مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

اگر خمیر مرغ در ایران براساس استانداردهای کشورهای پیشرفته تولید شود، ممکن است در آینده برای مصرف در صنایع تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی آزاد شود.

کالباس

در شرايطي كه ممنوعيت استفاده از خمير مرغ در توليد فرآورده‌هاي گوشتي مانند سوسيس و كالباس از ابتداي سال گذشته با اظهارات وزير بهداشت در دستوركار 2سازمان نظارتي استاندارد و غذا و دارو قرار گرفته است، رئيس سازمان استاندارد در اظهاراتي جديد ضمن تأكيد بر ادامه اين ممنوعيت اعلام كرده كه اگر اين محصول در حد استانداردهاي كشورهاي پيشرفته و قائل به حقوق مصرف‌كننده توليد شود، ممكن است در آينده آزاد شود.

ديناروند اما در خرداد‌ماه سال‌جاري تأكيد كرده و گفته بود: تمام توليد‌كنندگان سوسيس و كالباس از استفاده از خمير مرغ درمحصولاتشان منع شده‌اند و اين سازمان به‌هيچ‌وجه اجازه ورود خمير مرغ در توليد محصولات يادشده را نمي‌دهد.

رئيس سازمان غذا و دارو تأكيد كرد: اگر توليد‌كنندگان سوسيس و كالباس از اين ماده استفاده كنند به‌عنوان متخلف با آنان برخورد مي‌شود و اگرهم درجايي خميرمرغ توليد شود، حق ورود به كارخانه‌هاي توليد سوسيس و كالباس را به هيچ عنوان ندارد و اگر در جايي استفاده شود، تخلف است.

وي گفت: تمام كارخانه‌هاي توليد سوسيس و كالباس و فرآورده‌هاي پروتئيني نسبت به استفاده از خمير مرغ در محصولاتشان منع شده‌اند و سازمان دامپزشكي حتي اگر با توليد خمير مرغ موافق باشد نمي‌تواند در موضوع استفاده از آن در كارخانه‌هاي سوسيس و كالباس دخالت كند.

اما نيره پيروزبخت در اين‌باره گفته است: در زمينه برخي كالاها مانند خمير مرغ هنوز معتقديم كه مي‌تواند توليد شود اما همچنان براي استفاده در فرآورده‌هاي گوشتي مانند سوسيس و كالباس ممنوع است و نبايد مورد استفاده قرار گيرد اما اينكه در كدام صنايع مي‌تواند مصرف شود، وزارت بهداشت بايد تصميم‌گيري كند.

پيروزبخت تأكيد كرد: اگر خميرمرغ در كشورهاي پيشرفته و قائل به حقوق مصرف‌كننده استفاده مي‌شود، به اين دليل است كه آنها از قطعات گوشت مرغ براي توليد خمير مرغ استفاده مي‌كنند و اگر اين مسائل بهداشتي و نكات موردنظر سازمان استاندارد رعايت شود، شايد زماني به اين سمت و سو حركت كنيم كه خمير مرغ نيز بتواند در فرآورده‌هاي گوشتي استفاده شود اما با شرايط كنوني كه همه مرغ با امعا و احشاي آن به خمير مرغ تبديل مي‌شود، نمي‌توان از آن براي توليد فرآورده‌هاي گوشتي استفاده كرد؛ چرا كه در شرايط كنوني وضعيت توليد خمير مرغ همچنان براي ما ناشناخته باقي‌مانده است.

وي درباره اينكه برخي صنايع معتقدند كه به‌نظر مي‌رسد مسائل مهمي مانند توليد و مصرف خمير مرغ به‌دست فراموشي سپرده شده است و در اين ميان صنايع بلاتكليف هستند نيز افزود: مسائل مهمي مانند خميرمرغ هيچگاه به‌دست فراموشي سپرده نشده است و اگر در اين زمينه صحبتي مطرح نمي‌شود، به‌دليل اين است كه دستگاه‌هاي ناظر مانند سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشكي با يكديگر هماهنگ هستند، تعامل مناسبي بين آنها در زمينه كالاهاي مسئله‌دار وجود دارد و بسياري از تصميم‌گيري‌ها در اين زمينه به‌صورت مشترك رخ مي‌دهد.

کد خبر 353317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha