دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

انفجار داخل مسجد شیعیان در غرب کابل در جریان مراسم اربعین، ۳۰کشته و ۳۵مجروح به جا گذاشت.

افغانستان

سخنگوي پليس كابل با اعلام اين خبر گفت: انفجار در مسجد باقر‌العلوم در غرب كابل، در حالي روي داد كه تعداد زيادي از شيعيان در داخل مسجد در مراسم اربعين شركت كرده‌ بودند. شدت اين انفجار كه به گفته شاهدان عيني كار يك عامل انتحاري بوده، بسيار زياد توصيف شده ‌است. به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، مسجد باقرالعلوم اخيرا به محل سخنراني مقام‌هاي ارشد دولتي افغانستان تبديل شده ‌بود.

سخنگوي طالبان ديروز اعلام كرد كه اين انفجار كار اين گروه نبوده ‌است. هيچ فرد ديگري هم هنوز مسئوليت اين انفجار را به‌عهده نگرفته اما با توجه به تحركات اخير داعش در افغانستان به‌نظر مي‌رسد كه اين انفجار كار گروه تروريستي داعش باشد. حمله به محل عبادت شيعيان از جمله اقداماتي نيست كه معمولا طالبان انجام مي‌دهد. داعش در ماه‌هاي اخير با عضو‌گيري از ميان اعضاي طالبان در افغانستان قدرت گرفته و عليه نيروهاي طالبان، ارتش و پليس افغانستان و همچنين غيرنظاميان دست به حملات مرگبار مي‌زند.
اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان حمله به نمازگزاران مسجد باقرالعلوم را محكوم كرده و چنين حملاتي را دشمني آشكار با اسلام و مردم افغانستان خوانده‌ است.

  • حملات مرگبار داعش در پاكستان و افغانستان

در هفته‌هاي اخير چندين حمله مرگبار در خاك پاكستان عليه غيرنظاميان و عمدتا شيعيان صورت گرفته كه گروه تروريستي داعش مسئوليت آن را به‌عهده گرفته ‌است؛ ازجمله آنها حمله به يك مركز آموزش نيروهاي پليس در شهر كويته در ايالت بلوچستان و همچنين حمله به يك بيمارستان در لاهور بوده ‌است.

مسئوليت اين حملات را گروه تروريستي داعش به‌طور جداگانه و همچنين گروه لشكر جنگوي كه از گروه‌هاي تروريستي تكفيري در پاكستان است به‌عهده گرفته‌اند. اين حملات در شرايطي كه ارتش پاكستان مشغول جنگ با طالبان در مناطق مرزي اين كشور با افغانستان است، زنگ خطر ظهور و فعاليت‌هاي داعش در خاك پاكستان را به‌صدا درآورده‌ است. از آنجا كه مذاكراتي ميان رهبران طالبان با دولت افغانستان و همچنين مراوداتي ميان اين گروه با دولت و ارتش پاكستان براي مشاركت در قدرت در جريان است، داعش از ميان ناراضيان اين روند در 2كشور افغانستان و پاكستان نيرو جذب كرده و با حملات خونين و مرگبار، قدرت‌نمايي مي‌كند.

کد خبر 353286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha