همشهری آنلاین: دولت آلمان درخواست دعوت از ادوارد اسنودن برای پاسخگویی به ابهامات پرونده جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را تا کنون رد کرده و عنوان کرده است که در صورت سفر اسنودن به آلمان، این کشور موظف به تحویل او به مقامات آمریکایی است.

اسنودن

اما خبرگزاري دولتي آلمان مي‌گويد این در حالی است که به باور حقوقدانی به نام نیکولاس گازآس چنین نگرانی بی‌اساس است.

نیکولاس گازآس، کارشناس مسائل مربوط به حقوق جزایی بین‌المللی است و در دانشگاه کلن تدریس می‌کند. گازآس معتقد است که در صورت تمایل، دولت آلمان می‌تواند اسنودن را به برلین دعوت کرده و از این طریق پیرامون پرونده شنود و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان تحقیق کند.

بر اساس توضیحات نیکولاس گازآس، برای آنکه اسنودن بتواند به برلین بیاید، باید دو پیش‌‌شرط تامین شود، یکی عنوان اقامت او در آلمان است و دیگری اطمینان از عدم تحویل او به آمریکا. این حقوقدان معتقد است که تامین هر دو شرط برای دولت آلمان کار دشواری نیست.

بر اساس قرارداد تحویل مجرمان بین آمریکا و آلمان از یکسو و بین آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی دیگر، تحویل یک مجرم به آمریکا تنها زمانی الزامی است که اتهام سیاسی این فرد در آلمان یا اتحادیه اروپا ثابت شده باشد. و چنین چیزی نه در آلمان و نه در اتحادیه اروپا روی داده است. در این رابطه حکم دستگاه قضایی آمریکا تعیین کننده نیست.

کد خبر 353551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha