همشهری آنلاین: ذوب شدن یخ های قطبی می تواند منجر به تغییرات غیرقابل کنترل در آب و هوای زمین در سطح جهانی شود.

ذوب شدن یخ‌های قطبی اثرات فاجعه‌باری به دنبال دارد

به گزارش ایرنا، متخصصان هشدار دادند تسریع روند ذوب شدن یخ‌های قطب شمال موجب افزایش خطر تحریک 19 منطقه حساس شده است که تغییر وضعیت آن‌ها می‌تواند اثرات فاجعه‌باری را در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش محققان، اثرات افزایش دمای قطب شمال و تسریع فرآیند ذوب شدن یخ‌های قطبی به قدری وسیع است که حتی در نقاط دور دست از جمله اقیانوس هند نیز قابل مشاهده خواهد بود.

در حال حاضر دمای متوسط قطب شمال 20 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میزانی است که برای این فصل از سال پیش‌بینی می‌شد. سطح دریا نیز به پایین‌ترین میزان ثبت شده برای این فصل از سال رسیده است.

یکی از تغییراتی که در اثر ذوب شدن یخ‌های قطبی ایجاد می‌شوند، افزایش پوشش گیاهی در توندرا است که سطح سفید پوشیده از برف قطب را با سطح تیره پوشش گیاهی جایگزین می‌کند. بدین ترتیب گرمای بیش‌تری در توندرا جذب می‌شود و مقادیر بیش‌تری از گاز متان محبوس در یخ‌ها در منطقه توندرا آزاد می‌شود. تغییر نحوه توزیع یخ‌ها در این منطقه، موجب افزایش دمای اقیانوس و در نتیجه تغییرات گسترده الگوهای آب و هوایی زمین می‌شود. این تغيیرات نیز به نوبه خود اکوسیستم اقیانوس‌ها را در سراسر زمین تحت تاثیر قرار می‌دهند.

گزارش این تحقیقات تحت عنوان Arctic Resilience Report منتشر شده است.

کد خبر 353674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha