سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

گروه بورس- بهزاد رنجبر: تعداد 151میلیون سهم شرکت فولادخراسان معادل 15.1 درصد از سهام این شرکت برای نخستین‌بار در بورس روز سه‌شنبه هشتم آبان عرضه شد و با موفقیت به فروش رفت.

 به گزارش خبرنگار همشهری، شرکت فولاد خراسان ششمین شرکتی بود که سهامش در راستای برنامه‌های خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل44در سال جاری به فروش می‌رفت.

سازمان خصوصی‌سازی پیش از این  سهام شرکت‌های بزرگی مانند ملی صنایع مس ایران، فولادمبارکه اصفهان و فولاد خوزستان را در بورس عرضه کرده بود.

با عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی که بخش اعظم آن بر مبنای سیاست‌های اصل 44 انجام می‌شود، ارزش بورس تهران به نحو چشمگیری افزایش یافته و اکنون ارزش بورس تهران بالغ بر 45میلیارد دلار برآورد می‌شود.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهام شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، فولاد خوزستان، صنایع سیمان دشتستان، مدیریت طرح‌های نیروگاهی ایران (مپنا) و مؤسسه‌ مالی و اعتباری سینا در بورس تهران به بخش خصوصی واگذار شده است.

سهام فولاد خراسان در شرایطی عرضه شد که درست چند روز قبل از عرضه، پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت تغییر کرد و از مبلغ 460ریال به 520ریال افزایش یافت، این موضوع زمینه نگرانی برخی از فعالان بازار را درباره افزایش قیمت سهام این شرکت به وجود آورد.

پیش از این مشابه چنین رویدادی برای شرکت ملی صنایع مس ایران رخ داد و سهامدار عمده این شرکت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) 2روز پیش از عرضه سهام این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت را افزایش داد و باعث شد تا بزرگترین مزایده تاریخ بورس کشور با رقم بالاتری انجام شود و خریداران سهام مس مجبور شدند چندین میلیاردتومان بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده بپردازند.

شرکت فولاد خراسان سومین شرکت فولادی است که  در سال جاری  به جمع شرکت‌های حاضر در بورس تهران پیوسته است. آمارهای بورس تهران نشان می‌دهد که سهامداران در طول ماه‌های گذشته استقبال چشمگیری از سهام فولادی داشته‌اند.

علی صحرایی ناظر معاملات بورس تهران درباره فروش سهام شرکت فولاد خراسان گفت: سهام شرکت فولاد خراسان در ساعت 10و14دقیقه صبح عرضه شد و در ساعت 10و26دقیقه به فروش رفت.

وی افزود: تعداد 151 میلیون سهم شرکت فولاد خراسان به میانگین قیمت 3هزار و 819 ریال و به ارزش کلی 57میلیاردتومان به فروش رسید.

به گفته صحرایی با عرضه سهام فولاد خراسان 382میلیاردتومان به ارزش بورس تهران اضافه شد.

وی با بیان اینکه در این عرضه سهم هر کارگزار 400هزار سهم پیش‌بینی شده بود گفت: برخی از کارگزاری‌ها بیشتر از سهمیه خود سهام شرکت فولاد خراسان را خریداری کرده‌اند که مازاد سهام این شرکت‌ها باطل خواهد شد.

فروش 12دقیقه‌ای

از سوی دیگر سید مهدی عقدایی در گفتگو با فارس گفت:151 میلیون سهم فولاد خراسان در عرض 12 دقیقه از طریق 430 ایستگاه معاملاتی شرکت‌های کارگزاری سراسر کشور در محدوده قیمتی 380 تا 401 تومان به فروش رسید.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: 151 میلیون سهم فولاد خراسان در تابلوی فرعی بورس عرضه شد که با توجه به تقاضا‌های موجود این مقدار سهام بین 380 تا 401 تومان به فروش رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این محدوده قیمتی برای سهام فولاد خراسان به ثبت رسید گفت: یکی از متقاضیان خرید این سهم از طریق کارگزاری مربوطه تقاضای بالاتر و 401 تومانی را ارائه کرده بود و بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی‌ نسبت به عرضه سهام این شرکت از بالاترین تا پایین‌ترین مبلغ تقاضا اقدام کرد.

وی در رابطه با زمان فروش 151 میلیون سهم فولاد خراسان ابراز داشت: اولین معامله در ساعت 10:14 و آخرین معامله در ساعت 10:26 انجام شد و طی آن تمام15.1 درصد فولاد خراسان جهت کشف قیمت از طریق 430 ایستگاه معاملاتی شرکت‌های کارگزاری سراسر کشور به فروش رسید.

عقدایی در پاسخ به این پرسش فارس که عرضه تدریجی سهام فولاد خراسان چه زمانی انجام خواهد شد خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ آماده عرضه تدریجی و خرد سهام فولاد خراسان است اما این اقدام بعد از دریافت اوراق سهامی و وکالت نامه از ایمیدرو انجام خواهد شد.

عقدایی در خاتمه گفت: با توجه به عرضه سهام فولاد خراسان، پتروشیمی فناوران دیگر شرکتی خواهد بود که نسبت به عرضه سهام آن در تابلوی فرعی بورس اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

قواعد بازی رعایت شد

مدیرعامل شرکت بورس گفت: به‌عنوان داور بازی از عرضه سهام فولاد خراسان راضی بودیم و بازار سهام از این شرکت نیز استقبال شایسته‌ای کرد.

علی رحمانی به فارس گفت: شرکت بورس به‌عنوان داور بازی از عرضه سهام فولاد خراسان رضایت دارد و در این بازی نیز قواعد بازی به درستی رعایت شد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فروشندگان سهام نیز (ایمیدرو، صندوق کارکنان فولاد و توسعه معادن فلزات) نیز از این عرضه خوشحال و راضی بودند.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به این مطلب که فروش 12 دقیقه‌ای بیش از 150 میلیون سهم فولاد خراسان از طریق 430 ایستگاه معاملاتی انجام شده گفت: برای هر ایستگاه معاملاتی 400 هزار سهم سهمیه‌بندی شده بود.

وی در رابطه با روند عرضه تدریجی سهام فولاد خراسان گفت: ایمیدرو به‌عنوان یکی از سهامداران اصلی شرکت فولاد خراسان متعهد است که 4.9 درصد از سهام این شرکت را عرضه کند که امیدواریم با ارائه وکالتنامه و اوراق سهام به سازمان خصوصی‌سازی‌ ظرف روز‌های آینده باقی مانده سهام نیز واگذار شود.

کد خبر 35336

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز