یک روز پس از برخورد مرگبار ۲ قطار در نزدیکی سمنان دادستان این شهر از بازداشت ۳ نفر از مقصران این حادثه خبر داده و می‌گوید که دستورهای لازم برای شناسایی سایر مقصران این حادثه صادر شده است.

حوادث

تصادف مرگباري كه شواهد به‌دست آمده از جان باختن 45نفر و مصدوميت دست‌كم 100نفر در آن حكايت دارد كه البته نكته عجيب اين حادثه، تناقض در ارائه آمار كشته‌شدگان از سوي نهادهاي مختلف است. درحالي‌كه رئيس پليس سمنان، هلال احمر و حتي اورژانس آمار قربانيان را 45نفر اعلام كرده‌اند اما دادستان سمنان مي‌گويد كه اين آمار را تأييد نمي‌كند و تا‌كنون اجساد 39نفر در اختيار پزشكي قانوني قرار گرفته است.

حادثه برخورد اين دو قطار صبح روز جمعه در 5كيلومتري ايستگاه هفت‌خوان سمنان اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه قطاري كه از تبريز راهي مشهد شده بود در اين محل به‌دليل سرماي هوا دچار نقص در سيستم ترمز شد و به ناچار توقف كرد. قطار بعدي كه در خط حركت مي‌كرد از سمنان به راه افتاده بود. با وجود اينكه مسئول كنترل خط به‌دليل نقص اين قطار، چراغ مسير را قرمز و مانع ادامه مسير آن شده بود اما با تغيير شيفت مسئول بعدي كنترل خط چراغ را سبز كرد. به اين ترتيب قطاري كه از سمنان به راه افتاده بود به گمان اينكه مسير باز است حركت كرد اما پيش از ايستگاه هفت خوان با قطار تبريز كه همچنان در مسير بود به‌شدت برخورد كرد و اين فاجعه به بار آمد.

  • دستگيري مقصران

يك روز بعد از اين حادثه حيدر آسيابي، دادستان مركز استان سمنان از دستگيري 3نفر از عوامل حادثه برخورد اين 2قطار خبر داد و گفت: «در جريان رسيدگي به اين پرونده 3نفر شامل مسئول مركز كنترل فرماندهي راه‌آهن شمال شرق كشور مستقر در شاهرود، مسئول مركز كنترل خطوط و مسئول شيفت مركز كنترل بازداشت شده‌اند.» وي ادامه داد: «دادستان شاهرود و قاضي كشيك از ساعت 19شب حادثه تا 3بامداد شنبه مشغول انجام تحقيقات درباره اين حادثه بودند و افراد بازداشت شده تفهيم اتهام و با صدور قرار تأمين روانه زندان شده‌اند.»

وي به دستور رئيس قوه قضاييه و دادستان كل كشور در اين‌باره اشاره كرد و گفت: «دادستاني سمنان با قاطعيت وارد اين موضوع شد و شب حادثه با اعطاي نيابت از سوي شعبه سوم دادسراي مركز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستورهاي لازم براي شناسايي ساير مقصران اين حادثه نيز صادر و كميسيون بررسي فني حوادث، مسئول بررسي فني اعلام شده است.»

وي افزود: «با توجه به اينكه براي شناسايي اجساد از طريق آزمايش دي. اِن.‌اي در پزشكي قانوني سمنان امكانات لازم وجود نداشت، پيكرهاي جان‌باختگان از سمنان به اداره كل پزشكي قانوني استان تهران منتقل شده و كارشناسان مشغول تشخيص هويت اجساد از طريق آزمايش دي. اِن.‌اي هستند.» به گفته وي در اين حادثه 103نفر نيز مصدوم شده‌اند كه هيچ كدام از آنها دچار سوختگي نشدند و احتمال فوت مجروحان بستري وجود ندارد.

در همين حال شركت راه‌آهن اعلام كرد كه از مجموع مصدومان منتقل شده به بيمارستان‌هاي دامغان و سمنان ۵۹ نفر ترخيص شده‌اند و ۱۶ نفر در بيمارستان بستري هستند و ساير حادثه ديدگان ترخيص شده‌اند.

  • تلاش براي شناسايي هويت قربانيان

آتش‌سوزي 2واگن در اين حادثه سبب شد تا اجساد برخي قربانيان دچار سوختگي شود و همين موضوع شناسايي هويت آنان را دشوار مي‌كند. به همين دليل پزشكي قانوني از خانواده‌هاي جان‌باختگان اين حادثه خواست براي تعيين هويت آنها به اين سازمان مراجعه كنند.

در اطلاعيه اين سازمان آمده است: «از آنجا كه به‌نظر مي‌رسد شمار قابل توجهي از مسافران اين قطارها اهل استان آذربايجان شرقي و تعدادي نيز اهل استان سمنان بوده‌اند از بستگان درجه اول قربانيان درخواست مي‌شود براي اخذ نمونه DNA به اداره‌هاي پزشكي قانوني تبريز و سمنان مراجعه كنند. صدمات وارده مانع شناسايي و تعيين هويت اجساد اين حادثه است. بنابراين حضور بستگان درجه اول براي گرفتن نمونه خون و انجام آزمايش DNA ضروري است.» پزشكي قانوني همچنين خاطرنشان كرده است كه علاوه بر پزشكي قانوني تبريز و سمنان از بستگان درجه اول قربانيان درصورت مراجعه به پزشكي قانوني استان تهران نيز نمونه‌گيري خواهد شد.

  • 27جسد قابل شناسايي نيستند

از سوي ديگر احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشكي قانوني درباره آخرين وضعيت شناسايي اجساد كشته‌شدگان اين حادثه گفت: از ميان 36جسدي كه به تهران منتقل شده‌اند، 9جسد قابل شناسايي و 27جسد غيرقابل شناسايي هستند.

همچنين از ميان اين اجساد 6عضو بدن نيز وجود دارد و همه اين درگذشتگان مربوط به استان آذربايجان شرقي هستند. ما از تمام آنها نمونه برداري كرده و آزمايش‌هاي لازم را انجام داده‌ايم. وي افزود: طي چند روز آينده آزمايش‌هاي DNA نيز انجام و اجساد تحويل استان آذربايجان شرقي داده مي‌شوند اما براي تشخيص هويت نياز است كه از بستگان درجه يك نيز آزمايش انجام شود. با اين حال وضعيت اين پيكرها تا هفته بعد مشخص خواهد شد.

در همين حال به گفته محمدحسين فرهنگي، رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي شواهد به‌دست آمده نشان مي‌دهد كه تعدادي از فوت‌شدگان اين حادثه بدون بليت سوار قطار شده بودند و تلاش‌ها براي شناسايي آنها در جريان است.

عکس

کد خبر 353776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha