همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: ۱۷درصد مواد غذایی صنعتی، هنگام کنترل‌ها مردود می‌شود و در ۲۰ درصد مواد غذایی سنتی نیز یا تقلب است یا آلاینده وجود دارد.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی روز دوشنبه در مراسم آغاز طرح ملی سنجش آلاینده های غذا و نیز آغاز طرح ملی غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان افزود: آلودگی‌ها و بیماری‌های ناشی از غذا، هم ،خانواده‌های زیادی را گرفتار و هم به نظام سلامت آسیب جدی وارد می‌کند.

وی گفت: مردم، علاقه مند هستند که غذای سالم مصرف کنند و این وظیفه حکومت دولت، مجلس و قوه قضاییه است که با نظارت دقیق و کنترل به موقع، مسئولیت خود در این زمینه را انجام دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کاری که در دولت می‌توانیم انجام دهیم، ایجاد آزمایشگاه و بکارگیری ابزارهای تشخیصی برای کنترل آلاینده هاست؛ این کار با خرید دستگاه‌های جدید تشخیصی که از دستاوردهای برجام است از امروز وارد مرحله جدیدی می‌شود.

هاشمی در عین حال خاطرنشان کرد که هنوز امکانات موجود، کافی نیست و باید توانمندی‌هایمان را در این زمینه افزایش دهیم.

وی افزود: توانمندی‌ها و امکانات تشخیصی برای سنجش وضعیت مواد غذایی در کشور ما در حد متوسط است، نه خیلی به این موضوع بی‌توجه بوده ایم و نه اینکه امکانات،‌ابزارها و برخوردهای قضایی و نظارتی بازدارندگی کافی داشته است.

هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بهداشت مواد غذایی، ضابط قضایی است و باید به موقع به تخلفات رسیدگی کند اما پرونده‌های این تخلفات به قوه قضاییه می‌رود و برای آنها باید حکم بازدارنده صادر شود؛ احکام صادره درباره این تخلفات باید اثربازدارندگی داشته باشد تا جرم تکرار نشود اما اکنون این بازدارندگی را شاهد نیستیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر قانون مجازات تخلفات غذایی نقص دارد، این وظیفه قوه قضاییه است که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی بفرستد و قانون را اصلاح کند.

  • وضعیت کشور درباره سلامت آب آشامیدنی خوب است

وزیر بهداشت ادامه داد: شایعات زیادی در مورد آشامیدنی‌ها و مواد غذایی در بین مردم وجود دارد، این مشکل، البته در کشورهای غربی نیز وجود دارد و ما هم از این مساله بی‌نصیب نیستیم؛ به ویژه اینکه اکنون ، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز گسترش یافته است و مردم به این ابزار جدید ارتباطی، اقبال نشان داده اند.

هاشمی درباره سلامت آب آشامیدنی توضیح داد: وضعیت کشوردر مورد سلامت آب، خوب است.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته در ابتدای شروع کار دولت مشکلاتی در برخی شهرها از جمله تهران وجود داشت اما با همکاری وزارت نیرو، چاه‌هایی که آب آلوده داشتند، پلمب یا رفع آلودگی شدند و در تهران نیز با ورود سد ماملو به شبکه آبرسانی مشکل به طور اساسی حل شد.

هاشمی ادامه داد: وضعیت نامناسب و سختی‌هایی را هم در مورد لبنیات در ابتدای دولت یازدهم شاهد بودیم از جمله آلودگی‌های مربوط به پالم و فشارها به دولت نیز زیاد بود، اما رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با صراحت اعلام کرد که در مورد آلودگی هوا، آب و غذا هیچ مطلبی را از مردم پنهان نکنید و همه مسائل را شفاف به مردم بگویید.

وی گفت: مسائل مربوط به بهداشت و سلامت و نیز محیط زیست از ابتدای دولت یازدهم در اولویت بوده است و امیدوارم بتوانیم با تقویت زیرساخت‌ها و امکانات تشخیصی دقت و سرعت تشخیص آلاینده‌ها را افزایش دهیم و در این زمینه هر چه بیشتر سرمایه گذاری کنیم به عدالت نزدیک‌تر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضایی نیز در این زمینه شایسته تر عمل کند.

وی اضافه کرد: البته ما در شرایط سختی در دولت به فعالیت می‌پردازیم و شاهد انواع بی‌اخلاقی ها هستیم؛ بی‌اخلاقی‌هایی که ناشی از طمع در قدرت و ثروت و حسادت است.

  • هر سال 4 هزار نوزاد با اختلال متابولیک متولد می‌شوند

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح طرح غربالگری بیماری‌های متابویک نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اشاره کرد و چنین توضیح داد: تولد نوزاد بیمار خیلی سخت است و خدا نصیب هیچ خانواده ای نکند.

وی ادامه داد: سال گذشته شمار موالید کشور افزایش یافت و به یک میلیون و 570 هزار نوزاد رسید و این هم یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم است.

وی افزود: این حرکت در مسیر افزایش جمعیت را باید به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تبریک بگوییم زیرا بسیار سخت است که پس از بیش از 20 سال تلاش برای کاهش جمعیت به یکباره همه برنامه ها را به سمت افزایش جمعیت تغییر دهیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: آمار نوزادانی که بر اثر بیماری‌های بدو تولد فوت می‌کنند در کشور دقیق نیست، زیرا نظام ثبت دقیق نداریم اما به طور کلی سالیانه حدود 6 هزار نوزاد بیمار در کشور متولد و فوت می‌شوند و تعداد زیادی از این نوزادان با اختلال تیروئید یا PKU متولد می‌شدند.

هاشمی ادامه داد: با ایجاد آزمایشگاه مرکزی غربالگری بیماری‌های متابولیک هم اکنون با یک قطره خون کف پای نوزادان می‌توانیم در همان روز اول 38 بیماری متابولیک را تشخیص دهیم.

  • رسیدن به نظام سلامت کارآمد 15 تا 20 سال طول می‌کشد

وی گفت: متاسفانه افرادی که علم و تجربه کافی هم دارند و با واقعیات کشور هم آشنا هستند از نظام سلامت کارآمد در کوتاه مدت سخن می‌گویند در حالی که می‌دانند، رسیدن به یک نظام سلامت کارآمد بین 15 تا 20 سال طول می‌کشد و ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم.

هاشمی افزود: اقدامات زیادی برای رسیدن به یک نظام سلامت کارآمد در دولت یازدهم انجام شده است و در اغلب استان‌های کشور برای همه ایرانیان ساکن در این استان‌ها مراقب سلامت تعیین و پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با وجود این دستاوردهای بزرگ هر روز عده‌ای به خصوص آ‌نانی که زور دارند، چوب لای چرخ می‌گذارند.
طرح ملی سنجش آلاینده‌های صنعتی مواد غذایی و نیز طرح ملی غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان،(دوشنبه 24 آبان) با حضور وزیر بهداشت ‌، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد.

طرح ملی سنجش آلاینده‌های صنعتی مواد غذایی، شامل بررسی و سنجش آلاینده‌ها و مواد مضر همه مواد غذایی می‌شود و هر نوع ماده غذایی که به صورت نمونه از طریق کارشناسان وزارت بهداشت یا مردم به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال شود، کنترل و نتیجه آن اعلام می‌شود.

درطرح غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان هم ، یک قطره خون از نوزاد گرفته می‌شود و با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان این دانشگاه، 27 بیماری متابولیک نوزاد در روز اول تولد تشخیص داده می‌شود.

کد خبر 352676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha