دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 | به روز شده: 2 ساعت و 17 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 30 آبان 1395 - 16:51:01 | کد مطلب: 353118 چاپ
گزارش همشهري آنلاين از آئين معرفي طراحان برتر آگهي‌هاي روزنامه‌ها

باشگاه ستارگان گرافیک با حضور ۱۰۰ ستاره تشکیل می‌شود

موسسه همشهری > روزنامه - همشهری آنلاین:
همزمان با سومین سال برگزاری جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، پدیدآورندگان شش اثر گرافیکی منتخب از میان آگهی‌های روزنامه‌های سراسری بهار و تابستان ۱۳۹۵ معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش همشهري آنلاين، جشنواره انتخاب آگهي‌هاي برتر روزنامه‌هاي سراسر كشور از پائيز 1393 كليد خورده است كه 7 منتخب مربوط به اولين سال اين جشنواره، 12 برگزيده براي سال 1394 و شش پديدآورنده برتر مربوط به شش ماهه نخست سال جاري هستند؛ كه در مجموع اين جشنواره تا كنون 25 منتخب را شناخته است.  

مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري در پايان هر سال، برگزيدگان اين جشنواره را در مراسمي و دور يك ميز مخصوص برندگان گرد هم مي‌آورد.

استاد «محسن ميرزايي» از مسئولان مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري در آئين معرفي و تقدير از پديدآورندگان برتر شش ماهه نخست امسال، ابراز اميدواري كرد زماني كه تعداد برگزيدگان به 100 نفر مي‌رسد، باشگاه پديدآورندگان برتر آگهي‌هاي روزنامه‌هاي سراسر كشور راه‌اندازي شود و اين باشگاه به عنوان باشگاه ستارگان گرافيك شناخته شود.

ميرزايي از برنامه‌ريزي براي تدارك فضايي فاخر خبر داد كه در آن آثار و بيوگرافي برگزيدگان جشنواره انتخاب گرافيست‌هاي برتر آگهي‌هاي روزنامه‌هاي سراسر كشور معرفي شود.

طراح اولين كمپين تبليغاتي علمي ايران در بخش ديگر سخنانش گفت: حركت موسسه همشهري براي انتخاب آگهي‌هاي برتر كليه روزنامه‌ها، از نظر اخلاق و جامعه اين نكته را دارد كه فقط خودمان را نبينيم. وقتي از گرافيك صحبت مي‌كنيم، لازم است با استقلال از گرافيك صحبت و تجليل شود؛ حال مربوط به هر روزنامه و جناحي كه مي‌خواهد باشد.

در ادامه اين مراسم، «امرالله فرهادی» عضو هيئت داوران در آئين تقدير از منتخبان درباره روند برگزاري جشنواره انتخاب آگهي‌هاي برتر روزنامه‌هاي سراسر كشور، گفت: انتخاب آگهي برتر هر سه ماه يك بار توسط روزنامه همشهري صورت مي‌گيرد. به همين منظور دبيرخانه‌ دائمي اين جشنواره در مركز توسعه ارتباطات مستقر شده است كه روزانه آگهي‌هاي چاپ‌شده در 68 روزنامه سراسري را رصد كرده و تعدادي از آنها را كه واجد شاخص‌هاي تعيين‌شده هستند، انتخاب مي‌كنند.

  • برگزاري اولين دوسالانه گرافيك‌هاي برتر روزنامه‌ها در بهار 96

وي از برنامه‌ريزي براي برگزاري نمايشگاه آگهي‌هاي برتر به همراه جلسات نقد و نظر به صورت دوسالانه خبر داد و گفت: اولين دوره اين دوسالانه بر اساس آئين‌نامه‌اي كه توسط انجمن صنفي كانون‌هاي تبليغاتي تصويب شده است، در بهار 96 برگزار خواهد شد.

فرهادي، هدف از برگزاري اين دوسالانه را طراحي سرمشقي براي هدفمندتر شدن تبليغات دانست و افزود: دكتر يونس شكرخواه و استاد ابراهيم حقيقي در شوراي سياستگذاري اين رويداد و استادان ميرزايي، كاتوزيان و مستوفي در شوراي عالي مشاوران آن حضور خواهند داشت.   

فرهادي در بخشي از سخنانش با بيان اينكه در دو فصل اخير حجم آگهي‌هايي كه از سوي دبيرخانه دائمي به هيئت داوران ارائه مي‌شود دچار كاهش چشمگيري شده است، گفت: اين موضوع از يك طرف به كاهش كلي حجم آگهي‌ها در دو فصل اخير مربوط مي‌شود و از طرفي نيز به عقيده هيئت داوران مربوط به تنزل كيفي كارهاست. 

  • انتقاد شكرخواه به «تكرار» در گرافيك آگهي روزنامه‌ها

دكتر يونس شكرخواه استاد دانشگاه و عضو هيئت داوران نيز در مراسم تقدير از طراحان منتخب بهار و تابستان 95، به آسيب‌شناسي آثار مورد بررسي در هيئت داوران پرداخت و گفت: آثاري كه مورد بررسي قرار مي‌گيرند بسيار شبيه به همديگر هستند و كدهاي تكراري در آنها به‌كارگيري مي‌شود؛ يعني اگر امضاء پديدآورنده را هم برداريد، اتفاقي نمي‌افتد. به نظر مي‌رسد اوريجيناليتي در كارها دارد كم مي‌شود و حسي كه صاحب كار بايد از كارش بگيرد، محقق نمي‌شود؛ به عبارتي طراح ممكن است از كار خود لذت ببرد اما سفارش‌دهنده طرح، در پي انتشار طرحي كه سفارش داده است، تاثيري در كار خود نمي‌بيند.  

وي افزود: آژانس در علم ارتباطات هيچ مفهومي جز ايجاد تمايز ندارد. شايد در آژانس‌ها چون پردازش جمعي صورت مي‌گيرد و مدير توليد، اتاق فكر، پيشخوان و ... دارد يك همپوشاني پديد مي‌آيد و خروجي خوبي هم حاصل مي‌شود. اما وقتي هيچ تمايزي بين آثار وجود ندارد، آن جوهره خلاقانه ديگر گم مي‌شود. يا اينكه ممكن است وب باعث رواج شبيه‌سازي‌ها شده باشد و يا اينكه چون اوريجينال نمي‌بينيد، تا به يك اوريجينال هم مي‌رسيد، ترس كپي‌كاري به شما دست مي‌دهد.   

  • دغدغه طراح اولين كمپين تبليغاتي علمي ايران درباره تعطيلي ده‌ها آژانس تبليغاتي

محسن ميرزايي در همين زمينه، نسبت به تعطيلي كشيده شدن آژانس‌هاي تبليغاتي ابراز تاسف كرد و گفت: طرح خوب در آژانس به وجود مي‌آيد، نه به دست واسطه آگهي. رقابت آژانس‌ها هستند كه طرح خوب را به وجود مي‌آورد اما متاسفانه آژانس به معناي واقعي خيلي كم داريم؛ در حالي كه در گذشته حداقل 40 تا 50 آژانس خوب داشته‌ايم.

وي با ابراز اميدواري نسبن به تجديد حيات آژانس‌ها، افزود: تا زماني كه آژانس خوب تشكيل نشود، رشدي هم وجود نخواهد داشت. اميدواريم با رونق اقتصادي كه در پيش است حرفه تبليغات هم بتواند وارد عمل شود و كمبودهاي گذشته را جبران كند.

  • محسن ميرزايي: در عصر غيبت آژانس‌هاي فعال، گرافيست‌ها هم بي‌خانمان هستند

ميرزايي با بيان اينكه «گرافيست‌هاي ما بي‌خانمان هستند و اصلاً جا ندارند»، افزود: تا زماني كه آژانس‌هاي فعال نداشته باشيم گرافيست‌هاي ما بي‌خانمان هستند. جاي واقعي يك گرافيست در آژانس است. گرافيستي كه  در آژانس نشسته بود، يك هيئت خلاقانه و بهترين نويسندگان راديو، تلويزيون و مطبوعات نيز در كنارش بودند اما الآن اين طور نيست.

وي خاطرنشان كرد: جاي يك گرافيست در يك اتاق شيك، تميز، بي سر و صدا و تنها و تاريك نيست بلكه طراح در جايي مي‌تواند شكوفا شود كه افراد با خلاقيت و داراي قلم در كنارش نشسته باشند و در فضاي تعاطي افكار قرار گيرد تا ذوق او به جوش آيد.  

دكتر حسن نمكدوست تهراني نيز در ادامه اين مراسم در سخنان كوتاهي با تبريك به برگزيدگان اين دوره، پيشنهاد كرد برگزيدگان جشنواره براي ايجاد بخش‌هاي جديد و اتفاقات تازه در اين جشنواره ايده‌پردازي كنند و با حمايت مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري نسبت به عملياتي شدن ايده‌ها گام بردارند.

در خاتمه، شش طراح برتر آگهي‌هاي روزنامه‌ها در بهار و تابستان 95 معرفي و تقدير شدند. پيام بهاري، شيدا حداد و پويا بادكوبه به عنوان سه طراح برتر آگهي‌هاي روزنامه‌ها در بهار 95 و نواب قزلباش و حميدرضا حيات روشنايي و محمد راجي به عنوان برگزيدگان اين حوزه در تابستان 95 شناخته شده و با اهداي لوح و جايزه كه با حضور استاد محسن ميرزايي از مسئولان مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري و اعضاي هيئت داوران صورت گرفت، تقدير شدند.

داوري طرح‌هاي مربوط به آگهي‌هاي منتشر شده در 68 روزنامه سراسري توسط مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري با حضور کامران کاتوزیان، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، امرالله فرهادی و ابراهیم حقیقی به عنوان اعضاي هیات داوران صورت مي‌گيرد.