یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: یکی از خریدهای اینترنتی رایج در دنیا مربوط به خرید بلیت هواپیماست؛ خریدی که حالا برای بلیت قطار و اتوبوس هم رایج شده.

خرید  با یک کلیک

اگر قصد سفر داريد ديگر مجبور نيستيد به آژانس‌هاي مسافرتي مراجعه كنيد و فقط كافي‌ است به سايت‌هاي معتبر براي اين كار مراجعه كنيد. از مزاياي اين نوع خريد مي‌توان به امكان مقايسه قيمت‌ها در خطوط هوايي يا زميني مختلف اشاره كرد. علاوه بر آن، شما مي‌توانيد ساعت‌هاي مختلف هر قطار يا هواپيما را در تاريخ مورد نظرتان بررسي كرده و زمان دلخواه را انتخاب كنيد. اين مزايا به شما كمك مي‌كند در ايام پرسفر بليت‌هاي مناسبي پيدا كنيد و در ايامي كه مردم كمتر سفر مي‌كنند، بليت ارزان بگيريد. البته براي اين نوع خريد اينترنتي لازم است مواردي را رعايت كنيد تا به مشكلات رايج خريد اينترنتي بليت، مثل جابه‌جايي تاريخ، كنسل‌كردن بليت و مشكلات حين پرداخت برنخوريد. با ما باشيد تا شما را در جريان راه و چاه اين نوع خريد بليت قطار و هواپيما بگذاريم.

  • پيش‌نياز‌ها

اكثر وب‌سايت‌هاي فروش اينترنتي بليت هواپيما و قطار براي خريد بليت از شما مي‌خواهند ابتدا ثبت‌نام كرده يا پيش از خريد، اطلاعات خود اعم از اسم، فاميل، شماره شناسنامه و در سفرهاي خارجي شماره پاسپورت را وارد كنيد، اما در كنار همه اينها از شما حتما آدرس ايميل يا پست الكترونيك را هم مي‌خواهند تا فايل بليت‌هاي خريده‌شده را به آن ارسال كنند. پس اگر پست الكترونيك نداريد، حتما براي خودتان بسازيد. دومين چيزي كه براي هر نوع خريد اينترنتي به آن نياز خواهيد داشت يك كارت بانكي‌ مجهز به رمز اينترنتي يا رمز دوم است كه بايد از طريق دستگاه‌هاي خود پرداز آن را دريافت كنيد. اگر از اين دو مطمئن شديد حالا مي‌توانيد به يك وب‌سايت معتبر فروش بليت مراجعه كرده، مبدا و مقصد خود را مشخص كنيد و با درج تاريخ مورد نظرتان، همه بليت‌هاي موجود در آن زمان را با قيمت دقيق‌شان مشاهده كرده و خريد كنيد.

  • خريد از شركت هواپيمايي

اگر يك ايرلاين يا يك نوع شركت حمل‌ونقل ريلي خاص مدنظرتان است و فقط مي‌خواهيد از آن بليت بخريد مي‌توانيد به وب‌سايت آن شركت هواپيمايي يا قطار مراجعه كنيد. درنظر داشته باشيد كه با مراجعه به وب‌سايت يك شركت مشخص، فقط زمان پرواز‌ها يا رفت‌وآمد قطارهاي آن شركت در اختيارتان قرار مي‌گيرد و ممكن است كمي شما را براي انتخاب‌هاي بيشتر محدود كند. تصور بكنيد قصد سفر به مشهد را داريد و به وب‌سايت يك اير لاين يا شركت راه‌آهن خاص مراجعه مي‌كنيد، در اين صورت نتيجه جست‌وجوي شما تنها به آن شركت تعلق خواهد داشت. با همه اينها مي‌توان گفت كه اطمينان به اين وب‌سايت‌ها براي بسياري از خريداران راحت‌تر است. علاوه برآن گاهي شركت‌هاي هواپيمايي يا خطوط ريلي خاص با خريد از وب‌سايت‌شان، امكانات و پيشنهادهاي جالبي در اختيارتان مي‌گذارند؛ مثلا اگر چندبار به‌صورت اينترنتي خريد كرده باشيد تخفيفي را براي دفعه بعدي براي‌تان درنظر مي‌گيرند. در ضمن مواردي چون انتخاب غذاي مورد نظرتان در طول سفر كه بيشتر مختص سفر‌هاي هوايي است از طريق اين نوع خريد نيز راحت‌تر انجام مي‌گيرد.

  • خريد از وب‌سايت‌هاي فروش بليت

تفاوت وب‌سايت‌هاي جامع فروش بليت با وب‌سايت‌هاي يك شركت هواپيمايي يا قطار در اين است كه آنها معمولا با چند خط هوايي يا شركت حمل‌ونقل ريلي مختلف قرارداد داشته و در نتيجه جست‌وجوي بليت در تاريخ مورد نظرتان، همه بليت‌هاي موجود از شركت‌هاي متفاوت را نمايش مي‌دهند. اين وب‌سايت‌ها كمي امكان مقايسه قيمتي را براي شما آسان‌تر خواهند كرد. علاوه برآن اگر خريد بليت از ايرلاين‌هاي خارجي مدنظرتان باشد آن را برايتان ميسر مي‌كنند. توجه كنيد كه خريد از بعضي از سامانه‌هاي خريد اينترنتي بليت، اين امكان را به شما مي‌دهند كه از پرواز‌هاي چارتر و كم‌ هزينه نيز باخبر شويد و خرج سفر خود را كاهش دهيد. درنظر داشته ‌باشيد كه حتما از وب‌سايت‌هاي معتبر و شناخته شده در اين حوزه اقدام به خريد كنيد و پيش از نهايي‌كردن خريد خود، قوانين و مقررات مربوط به خريد و كنسل كردن بليت را بادقت بخوانيد.

  • لغو خريد

ممكن است به هر دليلي بخواهيد بليت خود را كنسل كنيد. در اين صورت بايد قوانين مربوط به استرداد بليت مربوط به شركت هواپيمايي يا قطار مورد نظرتان را بدانيد. در مورد بليت هواپيما معمولا اگر آن را از وب‌سايت يك شركت هواپيمايي يا يك ‌سايت جامع فروش خريده باشيد مي‌توانيد با تماس با پشتيباني آنها يك كد كنسلي دريافت كرده و با وارد كردن آن در وب‌سايت، بليت را كنسل كنيد، هر چند برايتان بي‌هزينه نخواهد بود. دقت كنيد كه طبق قوانين كنسل‌كردن بليت در اكثر شركت‌هاي هواپيمايي، اگر بليت خود را از زمان صدور تا ۱۲ ظهر ۳ روز قبل از پرواز كنسل كنيد حدود ۱۰ تا ۲۰درصد مبلغ كل بليت را بايد به‌عنوان جريمه بپردازيد، اگر اين زمان تا نيم‌ساعت قبل از پرواز كاهش پيدا كند، جريمه شما حدود ۴۰ تا ۷۰درصد هزينه بليت خواهد شد. البته تمامي اين درصدها ممكن است با توجه به نوع كلاس پرواز شما افزايش پيدا كند. توجه كنيد كه در بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي امكان كنسل‌كردن بليت براي پروازهاي چارتر وجود ندارد، سعي كنيد قبل از خريد بليت به اين نكته توجه كنيد. كنسل‌كردن بليت قطار هم امكان‌پذير است اما فعلا نمي‌توانيد آن را از طريق اينترنت انجام دهيد، بلكه بايد به يكي از مراكز فروش مراجعه كنيد حتي اگر آن را خودتان به‌صورت اينترنتي خريده‌ باشيد. درصورتي كه آن را تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل حركت كنسل كنيد ۹۰ درصد مبلغ بليت به شما بازگردانده مي‌شود و اگر ۳ ساعت پيش از حركت براي كنسل كردن بليت اقدام كنيد تنها ۵۰ درصد هزينه خريد آن را دريافت خواهيد كرد.

  • نكته‌هاي هنگام خريد

همانطور كه پيش‌تر اشاره شد براي خريد اينترنتي بليت بايد حتما فرمي را به‌عنوان فرم ثبت‌نام يا خريد پر كنيد. اگر بليت هواپيماي شما مربوط به يك سفر خارجي‌ است توجه كنيد كه شماره پاسپورت خود را دقيق وارد كنيد. اگر تاريخ اعتبار پاسپورت‌تان به پايان رسيده و براي گرفتن پاسپورت جديد اقدام كرده‌ايد اما هنوز به دست‌تان نرسيده، مي‌توانيد بليت خود را با شماره پاسپورت قبلي خريده و پس از دريافت نسخه جديد آن را جايگزين كنيد. توجه كنيد كه برخي از شركت‌هاي هواپيمايي براي برخي از سفرهاي داخلي هنگام خريد اينترنتي بليت پس از انتخاب نوع كلاس مورد نظرتان، مثل اكونومي يا بيزينس، امكان انتخاب صندلي‌ را در كلاس مورد نظر برايتان فراهم مي‌كنند.

لازم به ذكر است كه در مورد خريد بليت قطار پس از انتخاب مقصد، تاريخ و زمان حركت در سفرهاي طولاني و كوپه‌اي، گزينه‌اي به‌عنوان جنسيت در اختيارتان قرار مي‌گيرد كه مثلا اگر خانم هستيد و تنها سفر مي‌كنيد و كوپه بانوان مدنظرتان است آن را انتخاب كنيد. در مورد گرفتن يك كوپه دربست هم بايد گفت هنگام خريد حتما بايد گزينه كوپه دربستي را پس از درج كردن مشخصات مسافران انتخاب كنيد. اگر تعداد مسافران مدنظرتان كمتر از تعداد يك كوپه باشد، كافي است تعداد مسافران واقعي را انتخاب كرده و باز هم تيك كوپه دربست را بزنيد. توجه كنيد هنگام خريد بليت به‌صورت اينترنتي به هيچ عنوان امكان استفاده از مشخصات تكراري را نخواهيد داشت، پس سعي نكنيد براي گرفتن يك كوپه به‌صورت دربست نام مسافران را به‌صورت تكراري در فرم پر كنيد تا تعداد مسافران لازم براي يك كوپه تكميل شود.

کد خبر 353822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha