سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه سیستم هوشمند اعتیاد یک تهاجم جدی علیه نوجوانان و جوانان آغاز کرده است گفت: ۱۴ درصد معتادان کشور ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند.

اعتیاد مواد مخدر

حمید صرامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس آمار 58 درصد معتادان زیر 34 سال و 14 درصد از معتادان در طیف سنی 15 تا 19 سال هستند که به این معناست که نشانه روی و قتل عام سیستم اعتیاد بر روی سنین نوجوان و جوانان آیندگان کشور است و آنها بدنبال ناکارآمد کردن این نسل هستند.

وی ادامه داد: باید توجه کرد انسان سالم محور توسعه پایدار است بدین منظور دشمن درصدد است با در دام افتادن آینده سازان در توسعه کشور اختلالاتی ایجاد کند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد مواد مخدر اشاره کرد و گفت: فقر آگاهی و دانش تخصصی در برابر عوارض و تبعات ناشی از اعتیاد، فقر مهارتهای خود مراقبتی و خود کنترلی دربرابر آسیب‌ها، لذت طلبی‌های افراطی جوانان و نوجوانان و باور‌های غلط از جمله علل گرایش جوانان و نوجوانان به پدیده شوم اعتیاد است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه یکی از علت‌هایی که جوانان را به سمت و سوی اعتیاد می‌کشاند کنجکاوی‌های هدایت نشده است تصریح کرد: اختلالات خلقي افراد نظیر اضطراب، پرخاشگری شدید، اعتمادبه‌نفس پائین، افسردگی از عوامل دیگر در گرایش افراد به‌سوی معضل اعتیاد مؤثر هستند.

وی درباره گسترش تبلیغات مصرف مواد مخدر در شبکه‌های مجازی گفت: پلیس فتا در این زمینه با جدیت وارد عمل شده و بر اساس مطالعات انجام شده و اطلاعات ارائه شده برخورد جدی با متولیان این کانال‌ها و شبکه‌ها داشته است.

صرامی با بیان اینکه متاسفانه این شبکه‌ها به صورت قارچ گونه به نوع دیگری هر روز در حال ظهور و گسترش هستند اظهار کرد: باید باورهای غلط ارائه شده به دانش آموزان هر چه سریع‌تر اصلاح شود تا تاثیر این شبکه‌های مجازی را خنثی کنیم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: براساس گزاشات اعلام شده، طبقه معلمان با اعتمادترین طبقه در بین طبقات اجتماعی هستند لذا قطعا مداخلات این قشر جامعه در حوزه پیشگیری و فرهنگ سازی تاثیرگذارتر خواهد بود که باید از این ظرفیت استفاده شود.

صرامی گفت: اعتیاد فرزندان یکی از موضوعاتی که به شدت در عصر حاضر موجب نگرانی خانواده‌ها شده است اما باید به این موضوع توجه کرد که چه باید کرد تا فرزندان به سمت و سوی پدیده اعتیاد نروند و دچار انحرافات و آسیب‌های اجتماعی نشوند.

وی ادامه داد: علیرغم حساسیت والدین اما تحقیقات نشان می‌دهد 55 درصد والدین بعد از 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع می‌شوند لذا والدین باید با حساسیت بیشتر نسبت به فرزندان از بروز پدیده اعتیاد جلوگیری کنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورتصریح کرد: نقش بی‌بدیل والدین برای عرصه تربیت نقشی است که هیچگاه نباید نادیده گرفت و بیان این موضوع از سوی خانواده که جامعه باید آنها را اصلاح کنند حرف غلطی است چرا که فرزندان 4هزار و 300ساعت در منزل به سر می برند و از طریق والدین الگوبرداری می‌کنند و از نوع رفتار، خواسته‌های خانواده نسبت به مسائل اجتماعی حساس می‌شوند.

وی تاکید کرد: در درون منزل گفتمان را با فرزندان افزایش دهید هر شب 30 دقیقه به فرزندان وقت بگذارید و با فرزندان پیرامون مسائل اجتماعی صحبت کنید چراکه این گونه رفتار در کودکان موجب احساس ارزشمندی در نزد والدین شده و این احساس ارزشمندی سبب افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس در فرزندان می‌شود.

صرامی خاطرنشان کرد: والدین هر روز باید به 3 سوال پاسخ دهند که فرزندان کجا هستند، چه کار می‌کنند و با چه کسی هستند تا فرزندان از بروز آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند.

وی افزود: تا می‌توانید فرزندان را غرق محبت کنید؛ به هر میزان که فضای گرم در منزل حاکم باشد در چنین شرایطی احساس تعلق فرزندان به خانواده افزایش می‌یابد و زمینه‌های فرار از منزل ازبین می‌رود.

صرامی با بیان اینکه فضای منزل باید برانگیزنده، باوراننده و بازدارنده باشد گفت: در منزل باید قوانینی تنظیم شود به طور مثال زمان برگشت به خانه و انجام دروس مدرسه مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 352761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha