‌چند روز مانده به برگزاری نشست وزرای نفت عضو اوپک، رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاهش اختلاف ۲ کشور ایران و عربستان بر سر میزان کاهش تولید نفت همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین رویداد و دیروز در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، میزبان نور‌الدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر بود.

خارج از اظهارنظرهاي كلي، وزير نفت كشورمان در پاسخ به درخواست همتاي الجزايري خود مبني بر اعلام رسمي نظر ايران براي كاهش سقف توليد خود، گفته است: نظر نهايي خود را در نشست وزراي اوپك در وين اتريش اعلام خواهد كرد.به گزارش همشهري، نشست 171كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) چهارشنبه (دهم آذرماه) در مقر اين سازمان در وين اتريش برگزار مي‌شود؛ درحالي‌كه اعضاي اوپك در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهرماه) الجزيره، تصميم گرفتند توليد خود را در سطح ٣٢ ميليون و ٥٠٠ هزار بشكه در روز تثبيت كنند.

وزير نفت از ارائه بسته پيشنهادي الجزاير به ايران مبني بر تخصيص مقدار توليد هر كشور خبر داد و گفت: صحبت‌ها حاكي از آن است كه اوپك مي‌تواند به يك توافق پايدار براي توليد خود و مديريت بازار برسد. به گفته زنگنه، وزير انرژي الجزاير «تلاش‌هاي ارزشمندي» را براي ايجاد «مواضع مشترك» براي كاهش توليد و مديريت بازار انجام داده است.

با اين حال زنگنه تأكيد كرد: پيشنهاد وزير انرژي الجزاير براي تخصيص مقدار توليد هر كشور امروز ارائه و اين پيشنهاد به دقت بررسي و تجزيه و تحليل شد و ما قرار است ديدگاه‎هاي خود را درباره اين پيشنهاد در نشست عادي ١٧١ اوپك كه آخر هفته (چهارشنبه، ١٠ آذرماه) در وين برگزار مي‌شود، ارائه دهيم. به گفته وزير نفت ايران، احتمال توافق پايدار اوپكي‌ها براي كاهش توليد و مديريت بازار زياد است؛ هرچند گفت‌وگو‌ها براي مستنثا شدن كشورهايي چون ايران، ليبي و نيجريه از كاهش توليد همچنان ادامه دارد.

به گزارش شانا، وزير انرژي و معادن الجزاير پس از ديدار با زنگنه گفت: اگر اعضاي اوپك در نشست ١٧١ به توافق برسند قيمت نفت در سال آينده ميلادي به بشكه‌اي ٥٠ تا ٥٥ دلار و در پايان سال به ٦٠ دلار مي‌رسد. بوطرفه از پيشنهاد دولت الجزاير براي كاهش 1.1ميليون بشكه از توليد نفت اوپك خبر داد و تصريح كرد: چشم اميد ما به نشست آينده اوپك است تا بازار نفت از بحران كنوني نجات يابد.

کد خبر 353785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha