مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

سیدمحمد فخار: آقای سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست! سلام. امیدوارم حالتان پس از ۱۱روز متوالی هوای آلوده خوب باشد. ملالی نیست جز تنفس ۲۲هزار تن آ‌لاینده هوایی که طی هفته گذشته به ریه مردم تهران نشست.

برف

آقاي متصدي،  نشست خبري برگزار كرده و خبر داده‌ايد كه هواي تهران پاك شده و بعد اعداد و ارقام را به صف كرده‌ايد كه در سال‌جاري تا 30 آبان ماه، 205روز هواي پاك و سالم و 35روز هواي آلوده داشته‌ايم ‎كه در سال92 اين عدد150 بوده است. راستي ببخشيد، چرا نشست خبري شما هفته گذشته برگزار نشد؟

ديروز هواي شهر 9ميليون نفري‌مان پاك شد. باد ابرها را به شهر آورد و به لطف برف و باران، پس از 270ساعت هواي آلوده، مردم تهران نفس راحتي كشيدند. از گوشه و كنار شهر، عكس‌هايي در فضاي مجازي دست به‌دست شد از منظره بديع كوه و برف و آبي آسمان. راستي ببخشيد، سهم اقدامات سازمان حفاظت محيط‌زيست در ايجاد اين منظره و كاهش آلودگي هواي تهران چقدر بوده است؟

آقاي متصدي! امروز از اعداد و ارقام سخن گفته‌ايد. ممنون، اما توجه شما را به چند عدد ديگر هم جلب مي‌كنم: در آبان93، هوا 3روز پاك، 14روز سالم و 13روز ناسالم بود. در آبان94 هم هوا 2روز پاك، 19روز سالم و تنها 9روز ناسالم بوده است اما در آبان95، هوا به هيچ وجه پاك نشد، 14روز سالم بود و 16روز هواي ناسالم تنفس شد كه 11روز آن پشت‌سرهم بود. بنابراين كيفيت هواي آبان امسال نسبت به سال93، 10درصد و نسبت به سال94، 23درصد بدتر شده است. راستي ببخشيد، چرا از برنامه اجرا شده براي كنترل خودروهاي آلوده نگفتيد؟

ديروز گزارشي در روزنامه همشهري تبديل به تيتر يك شد كه حاصل عدم‌نظارت سازمان شما بر واردات خودروهاي ديزلي آلاينده است. طبق اين گزارش يكي از بخش‌هاي دولت، چندي است چراغ سبز واردات ديزل‌هاي بدون فيلتر دوده را صادر كرده و هر از گاهي تبليغ «كاميون بدون فيلتر دوده» در آگهي‌هاي برخي خودروسازان خارجي خودنمايي مي‌كند.

كاميون‌هاي فرسوده يكي از عوامل اصلي آلودگي هواي تهران در بخش ذرات معلق هستند و بنابر تصويب هيأت وزيران، كاميون‌هاي جديد بايد به فيلتر دوده مجهز باشند. سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد بر اين مصوبه نظارت كند. راستي ببخشيد، شما از واردات ديزل‌هاي بدون فيلتر دوده به كشور بعد از مهر95 خبر داريد؟

تهران شهري با 9ميليون جمعيت ساكن است و گزارش‌هاي مختلف حكايت از آن دارد كه مردم آن همواره در معرض 2هزار تن آلاينده هواي روزانه هستند. 80درصد اين آلودگي هوا حاصل تردد خودروها، موتورها و كاميون‌هاست كه هيچ نظارتي بر كيفيت ساخت آنها در سال‌هاي پس از توليد نمي‌شود. در فاصله 19 تا 29 آبان امسال، هر تهراني اعم از شيرخوار، كودك، جوان، ميانسال و پير، 2.4كيلوگرم گاز آلاينده تنفس كرد.

کد خبر 353301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha