دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

محمد باریکانی: معاون اول رئیس‌جمهور دیروز به ساختمان ارگ آزادی تهران رفت تا حکم ریاست سومین زن کابینه را به زهرا احمدی‌پور، معاون جدید رئیس‌جمهور در سازمان میراث فرهنگی تقدیم کند و همزمان یک تابلوی زری‌بافی بافته‌شده در مرکز هنرهای سنتی آن سازمان را به مسعود سلطانی‌فر بدهد و بدین ترتیب آیین وداع او با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تکمیل کند.

بازی جدید در سازمان میراث فرهنگی

مسعود سلطاني‌فر چند ماه پس از آغاز به كار دولت تدبير و اميد جايگزين محمدعلي نجفي در سازمان ميراث فرهنگي شد. او در 11 آبان‌ماه 95 به وزارت ورزش و جوانان رفت. زهرا احمدي‌پور نيز پيش‌تر مدير دفتر تقسيمات كشوري در وزارت كشور بود و اكنون براي نخستين‌بار پس از 86سال سكان سازمان ميراث فرهنگي به او به عنوان يك زن سپرده شده است.

آنطور كه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور ديروز اعلام كرد، دولت توجه جدي به انتصاب زنان در پست‌هاي مديريت اجرايي كشور دارد و انتصاب زهرا احمدي‌پور به رياست سازمان ميراث فرهنگي آغاز استراتژي جديد شخص رئيس‌جمهور در سپردن مديريت‌هاي اجرايي كشور به زنان است.

  • پايان رياست سه ساله

مسعود سلطاني‌فر اما در آيين توديع خود از سازمان ميراث فرهنگي از برچيدن يك فساد مالي بزرگ در سازمان ميراث فرهنگي و مرتبط با دولت قبل در زمان رياست خود بر اين سازمان خبر داد. فساد مالي بزرگ در سازمان ميراث فرهنگي مربوط به شركت توسعه گردشگري است كه در دولت قبل به عنوان يك شركت صوري تشكيل شد و همان زمان نيز خبرهاي زيادي درخصوص سوءاستفاده‌هاي مالي آن شركت در رسانه‌ها منتشر شده بود.

شرکت توسعه گردشگری در دولت قبل، قراردادي با سازمان ميراث فرهنگي براي ساخت 3هتل به امضا رساند و آنطور كه سلطاني‌فر خبر داد، اين شركت كمتر از 500ميليون تومان براي ساخت هتل‌ها هزینه کرد اما بعد از مدتي شركت توسعه گردشگري شكايتي به دستگاه قضايي ارسال و در آن اعلام كرد در پروژه ساخت 3هتل ۱۰۸ میلیارد تومان خسارت ديده است. با اين شكايت سازمان ميراث فرهنگي از دستگاه قضايي تقاضای اعمال ماده ۱۸ قانون کرد و پرونده زيان 108 ميليارد توماني شركت توسعه گردشگري به دیوان عالی كشور رفت و پس از 2 سال و نيم كشمكش حقوقي اين ديوان راي نهايي را به نفع سازمان ميراث فرهنگي صادر و اين سازمان را از پرداخت خسارت تبرئه كرد. مسعود سلطاني‌فر گفته‌است: به این ترتیب از وقوع بزرگ‌ترین فساد در این سازمان جلوگیری شد.

چالش ديگر سازمان ميراث فرهنگي اما بازگرداندن الواح هخامنشي از آمريكا به ايران است. چند هفته پيش پرفسور عبدالمجيد ارفعي، متخصص زبان‌هاي باستاني و تنها شاهد الواح هخامنشي در دادگاه شيكاگو به همشهري گفته بود كه فرجام الواح هخامنشي اكنون در دست 3قاضي آمريكايي است. مسعود سلطاني‌فر اما در آيين توديع خود گفت الواح هخامنشي ايران از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی متعلق به ملت ایران است كه سال ۱۳۰۴ با تصویب دولت پهلوی از کشور خارج شد و در دوره‌هایی تعدادی از آنها بازگردانده شد.

او در توصيه خود به زهرا احمدي‌پور، رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي در خصوص الواح هخامنشي گفت: در این 3سال موضوع بازگرداندن الواح هخامنشي دنبال و در 2دادگاه حکم مثبت گرفته شد. اکنون به دُم کار رسیده‌ایم و کمی فشار بیاوریم، قضیه تمام می‌شود.

سيدمحمد بهشتي نيز كه از او پيش‌تر به عنوان گزينه اصلي رياست سازمان ميراث فرهنگي ياد مي‌شد و اظهارات اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم ديروز مشخص كرد نظر رئيس‌جمهور بر استفاده از زنان و جوانان در مديريت سازمان ميراث فرهنگي متمركز بود در سخناني، مسعودسلطاني‌فر را به دليل سفرهاي بسيار به نقاط مختلف كشور در دوران رياست بر سازمان ميراث فرهنگي به نادرشاه افشار و دونده‌اي تشبيه كرد كه در طول مديريت خود بر سازمان ميراث فرهنگي به سراسر كشور سفر كرد.

او اما اين موضوع را اعلام كرد كه بنا به دلایلی باید از حضور زهرا احمدي‌پور در رياست بر سازمان ميراث فرهنگي نيز پشتیبانی کرد. به نظر مي‌رسد دلايلي كه در ذهن سيدمحمد بهشتي براي پشتيباني از نخستين زن انتصاب شده بر رياست سازمان ميراث فرهنگي وجود دارد بي‌ارتباط به سخنان معاون اول رئيس‌جمهور و تصميم دولت نباشد.

  • پاسخ معاون اول رئيس‌جمهور به منتقدان رئيس جديد

اسحاق جهانگيري ديروز از استراتژي كلان مديريتي كشور در استفاده از زنان در پست‌هاي مديريتي بالا سخن گفت. او از كاركنان سازمان ميراث فرهنگي نيز خواست نهایت همکاری را با زهرا احمدی‌پور داشته باشند تا او بتواند راه رو به رشد در طول دوران مدیریت خود در سازمان ميراث فرهنگي را طی کند.

معاون اول رئيس‌جمهور پاسخ منتقدان به انتخاب زهرا احمدي‌پور براي رياست سازمان ميراث فرهنگي را نيز اينگونه داد: یکی از مشکلات ما این است که به محض خالی شدن وزارتخانه‌ای از دوستان می‌خواهیم افرادی را پیشنهاد بدهند اما همه آنها تعداد محدودی را پیشنهاد می‌کنند که در این حوزه سمت‌هایی داشته‌اند. این‌طور نمی‌شود فضا را برای عموم باز کرد؛ چون مدیران کارآزموده انتظار دارند که وارد حوزه مدیریت کلان ملی شوند و خانم احمدی‌پور براساس همین معیار در سازمان میراث فرهنگی حضور پیدا کرد.

او البته به روساي سابق سازمان ميراث فرهنگي نيز اينگونه تاخت: ديگر نمی‌توان تنها به تجربه مدیران گذشته اکتفا کرد و نیاز داریم مدیران با درک و دانش به‌روز در عرصه‌های مدیریتی حضور پیدا کنند.
پيش‌تر فعالان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نامه‌اي سرگشاده به رئيس‌جمهور از او خواسته بودند رياست اين سازمان را به فردي كارآزموده و باتجربه در سازمان ميراث فرهنگي بسپارد. اگرچه آنها نامي از سيدمحمد بهشتي يا دكتر مهدي حجت نبرده بودند اما بعدتر مشخص شد كه مقصود آنها از انتصاب افراد كارآزموده و باتجربه همين دو فرد بودند كه حالا معاون رئيس‌جمهور آب پاكي را بر دست همه آنها ريخت و از تصميم كلان دولت براي انتصاب بانوان در مديريت‌هاي بالاي اجرايي كشور خبر داد.

  • اظهارات رئيس جديد

برهمين اساس زهرا احمدی‌پور، رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي ديروز در سخناني اعلام كرد كه سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان با خلاقیت و تحرک بیشتر ادامه خواهد يافت. او گفت: با تحرک، خلاقیت و نوآوری بیشتر به دولت کمک خواهم كرد تا در تحقق اهدافش موفق شود.

رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي درخصوص هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي ايران نيز در حضور كارشناسان و روساي سابق ميراث فرهنگي كشور و معاونان رئيس‌جمهور گفت: صنعتگر، هنر چشم‌نوازي خلق می‌کند که وجودش به راحت زندگی کردن کمک می‌کند و فرصت‌های جدید را در اختیار انسان شهری خسته از ترافیک قرار می‌دهد.

او همچنين به مطالعات يك هفته گذشته خود درخصوص فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و افزود: باید بستر خلاقانه‌ای از انسجام بین فرهنگ و اقتصاد در 3حوزه صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت عنصر فرهنگ فراهم آوریم تا به عنوان عنصر قوی، نقش اساسی را داشته باشد.

رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي همچنين پس از دريافت حكم رياست خود بر اين سازمان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي درخصوص تغيير معاونان و مديران سازمان ميراث فرهنگي گفت: اولویت فعلا تغییرات نیست، بلکه تحرک در اجرای برنامه‌هاست.

سخن زهرا احمدي‌پور در شرايطي مطرح شده است كه در حاشيه مراسم معارفه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، از احتمال تغيير معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي سخن گفته شد و 2گزينه نيز براي جايگزيني مرتضي رحماني‌موحد مطرح شد. يكي از گزينه‌هاي جدي معاونت گردشگري نيز همكار سابق زهرا احمدي‌پور در دفتر تقسيمات كشوري در حوزه غرب كشور است.

کد خبر 352602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha