همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خبرهای مربوط به موضع‌گیری‌های منفی آمریکا در خصوص برجام و واکنش‌های اروپا نیسبت به آن گفت: ما به اندازه دیگر طرف‌های برجام به آن متعهد باقی خواهیم ماند.

سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه اول آذر) در رابطه با طرح دی‌میستورا در رابطه با سوریه که احتمالاً منجر به تجزیه سوریه می‌شود، گفت: طرح‌هایی که در مورد سوریه توسط ایشان و یا هر کس دیگری داده می‌شود مقطعی است و هیچ یک از این طرح‌ها تاکنون نتوانسته است به دلیل پیچیدگی صحنه میدانی و سیاسی سوریه به منصه ظهور برسد.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که این بحث هم بحث ابتری است و راه به جایی نخواهد برد. می‌توان گفت اینها تلاش‌هایی است که در مقاطع مختلف توسط وی انجام می‌شود.

  • تجزیه سوریه مخالفان بسیاری دارد

قاسمی با بیان اینکه بحث سوریه بازیگران بسیاری دارد و اثرگذاری‌های بسیاری در صحنه منطقه و سوریه وجود دارد، گفت: وی (دی‌میستورا) به تنهایی نمی‌تواند چنین طرحی را ارائه کند. تجزیه سوریه مخالفان بسیار زیاد و جدی دارد که به این سادگی اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به طرح اخیر دی‌میستورا در رابطه با سوریه، خاطرنشان کرد: هنوز به جایی نرسیده‌ایم که اینگونه مباحث را بخواهیم جدی تلقی کنیم و روی آن خیلی فکر کنیم.

  • اگر روند تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما مغایر با برجام باشد به شکل مقتضی برخورد می‌کنیم

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به تازگی مجلس آمریکا طرح ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به تصویب رسانده، نظر و واکنش ایران در برابر این اقدام مجلس آمریکا که در دست جمهوری‌خواهان نیز هست، چیست؟ گفت: در یک سال گذشته شاهد این بودیم که لوایح زیادی در مجلس نمایندگان و کنگره این کشور مطرح و تصویب شده که هیچ کدام قابلیت اجرایی ندارد.

او افزود: به تازگی نیز بحث ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در کنگره این کشور تصویب شده است و باید در سنا نیز به تأیید برسد و سپس رئیس جمهور آن را امضا کند و این اقدامی زمان‌بر است.

قاسمی با بیان اینکه ما صبر می‌کنیم و شرایط را می‌سنجیم و اگر مشاهده کردیم که روند این تحولات مغایر با برجام باشد و منافع ملی ما باشد به شکل مقتضی برخورد می‌کنیم.

  • هرچه ترامپ به آغاز ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک شود، مواضعش تعدیل می‌شود

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اظهارات اخیر برخی از مشاوران ترامپ در مورد برجام پرسید و اینکه آنها گفته‌اند باید در مورد برجام دوباره مذاکره کرد و اگر این موضوع به صورت رسمی از سوی آمریکایی‌ها در دوره ترامپ مطرح شود اقدام متقابل ایران چه خواهد بود که این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ گفت: در شعارها و کارزارهای انتخاباتی صحبت‌های زیادی در مورد مسائل گوناگون صورت می‌گیرد و این موضوع در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اتفاق افتاد. آنچه که در آن دوران مطرح شد فقط اختصاص به برجام نداشت و در مورد مسائل مختلف از جمله تحولات خاورمیانه، جهان عرب، روسیه و ناتو صحبت‌های متفاوت و گاهاً متناقضی مطرح شد.

وی با بیان اینکه باید صبر کنیم و اکنون برای اینکه قضاوت کنیم چه اتفاقی می‌افتد زود است، ادامه داد: آنچه که پیداست این است هرچه که ترامپ به آغاز ریاست جمهوری خود نزدیک شود مواضعش باید بر اساس قانونمندی که در آن کشور وجود دارد تعدیل شود و ما فکر می‌کنیم در جامعه آمریکا آنقدر خردگرایی وجود داشته باشد که آنها منافع آمریکا و منافع جهانی را تحت این لوا به خطر نیندازند.

قاسمی تأکید کرد: ایران آمادگی همه چیز را دارد. گزینه‌های خود را از پیش برای هر وضعیتی آماده کرده است و به وقت خود اگر احساس کند که طرف آمریکایی می‌خواهد کاری را در این زمینه انجام دهد اقدامات لازم را بعمل می‌آورد.

او ادامه داد: ‌برجام یک تفاهم دوجانبه نیست بلکه چندجانبه است و تصور من این نیست که این کار ساده‌ای باشد که یک طرف به تنهایی بخواهد آن را زیر پا بگذارد و یا به آن توجهی نکند و یا این که طرح بازنگری مجدد آن را مطرح کند.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: ما در حال حاضر در این ارتباط نمی‌توانیم جمع‌بندی داشته باشیم، باید صبور باشیم همان‌طور که تاکنون بوده‌ایم. باید وضعیت داخل آمریکا را رصد کنیم و ببینیم که او چه تیمی را در اختیار خواهد گرفت و ما تصمیم مقتضی را بر اساس شرایط خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارزیابی‌اش از برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در سال جاری و این که آیا احتمال دارد شاهد لغو روادید بین ایران و عراق باشیم؟ گفت: از ماه‌های پیش در سطح کلان تمهیدات زیادی برای این راهپیمایی اندیشیده شده بود. بین ارگان‌های مختلف تقسیم کار شده بود تا به لطف خداوند مراسم اربعین و حرکت زوار به سمت عتبات به خوبی انجام شود. همان‌طور که گفتم جلسات متعددی در سطح کشور در این راستا برگزار شد، ارگان‌های ذی‌ربط درگیر این موضوع بودند.

  • تشکر از مردم و مسئولان عراقی برای مراسم راهپیمایی اربعین

وی افزود: وزارت امور خارجه نیز به سهم خود تلاش‌ها و اقدامات لازم را انجام داد و می‌توانیم ادعا کنیم اربعین امسال بدون مشکل اساسی و جدی تاکنون انجام شده است. ما تاکنون گزارش نامطلوبی دریافتن نکرده‌ایم و روال قانونی طی شده است و من در این‌جا لازم می‌دانم که از همکاران خودم در دولت عراق که همکاری و همیاری لازم را داشتند و هم‌چنین مردم عراق تشکر و قدردانی کنم.

قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت کثیری که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند کنترل امور سخت است ولی تلاش شد که کارها در حد ممکن انجام شود. البته می‌توان انتقادات کوچکی را نیز در مورد برخی از مشکلاتی که افتاد وارد کرد. برخی از مشکلاتی که از بابت کم‌توجهی برخی از مردم به دستورالعمل‌هایی که تهیه شده بود رخ داد. مثلاً حرکت برخی از مردم به سمت مرزهایی که در مورد رفت و آمد از آن‌ها با دولت عراق تفاهم نشده بود.

او بار دیگر با تشکر از تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط و معاونت کنسولی وزارت امور خارجه در مورد بحث لغو روادید با دولت عراق نیز گفت: ما موضوع را با طرف عراقی مطرح کرده‌ایم، رایزنی‌هایی صورت گرفته ولی هنوز به توافقی که منجر به لغو روادید شود نرسیده‌ایم و امیدواریم این تفاهم حاصل شود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های منطقه و سعودی اعلام کرده‌اند که ایران با برجسته کردن مراسم اربعین درصدد است موضوع حج که حجاج ایرانی نیز امسال در آن شرکت نکردند را به نوعی کم‌رنگ کند، تصریح کرد: عربستانی‌ها حرف‌های بی‌ربط زیادی زده‌اند و خواهند زد. حرف‌هایی که هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بحث راهپیمایی اربعین حسینی بحث جدایی است و بحث کعبه و خانه خدا نیز داستان دیگری است. این دو، دو مقوله متفاوت هستند و ارتباط دادن آن‌ها به هم و سوء استفاده از مقدسات مذهبی در هر کجای جهان امری اشتباه، بیهوده و غلط است. لذا به این موهومات و حرف‌های ناسنجیده نه ما توجه می‌کنیم و نه دیگران و بیان این گونه سخنان از سوی عربستانی‌ها خیلی دور از انتظار نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان به سوء مدیریت عربستانی‌ها که منجر به وقوع فاجعه منا شد اشاره کرد و گفت: آن‌ها باید در مورد این فاجعه که منجر به شهادت رسیدن تعداد زیادی از مسلمانان شد پاسخگو باشند. از طرف دیگر آن‌ها زمینه‌های لازم را فراهم نکردند و این اجازه را ندادند که حجاج ما در مراسم حج شرکت کنند و دولت عربستان در این زمینه مسوول است و آن‌ها باید پاسخگو باشند ولی آن‌ها به جای پاسخگویی به قصه‌سرایی و داستان سرایی می‌پردازند.

در همین راستا خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که رسانه‌های وابسته به سعودی از جمله الشرق الاوسط روز گذشته گزارش‌های منفی در مورد راهپیمایی اربعین حسینی نوشته بودند و حتی بعضاً اتهامات غیراخلاقی به زوار اربعین وارد کرده بودند و ادعا کرده بودند که ایران در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به این خبرنگار، گفت: شما از آن‌ها چیزی غیر از این انتظار دارید؟ این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها و مطرح کردن این‌گونه اتهامات از سوی آن‌ها دور از انتظار نیست و کمی هم شاید ناشی از عصبانیت‌شان باشد و این تا حدی قابل درک است و شاید دیدن این صحنه‌ها برای آن‌ها مطلوب و قابل هضم نیست و بلکه نگران‌کننده است و در این راستا این احتمال وجود دارد که برخی از مزدبگیران آنان مطالبی را نیز مکتوب کنند.

خبرنگاری در این نشست با اشاره به این که اسحاق جهانگیری از حیدرالعبادی دعوت کرده که برای گفت‌وگو در مورد مسائل باقیمانده بین ایران و بغداد به تهران سفر کند؛ این مسائل باقیمانده بین دو کشور چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ، تصریح کرد: روابط تهران و بغداد روابطی روشن و سازنده است، ‌رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور به صورت مستمر و در سطوح مختلف در حال انجام است. این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی مشاورت‌های نظامی و مستشاری نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت عراق و حاکمیت ارضی آن کشور، گفت: ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه موضوعات زیادی را برای گفت‌وگو و رایزنی در دستور کار دارند که این گفت‌وگوها می‌تواند در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی،‌ مرزی و... باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که شورای روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از سازمان همکاری اسلامی خواستند که ایران را از این سازمان خارج کند و از دیگر سو سفارت عربستان در مصر نیز بیانیه‌ای داده و ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده است، گفت: اتفاقات متعددی در این چند وقت اخیر در صحنه سازمان همکاری‌های اسلامی و هم‌چنین شورای همکاری خلیج فارس و جهان عرب به تحرک عربستان صورت گرفته و به نظر می‌رسد این تحرکات رو به تزاید بوده و ناشی از مشکلات درونی عربستان است.

  • عربستان راه دیکتاتورها را طی می‌کند

قاسمی با بیان این که عربستان سعودی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در درون و بیرون با آن روبه‌رو است سعی دارد آن‌ها را با ایجاد یک دشمن فرضی بر اساس توهمات خود فرافکنی کند و در این ارتباط دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی را تحت فشار قرار می‌دهد گفت:‌ این راه غلطی است که عربستان در پیش گرفته و از خردگرایی لازم برخوردار نیست. این کشور راهی را می‌پیماید که برخی از دیکتاتورهای منطقه نیز آن را طی کرده‌اند و سرنوشت آن‌ها برای مردم و افکار عمومی مشخص است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که عربستان راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند در دراز مدت و میان مدت برای دیگر کشورهای عربی تعیین تکلیف کند، ادامه داد: ما ارتباط کم و بیش خوبی با کشورهای عربی داریم و آن‌ها وقتی با ما صحبت می‌کنند وضعیت خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند که شدیدا تحت فشار عربستان قرار دارند. عربستان باید به این نتیجه‌ برسد که فشارهای خود را از این کشورها بردارد و بداند که مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال اظهار کرد: امیدواریم سازمان کنفرانس اسلامی نیز به ماهیت اصلی خود برگردد و به جای نفرت، اختلاف، کینه‌توزی و واگرایی در کشورهای اسلامی به نقش اساسی خود که نزدیک‌تر کردن کشورهای اسلامی است، عمل کنند. این موضوعی است که باید ریاض نیز بدان توجه داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: عربستان باید در آینده پاسخگوی اقدامات خود در مورد جوامع و کشورهای اسلامی باشد.

  • اروپا علاقمند گسترش روابط با ایران است

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با صحبت‌های فدریکا موگرینی در حمایت از برجام و بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا در این ارتباط صادر کرده و این که رایزنی‌های ایران با اتحادیه اروپا در مورد موضوع برجام به کجا رسیده با توجه به تهدیدی که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و اطرافیانش در مورد برجام انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که چند هفته پیش در پارلمان اروپا تصویب شد راهکار خود را نسبت به ایران مشخص کرد. نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و پس از آن بیانیه‌ای صادر شد که بخشی اعظمی از این بیانیه رویکردی مثبت به ایران را نشان می‌دهد.

او با بیان این که آن‌ها علاقمندی خود را برای گسترش روابط با ایران اعلام کرده و به اهمیت جایگاه ایران اذعان کرده‌اند، ادامه داد: نکته مهم در این بیانیه تاکیدی بود که آن‌ها بر اجرای برجام داشتند لذا دیدگاه اتحادیه اروپا با توجه به آن چه که اشاره شد در مورد برجام و ایران مشخص است. رایزنی‌های ما با این اتحادیه ادامه داشته است چنان که دو هفته پیش دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و دور سوم نیز در شش ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد.

قاسمی با اشاره به موضوعاتی که در جریان گفت‌وگوی ایران و اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته افزود: تماس‌ها بین ما و آن‌ها ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سایه این نشست‌ها، گفت‌وگو و رایزنی‌هایی که بین ما وجود دارد بر مشترکات خود بیافزاییم و تفاوت‌ دیدگاه‌هایی که بعضا وجود دارد را کاهش دهیم و پایه و اساس رابطه‌ متقابل‌مان همراه با احترام و تامین منافع دو طرف به پیش برود چرا که اشتراکات ما با اروپا با وجود تفاوت‌هایی که داریم زیاد است.

  • نیمه اول ژانویه اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که ما با کشورهای اروپایی نیز به صورت جداگانه رایزنی‌هایی داریم و تلاش داریم که آن را افزایش دهیم تصریح کرد: در هفته گذشته آقای روانچی سفری به فرانسه داشتند و دیدارهای خوبی با وزیر خارجه و همتای فرانسوی خود داشتند و طبق آن چه که اعلام شده قرار است در نیمه اول ژانویه اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه بعد از سال‌ها تحت ریاست وزیران خارجه برگزار شود.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت اخیرا اخباری منتشر شده که کویت می‌خواهد روابطش را با ناتو گسترش بدهد و حتی دفتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد که وی در پاسخ گفت:‌ اتکا به سازمان‌های بین‌المللی و ارگان‌های نظامی و غیرنظامی و یا کشورهای قدرتمند نسخه خوبی نیست که برای برخی از کشورها پیچیده و توصیه می‌شود. امنیت و ثبات تنها توسط کشورهای منطقه و همکاری خود آن‌ها اتفاق می‌افتد و حضور نیروهای خارجی هیچ وقت نتوانسته حلال مشکلات باشد و بعضا باعث افزایش بی‌ثباتی و ناامنی و افزایش مشکلات در منطقه شده است. ما توصیه می‌کنیم که به جای نظامی‌گری و گرایش به سازمان‌ها و تشکل‌هایی مانند ناتو، کشورها با اتکا به نیروی مردمی خود و در تعامل سازنده با همسایگان‌شان در جهت تامین منافع خود و ایجاد ثبات در کشورشان حرکت کنند و این بهترین راهی است که تاریخ به ما القا می‌کند و بر آن تاکید دارد.

  • تلاش می‌کنیم نشست‌های سه‌جانبه رئیسان‌جمهور ایران، روسیه و آذربایجان مستمر باشد

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که اخیرا سفیر روسیه اعلام کرده که ایران و روسیه علاقمند هستند که نشست سه جانبه رئیسان‌ جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در تهران برگزار شود، زمان برگزاری این اجلاس و دستور کار آن چه خواهد بود که قاسمی در پاسخ توضیح داد: اولین اجلاس مشترک رییسان‌جمهور ایران، روسیه و آذربایجان حدود چندماه قبل در باکو برگزار شد و دیدار بعدی می‌تواند در تهران باشد البته هنوز زود است که در مورد تاریخ دقیق آن اجلاس و دستور کار آن قضاوت و یا صحبتی کنیم. تلاش داریم این نشست‌های سه جانبه مستمر باشد و پایه‌های مطلوبی را برای هم‌گرایی و تفاهم بیش‌تر بین دولت‌های منطقه فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث منتشر شده مبنی بر نزدیکی ایران و مصر و این که این نزدیکی به چه میزان می‌تواند بر تقویت روابط بین مراکز مذهبی و دینی این کشور موثر باشد گفت:‌ ما علاقمند هستیم که یک اخوت و هم‌گرایی بیش‌تری بین کشورهای اسلامی وجود داشته باشد و جهان اسلام از این وضعیت خارج شود.

  • زود است از نزدیکی روابط ایران و مصر نام ببریم

قاسمی ادامه داد: مصر یک کشور مهم و در جهان اسلام است و می‌تواند نقش مهمی در جهان اسلام ایفا کند و ما همواره علاقمند بوده‌ایم که در یک وضعیت مطلوب‌تر با دولت و مردم مصر ارتباط داشته باشیم و این آمادگی وجود دارد و امیدواریم این اتفاق بیفتد. به نحوی که بتوانیم از پتانسیل و ظرفیت دو کشور مهم اسلام استفاده بهینه‌تری در سطح منطقه و جهان اسلام داشته باشیم.

او ادامه داد: در برخی از مسائل منطقه و جهانی می‌توانیم مواضع مشترکی داشته باشیم گرچه در مورد برخی از مسائل دو جانبه، مسائل لاینحلی باقی مانده که باید آن را پشت سر بگذاریم و با توجه به این موضوع زود است که هنوز از نزدیکی روابط نام ببریم ولی می‌توانیم از آن به عنوان یک ایده یاد کنیم که روزی اتفاق بیفتد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخباری که در چند روز گذشته مبنی بر مذاکره ایران و برخی کشورهای اروپایی در ارتباط با لغو روادید منتشر شده و اقدامات وزارت خارجه جهت ارتقای منزلت گذرنامه ایرانی توضیح داد: یکی از شعارهای آقای روحانی و دکتر ظریف در وزارت خارجه از همان ابتدا تلاش جهت افزایش منزلت جایگاه شهروندان ایرانی و پاسپورت ایرانی در عرصه جهانی بوده و این به عنوان یک دستورالعمل در وزارت خارجه همیشه مدنظر بوده است.

وی ادامه داد: این نوع توافقات به مانند لغو روادید امری دو سویه است و یک سویه نیست و دو طرف باید بر اساس ملاحظاتی در این ارتباط تصمیم‌گیری کند و اقدامات لازم را انجام دهند.

قاسمی با بیان این که انجام این گونه اقدامات به صورت یک طرفه امکان‌پذیر نیست و امری زمان‌بر است تصریح کرد: ما با برخی از کشورها مذاکرات زیادی داشته‌ایم و برخی از کشورها نیز با ما در این ارتباط صحبت کردند که رفت و آمد شهروندان دو کشور را تسهیل کنیم. به خصوص در حوزه‌هایی مثل توریسم و بازرگانی. چنان که نزدیکی و دوستی بیش‌تری بین ملت‌ها ایجاد کند.

او افزود: برخی از این مذاکرات به عرصه اجرا رسیده و روند آن به خوبی پیش می‌رود مانند کشورهایی چون ارمنستان و گرجستان. با برخی از کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره هستیم که به تفاهم لازم برسیم و همان‌طور که گفتم انجام این اقدامات امری زمان‌بر است.

سخنگوی وزارت خارجه در این ارتباط ادامه داد: گام نخستی که در این زمینه برداشتیم این بود که اعلام کردیم برای تعداد کثیری از کشورها در مبادی ورودی ویزای سه ماهه فرودگاهی می‌توانیم صادر کنیم و این کار در حال حاضر انجام می‌شود ولی آن چه در برخی از رسانه‌ها در دو روز اخیر منتشر شد و بدون نام بردن از کشورها به نقل از یک منبعی نامعلوم اعلام کرده بودند که با تعدادی از کشورهای اروپایی درصدد لغو روادید و یا در شرف آن هستیم خبری جعلی و منشا آن موهوم و ما در این زمینه اطلاع‌رسانی کردیم.

قاسمی گفت:‌ ما برای ایجاد فضای بهتر جهت تماس ایرانیان با دنیای خارج و افزایش جایگاه منزلت پاسپورت ایرانی تا آن‌جا که می‌توانسته‌ایم و می‌توانیم تلاش‌هایی را انجام داده‌ایم و این تلاش‌ها باید دو طرفه باشد و کشورهای مقابل هم شرایط آن را داشته باشند. صرف خواستن، این موضوع امکان‌پذیر نیست. بعضا تحقق این موضوع به ابزارهایی نیاز دارد و کشورها باید بتواند در ابتدا این ابزارها و زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

خبرنگار دیگری در این نشست در مورد نامه یازده کشور عربی به دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با ایران و اتهاماتی که آن‌ها به کشورمان وارد کرده‌اند که این دیپلمات ایرانی در پاسخ گفت:‌ از نظر ما عربستان مبتکر این سناریوهاست و برخی کشورهای امضا کننده آن همراه عربستان هستند و برخی از آن‌ها چنین نیستند و می‌توان بین آن‌ها تمایز قائل شد.

او با بیان این که این گونه حرکات غیرقابل قبول است ادامه داد: این اقدامات در ادامه فرافکنی و کارشکنی که عربستان ایجاد می‌کند و همان‌طور که پیش از این گفتم ریشه آن‌ها به مشکلات داخلی عربستان بر می‌گردد. البته ریشه‌های خارجی آن نیز به مسائلی در جهان غرب، آمریکا و حتی منطقه و بحران یمن معطوف می‌شود. عربستانی‌ها در قضیه یمن نتوانستند به وعده‌ها و اهداف دست پیدا کنند. صدام حسین موقعی که به ایران حمله کرد فکر می‌کرد که می‌تواند ظرف یک هفته بخشی از ایران را به خاک خود الصاق کند در صورتی که در اشتباه بود. عربستان نیز در ابتدای حمله به یمن فکر می‌کرد که ظرف یک هفته در این کشور به پیروزی می‌رسد و اکنون بیش از یک سال است که مجبور شده هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به خاطر این تجاوز بپردازد و از دیگر سو به اهداف خود نیز دست پیدا نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که عربستانی‌ها خیال می‌کنند که با ایجاد تصورات بی‌ربطی چون ایجاد داشتن یک دشمن خارجی که ایران باشد، می‌توانند بر مشکلات فائق آیند و لذا در این راستا بر تلاش‌های مذبوحانه خود نیز افزوده‌اند، ادامه داد: آن‌ها تصور می‌کنند که در این دوران انتقال قدرت در آمریکا شاید بتوانند از گذر این تلاش‌های بیهوده منافعی را برای خود کسب کنند و یک سری مشکلاتی را برای ایران ایجاد کنند در حالی که این تصورات ناشی از کم‌دانی و نادانی آن‌ها و نداشتن شناخت‌ از جایگاه واقعی ایران است.

  • به اندازه طرف‌های دیگر به برجام متعهد باقی می‌مانیم

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذخایر آب سنگین ایران و این که این ذخایر بیش‌تر از مقدار لازم بوده و از طرف دیگر سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که ایران مقداری از آب سنگین خود را به عمان فرستاده است، افزود: آن چه که شما مطرح کردید یک بحث فنی است و آن چه که من می‌توانم بر آن تاکید کنم که ما به تعهدات خود در برجام عمل کردیم و به دلایل فکری و عقیدتی متعهد به تعهدات خود هستیم و سعی می‌کنیم به این تعهدات تا جایی که دیگران رعایت کنند متعهد باقی بمانیم.

وی هم‌چنین گفت: در مورد جزییات آن موضوعی که مطرح کردید سازمان انرژی اتمی اعلام موضع کرده است ولی همان‌طور که گفتم ما به تعهدات خود پایبند هستیم و همان‌طور که دیدید مقامات خارجی نیز تاکید کردند که ایران به تعهدات خود باقی مانده و اجرا کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد برجام و تهدید آمریکایی‌ها جهت اعمال تحریم علیه ایران و هم‌چنین موضوع برجام اظهار کرد: برجام یک تعهد چند جانبه است و نقش خود را در زمان خودش انجام داد. منافع خود را داشت و همان‌طور که پیش از این گفتم تا جایی که دیگران به این قرارداد پایبندی نشان دهند پایبندی ما نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به لوایحی که در یک سال اخیر در کنگره و سنای آمریکا در مورد ایران تصویب شده است گفت:‌تعداد این لوایح کم نیست و بخشی از این اقدامات به مشکلات درون سیستمی آمریکا و اختلافی که آن‌ها با یکدیگر دارند بر می گردد . شصت هفتاد لایحه بعد از برجام در کنگره آمریکا تصویب شده و آن‌ها تا مراحل قانونی خود را طی نکنند ضمانت اجرا ندارند.

وی گفت: اگر آن‌ها مراحل قانونی خود را طی کنند ما آنچه را که در برابر این طراحی‌ها آماده کرده‌ایم و بر روی میز به ترتیب چیده‌ایم، اجرا می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید مجددا مبنی بر این که ما تا زمانی به تعهدات خود پایبند هستیم که آن‌ها نیز به این تعهدات پایبند باشند، ادامه داد: در مورد این گونه مسائل در زمان لازم می‌توانیم تصمیمات مقتضی که در برگیرنده منافع ملی کشور و مردم‌مان باشد را به اجرا بگذاریم و آن‌ها را عملی کنیم. ما در حال رصد اوضاع هستیم و آن چه که اکنون مطرح می‌شود را جدی نمی‌گیریم ولی اگر این مباحث جدی شود اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

قاسمی با اشاره به موضع گیری‌های مسئولان عالی‌رتبه کشورمان در مورد این گونه مسائل ادامه داد: ما بر سر منافع مردم و کشور سازش نمی‌کنیم و ایستادگی خود را در گذشته نشان داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنانش اربعین حسینی را تسلیت گفت.

 

کد خبر 353251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha