پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر می‌خواهید از مصرف زیاد نمک (کلرید سدیم) را کنار بگذارید، و در عین حال مزه نمکی غذا حفظ شود، می‌توانید از جایگزین‌های نمک استفاده کنید.

salt

جایگزین‌های نمک که از کلرید پتاسیم ساخته‌شده‌اند، شبیه به نمک معمولی سفره هستند که ترکیب شیمیایی آن کلرید سدیم است.

این جایگزین‌های نمک به دو شکل عرضه می‌شوند:

-  جایگزین‌های کم‌سدیم یا به اصطلاح نمک «سبک» که نیمی از کلرید سدیم  با کلرید پتاسیم جایگزین شده است.

- جایگزین‌های بدون سدیم یا به اصطلاح «بدون نمک» که فقط دارای کلرید پتاسیم است.

البته باید توجه داشته باشید که برای برخی از افراد ممکن است این جایگزین‌های نمک مطبوع نباشد، زیرا پس از خوردن غذای حاوی کلرید پتاسیم مزه تلخی در دهانشان باقی می‌ماند.

همچنین افرادی که دچار برخی از انواع بیماری‌های قلبی یا بیماری کلیوی هستند و افرادی که از برخی از داروهایی مصرف می‌کنند که باعث باقی ماندن پتاسیم در بدن می‌شوند، باید از خوردن جایگزین‌های نمک حاوی کلرید پتاسیم خودداری کنند.

 به جز این استثناها، مصرف کلرید پتاسیم به جای کلرید سدیم توصیه می‌شود، هم به این علت که دریافت بیش‌ازحد کلرید سدیم یا نمک معمولی که با بیماری فشار خون بالا همراهی دارد، هم به این علت که خود پتاسیم  به پایین آوردن فشارخون کمک می‌کند.

ضمنا به یاد داشته باشید که دوست داشتن مزه شور خصوصیتی است که ما در طول زندگی آن را می‌آموزیم و می‌توان این تمایل را برطرف کرد.

وقتی که میل‌تان به خوردن نمک را مهار کنید و میزان مصرف نمک را کاهش دهید، به تدریج رایحه‌های دیگر را خس می‌کنید.

برای ایجاد رایحه‌‌های جدید می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه، غلات کامل و حبوبات را  به غذاهای کم‌نمکتان بیفزایید و بعد به سراغ گیاهان مغطر و ادویه بروید. به این ترتیب کم کم دیگر به یاد مزه شوری نخواهید افتاد.

کد خبر 352823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha