مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: افرادی که سابقه ابتلا به ایجاد سنگ در کلیه دارند، باید نکاتی را در تغذیه خود مد نظر قرار دهند تا از تجربه مجدد این بیماری دردناک مصون بمانند.

سنگ کلیه

سیده زهرا حسینی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در گفتگو با سلامت آنلاین گفت: یکی از مشکلات کلیوی که ممکن است برخی از افراد بدان دچار شوند سنگ‌های کلیوی است که می‌تواند تحت تاثیر مصرف دارو، عفونت و یا عوامل ژنتیکی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌های کلیوی را می توان بر اساس جنس تشکیل دهنده آن‌ها به انواع کلسیمی و غیر کلسیمی تقسیم کرد گفت: از انواع سنگ‌های کلسیمی می‌توان به فسفات کلسیم و اگزالات کلسیم اشاره کرد و سنگ‌های اوریکی نیز یکی از انواع سنگ‌های غیرکلیسمی است.

حسینی با اشاره بر اینکه استفاده از منابع حاوی سیترات مانند شربت آبلیمو و یا لیموترش می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند گفت: افراد مستعد بهتر است برای طعم دار کردن غذا از آبلیموی طبیعی استفاده کنند و از مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم غافل نشوند، همچنین از منابع کم اگزالات استفاده کنند و از مصرف زیاد ویتامینC پرهیز کنند چرا که این ویتامین به اسید اگزالیک تبدیل می‌شود و احتمال تولید سنگ‌های اگزالاتی را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص بیماران مستعد ابتلا به سنگ‌های اوریکی اظهار کرد: این افراد نباید منابع غذایی غنی از پورین مثل دل، قلوه، جگر، مغز، ساردین، کولی، صدف، خاویار،گوشت غاز و کبک استفاده کنند و باید در طول روز مایعات به مقدار کافی بنوشند تا دفع روزانه ادرار به ۲ تا ۲/۵ لیتر برسد و نیمی از این مایعات را به آب اختصاص دهند.

حسینی به افراد دچار سنگ‌های کلسیمی توصیه کرد: از مصرف غذاهای شور و فرآوری شده مانند کنسروها، خیارشور و فست‌فودها پرهیز کنند چرا که افزایش دریافت سدیم با افزایش دفع کلسیم همراه است و این امر سبب افزایش تولید سنگ‌های کلسیمی در افراد مستعد می‌شود.

این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، توصیه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، کنترل وزن می‌تواند در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه موثر باشد و در نتیجه مبتلایان باید حتما فعالیت بدنی داشته باشند.

به گفته او تحرک سبب کاهش احتمال تولید سنگ شده و در صورت تشکیل سنگ، دفع آن را آسان می‌کند.

کد خبر 353594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha