کنفرانس بانکداری فرانکفورت اواخر هفته گذشته در حالی با حضور سفیر ایران در آلمان و مدیران شبکه بانکی و مقامات بانک مرکزی برای برقراری روابط بانکی ایران و اروپا برگزار شد که هیچ خبری از سوی مقامات ایرانی شرکت‌کننده در این نشست و همچنین رسانه‌های داخلی منعکس نشد.

اين در حالي است كه شبكه خبري بي‌بي‌سي گزارش داد علي ماجدي سفير ايران در آلمان در كنفرانس بانكداري فرانكفورت گفته است: درهاي ايران باز است و گسترش همكاري بين ايران و اروپا در آينده گريزناپذير.به گفته سفير جمهوري اسلامي ايران در آلمان، ترس آمريكا از سهم بانك‌هاي آلماني در بازارآمريكا و مازاد تجارت آلمان با آمريكا دليل ممانعت از كار آنها با ايران است و دليل واقعي اكراه بانك‌ها از كار با ايران چالش‌هاي موجود بين بانك‌هاي اروپا و آمريكاست. البته سفير ايران در اين كنفرانس خطاب به بانكداران حاضر گفت: به شما اطمينان مي‌دهم هيچ مانع قانوني براي كار بانك‌هاي بزرگ با ايران وجود ندارد.

ماجدي تصريح كرد: قطعا ما مي‌دانيم كه سيستم بانكي ايران بايد به روز شود و شكي در اين‌باره وجود ندارد و اين كار تحت نظارت بانك مركزي و با مشاركت بانك‌هاي دولتي و خصوصي ايران شروع شده و پيشرفت خوبي هم داشته‌ايم، بنابراين مانع قانوني براي كار با بانك‌هاي ايران باقي نمانده است و سؤال اين است چرا بانك‌هاي بزرگ از كار با ايران اكراه دارند؟

سفير ايران در اين نشست مهم بدون اشاره مستقيم به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهور آينده آمريكا و تأثير آن بر برجام و روابط بانكي ايران با بانك‌هاي بزرگ دنيا، اظهار كرد: بايد تأكيد كنم كه برجام يك ميراث بين‌المللي است و غيرممكن است يك كشور يكجانبه تصميمي بگيرد و مانع اجراي اين ميراث شود.

گفته مي‌شود قرار بوده در اين كنفرانس هلگا اشميت، مذاكره‌كننده ارشد اتحاديه اروپا در جريان مذاكرات هسته‌اي حضور پيدا كند و نتيجه تلاش‌هاي خود درباره اجراي برجام را توضيح دهد اما او غايب اين كنفرانس بود و در پيامي كه از سوي او خوانده شد، اعلام كرد: ما كاملا مي‌دانيم كه خدمات مالي و به‌ويژه برقراري روابط بانكي كارآمد، كليد برگرداندن ايران به اقتصاد جهاني است و ما به سهم خود هر كاري كه ممكن بود را انجام دهيم تا به بانك‌هاي اروپايي شفافيت قانوني لازم را ارائه دهيم. اما پيام مشخص هلگا اشميت خطاب به مقامات ايراني و البته بانكداران حاضر در اين كنفرانس قابل تامل بود كه اعلام كرد: بگذاريد به صراحت بگويم نمي‌توان بانك‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ را مجبور كنيم چنين تصميمي بگيرند.

پيتر كروشل مدير اداره فدرال نظارت مالي آلمان اما مي‌گويد: بانك‌هاي بزرگ محتاط‌تر عمل مي‌كنند و حالا صبر مي‌كنند تا ببينند دولت جديد آمريكا چگونه رفتار خواهد كرد و آنها روش صبر و انتظار را در پيش مي‌گيرند. نماينده دولت آلمان هم در اين كنفرانس اظهار كرد: تا آنجا كه به دولت آلمان مربوط مي‌شود توافق هسته‌اي نهايي است و قابل مذاكره براي تغيير مفاد آن نيست. پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي در كنفرانس بانكداري فرانكفورت خبر داد: ايران و ٢٣٠ بانك خارجي رابطه مستقيم بانكي برقرار كرده‌اند.

کد خبر 353035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha