سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

هوای مورد نیاز ۳۸ میلیون ایرانی امروز وارد هفتمین روز آلوده می‌شود اما در این غوغای سردرد و گلودرد، هنوز مدیریت مسکنی، سکه بازار اقدامات آلودگی هواست.

الودگی هوا

ما ايراني‌هاي «دقيقه نودي»، ما ايراني‌هاي «تورهاي لحظه آخري»، ما مردمان منتظر «تمديد فرصت»، در حوزه مديريت آلودگي هوا هم دقيقه نودي عمل مي‌كنيم؛ حتي اگر راه‌حل آسان و تجربه شده‌اي چون طرح كاهش را در اختيار داشته باشيم. با احتساب امروز، آسمان كلانشهري مثل تهران ميزبان 14هزار تن آلودگي هوا شده است.

در شهرهاي ديگر هم وضع بهتر از اين نيست. آسمان اراك، تبريز، سنندج، اصفهان، همدان، اهواز، اروميه، كرج و قزوين صحنه انباشت آلاينده‌هاي جوي است. در عين حال 3سال است كه شهرداري تهران راه‌حل مؤثر به نام طرح كاهش را ارائه كرده اما باوجود 225گواه جهاني، در ايران هنوز مسئولي به آن اعتقاد ندارد و پس از برگزاري ده‌ها جلسه توجيهي، به يك معاينه فني ساده محدود شده است.

طرح كاهش (low emission zone) با تكيه بر تجربيات روز شهرهاي اروپايي تلاش مي‌كند از يك طرف آلودگي هواي خودروها را كم كند و از طرف ديگر كيفيت آنها را در يك برنامه ميان‌مدت ارتقا دهد. اين طرح طي 8سال اخير در 225شهر جهان آلودگي هوا را با حذف كاربراتوري‌ها و برقراري استانداردهاي بالاي سوخت و خودرو، كم كرده است.

  • يك راه‌حل مؤثر

خودروها عامل 80درصد آلودگي هوا هستند. از سويي هم‌اكنون 400هزار خودروي كاربراتوري و فرسوده در تهران تردد مي‌كنند و سهم مؤثري در دودي كردن آسمان دارند اما جز مديريت دقيقه‌نودي، هيچ نظارتي بر آنها صورت نمي‌گيرد. در عين حال طرح كاهش مي‌توانست يك راه‌حل مؤثر و پايدار باشد.

اين طرح كه بايد از مهر94 اجرايي مي‌شد، قرار بود علاوه بر الزام معاينه فني، مانع از تردد خودروهاي كاربراتوري و فرسوده‌ها شود اما پليس پس از يك سال و 2‌ماه تنها بخش معاينه فني طرح را اجرايي كرد و سرنوشت مرحله دوم آن‌كه اجرا در سراسر شهر است هنوز در هاله‌اي از ابهام قراردارد. وحيد حسيني استاد دانشگاه و مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: طرح كاهش مي‌توانست مديريت آلودگي هوا را در شرايط هشدار، هدفمند كند.

به گفته وي، اگر طرح كاهش كامل در تهران اجرا شده بود با استناد به بانك اطلاعات خودروهاي زرد و قرمز در شرايطي كه هوا در وضعيت هشدار قرار مي‌گيرد امكان مديريت و برنامه‌ريزي دقيق براي كاهش آلاينده‌ها و اعمال سياست‌هاي درست ترافيكي وجود داشت. به گفته اين چهره علمي، ‌ مسئله آلودگي هوا در طول سال صرفا در روزهايي جدي گرفته مي‌شود كه هواي تهران در شرايط هشدار يا اضطرار قرار مي‌گيرد و غلظت آلاينده‌ها به حدي مي‌رسد كه سازمان‌ها و نهادهاي مسئول را ناگزير از جلسات تصميم‌گيري فوري براي مديريت اين شرايط مي‌كند.

در اين راه اتخاذ تصميماتي مثل تعطيلي مدارس يا ممنوعيت فروش طرح ترافيك در تهران و محدود كردن فعاليت كارخانه‌هاي سيمان و مانند آنها برنامه‌هاي مقطعي هستند كه آثار آني و كوتاه‌مدت بر كيفيت هواي تهران دارند‌. حسيني تصريح كرد: بايد برنامه‌هاي متعددي را به‌طور همزمان براي كاهش آلودگي هواي تهران به اجرا گذاشت و در واقع اين برنامه‌ها بايد به‌صورت مكمل و در قالب يك سياست كلي يكپارچه منجر به كاهش آلودگي هوا شوند. بدين‌ترتيب طرح كاهش با همين دغدغه و تنها براي بهبود كيفيت هواي تهران تهيه و پيشنهاد شده بود و كساني كه با طرح‌هاي كاهش آلودگي هوا مخالفت مي‌كنند در واقع با حفظ سلامت انسان‌هاي اين شهر مخالفند.

  • غلظت ذرات معلق تهران به دوبرابر حد مجاز رسيد

ديروز هواي تهران براي ششمين روز متوالي ناسالم شد و غلظت ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون تهران طي 2روز يكشنبه و دوشنبه به دو برابر حد مجاز رسيد. حد استاندارد اين ذرات 35ميكروگرم بر مترمكعب است اما طي 2روز گذشته كه هواي تهران ناسالم براي گروه‌هاي حساس شد، غلظت ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون به حدود عدد 80رسيد. شاخص ميانگين هواي ديروز نيز عدد 156و هواي ناسالم براي همه بود.

  • برخي تصميمات مهم روز گذشته كميته اضطرار

‌ ‌ تعطيلي مدارس و پيش دبستاني‌ها در روز سه‌شنبه
‌ ‌ اجراي طر ح ترافيك و زوج و فرد تا اطلاع ثانوي تا ساعت 19
ممنوعيت فروش روزانه آرم طرح ترافيك‌
تشديد برخورد با خودروهاي دودزا شامل خودروهاي دولتي و غيردولتي
تشديد برخورد با موتورسواران دودزا و آلوده‌كننده شهر تهران
لغو ورزش‌هاي همگاني در پارك‌ها و مجموعه‌هاي ورزشي شهر تهران
استقرار تيم‌هاي اورژانس در ميادين اصلي شهر

  • سفر «ابتکار» به مراكش در روزهاي اوج آلودگی هوا

ششمين روز هواي آلوده هواي تهران با سفر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به كشور مراكش همراه شد. معصومه ابتكاردر راس سازمان محيط زيست مسئول اصلي رسيدگي به معضل آلودگي هواست. اوايل دي‌ماه سال گذشته هم كه تهران حدود3هفته درگير معضل آلودگي هوا بود وي به آذربايجان غربي و جزيره كيش سفر كرد. سفر اخير ابتكار به كشور مراكش نيز طبق اعلام سايت سازمان محيط زيست براي شركت در كنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا (COP22) است که از 7 نوامبر (17 آبان ) در مراکش فعالیت خود را آغاز کرده است.

کد خبر 352705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha