركز درمان ناباروري و 17مركز درحال ساخت را در كشور در برنامه داريم.

محمد آقاجاني همزمان با سفر وزير بهداشت به شهرستان فسا و در جريان افتتاح بلوك‌هاي زايمان طبيعي گفت: سياست‌هاي جديد جمعيتي ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب، آثار خود را در قوانين وزارت بهداشت نشان مي‌دهد و تاكنون اجرايي و عملياتي شده است و در همين زمينه براي توسعه درمان ناباروري و پوشش هزينه خدمات درماني زوج‌هاي نابارور تلاش كرده‌ايم.

وي درباره عملياتي‌شدن محور زايمان طبيعي به‌عنوان تأكيدي ديگر در سياست‌هاي جديد جمعيتي گفت: با رايگان‌كردن زايمان طبيعي، توسعه زيرساخت‌ها، ترغيب پزشكان براي انجام زايمان طبيعي به جاي سزارين، فرهنگسازي عمومي، به‌كارگيري 2هزار ماما در كشور و اعزام عادلانه پزشكان متخصص زنان با تأكيد خاص بر مناطق محروم، امروز شاهد كاهش آمار سزارين هستيم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه پيش از اين توجهي به زايشگاه‌ها نمي‌شد و آمار سزارين‌ها نيز روند رو به رشدي داشت، گفت: كاهش مرگ نوزادان، دستاوردي ديگر از طرح تحول نظام سلامت بود و البته بايد يك دهه تلاش مي‌شد تا بتوانيم به شاخص‌هاي كنوني دست يابيم.

اين مقام مسئول با بيان اينكه براساس آمار ارائه‌شده، مواليد در يك و نيم‌سال گذشته حدود 4.5 درصد افزايش داشته اظهار داشت: اين موضوع سبب شده علاوه بر اينكه شاهد كاهش مرگ نوزادان حين زايمان باشيم آمار مرگ‌ومير مادران باردار حين زايمان نيز كاهش داشته باشد. آقاجاني گفت: براساس سياست‌هاي وزارت بهداشت تلاش داريم تا پايان دولت كنوني يك هزار و 600واحد تك نفره زايمان طبيعي در كشور ايجاد كنيم كه امروز شاهد بهره‌برداري از 714 واحد تك‌نفره در 132شهر كشور هستيم.

اين مقام وزارت بهداشت با اشاره به اينكه همچنان آمار سزارين در كشور غيرمنطقي و بالاست، گفت: براي اينكه بتوانيم آمار زايمان به روش سزارين را در كشورمان پايين بياوريم، بايد برنامه‌هاي تشويقي درنظر گرفته شود. حذف فرانشيز زايمان به‌عنوان يكي از اين مشوق‌هاست و مشوق دوم بحث بازسازي بلوك‌هاي زايمان و زايشگاه‌ها و ايجاد فضاهاي اختصاصي براي مادران است.

آقاجاني گفت: مبناي ارائه خدمت در بخش زايمان، كتاب دستورالعمل كشوري راهنماي كشوري خدمات مامايي و زايمان است كه براساس آخرين منابع علمي توسط اداره سلامت مادران وزارت بهداشت تهيه شده است. اين كتاب مبناي تصميم‌گيري جهت انجام زايمان طبيعي يا سزارين است و هيچ دستورالعملي مبني بر اجبار براي همه مادران به بيمارستان‌ها داده نشده است.

  • طرح پزشك خانواده تعطيل نمي‌شود

قاضي‌زاده هاشمي به حمايت مسئولان ارشد كشور از طرح تحول سلامت اشاره كرد و گفت: اگر براي طرح تحول نظام سلامت هزار سال تبليغ كنيد، ارزش آن بيشتر است و بايد به آن اهميت داد و حمايت كرد. بايد شرايط مالي براي اين طرح فراهم شود و بيمه‌ها، به روش علمي عمل كنند. سياست‌هاي كلي نظام سلامت در قانون ما ديده شده و عدالت در سلامت بايد مورد توجه قرار گيرد. انتظار است كه نمايندگان مجلس در اجراي طرح تحول سلامت، مسئولان دانشگاه‌ها را حمايت و دولت را ياري كنند. همچنين طرح پزشك خانواده تعطيل نمي‌شود. اين طرح از ابزارهاي اصلي نظام ارجاع است. در واقع براي كنترل هزينه‌ها و دسترسي بهتر به سلامت، بايد نظام ارجاع را هرچه سريع‌تر اجرا كرد و يكي از ابزارهاي آن پزشك خانواده است؛ ضمن اينكه برنامه پزشك خانواده در دولت گذشته، به‌عنوان يك طرح محوري براي دولت و طرح اصلي براي وزارت بهداشت تعريف شده، به‌نحوي كه وزير وقت، خود را وزير پزشك خانواده خواند و اكنون زيرساخت‌ها براي اين برنامه بايد فراهم شود.

کد خبر 352152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha