یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبران قبرس یونانی‌نشین و ترک‌نشین در حالی مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل با هدف پایان دادن به جدایی ۴۲ ساله این جزیره را از سر گرفتند که امیدها برای موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات بسیار بالاست اما یکی از مناقشات قلمرویی کلیدی هنوز حل نشده باقی مانده است.

از سرگیری مذاکرات اتحاد دو قبرس در سوییس

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک‌نشین برای دومین بار در ماه جاری میلادی امروز در هتلی لوکس در شهر مونت پلرین سوییس دیدار کردند.

علیم صدیق، سخنگوی سازمان ملل گفت: در حال حاضر مذاکرات آغاز شده است. کارشناسان می‌گویند این نشست آخرین و بهترین فرصت برای اتحاد مجدد قبرس است که جدایی‌اش یکی از قدیمی‌ترین مناقشات سیاسی جهان محسوب می‌شود.

آناستازیادس و آکینجی اوایل ماه جاری میلادی بین هفتم تا یازدهم نوامبر در شهر مونت کلرین دیدار و درباره اصلاحات ارضی بالقوه با یکدیگر مذاکره کردند.

متیو کید، کمیسیونر عالی انگلیس در قبرس پیشتر گفته بود: به نظر من دور نخست مذاکرات پیشرفت خوبی داشته و آنها در این مرحله می‌توانند این مناقشه را حل کنند. حدس می‌زنم اگر رهبران این دو قبرس با نظر من موافق نبودند، مجددا دیدار نمی‌کردند.

گفته می‌شود که این دو رهبر درباره درصد قلمرویی که زیر نظر بخش ترک‌نشین باشد به یکدیگر نزدیک شده‌اند به طوریکه آکینجی میزان ۲۹.۲ درصد و آناستازیادس ۲۸ درصد را برای این بخش پیشنهاد کرده‌اند اما مسئله مناقشه آمیز این است که کدام شهرها و روستاها در این تقسیم بندی قرار می‌گیرند.

این مذاکرات قلمرویی با هدف هموار ساختن راه برای مذاکرات چند جانبه میان رهبران قبرس و سه قدرت اصلی خارجی از جمله یونان، ترکیه و انگلیس صورت می‌گیرد.

قبرس از سال ۱۹۷۴ میلادی هنگامی که نیروهای ترکیه یک سوم از شمال این کشور را در واکنش به اشغالگری‌های آتن تصرف کردند، به دو قسمت تقسیم شد.

کد خبر 353127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha