سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

الهام فیروزبخت: در شهرهای مقدس به‌خصوص مشهد و قم، همچنین در کنار اکثر امامزاده‌ها، فروشگاه‌های خاصی به فروش کالاهای خاص مذهبی اختصاص دارند؛ کالاهایی نظیر مهر، تسبیح، جانماز، صلوات‌شمار و... که البته در این میان مهر و جانماز، اصلی‌ترین کالاهای این بازار به شمار می‌روند.

جانماز

مهر‌ها يا از خاك مشهد مقدس ساخته شده‌اند و طبيعتا داخلي‌اند يا از خاك سرزمين مقدس كربلا هستند كه به گفته فروشندگان، در كشور عراق توليد و به كشور وارد مي‌شوند. غير از جانمازهاي چيني، مابقي جانماز و سجاده‌ها هم در ايران و به‌خصوص در قم و مشهد توليد مي‌شوند. كارگاه‌هاي متعددي هم به توليد جانماز و سجاده اختصاص دارد. سري به بازار اين كالاهاي مذهبي زده‌ايم. جانماز و سجاده در انواع مختلف و از پارچه‌ها و دوخت‌هاي متفاوت در اين بازار وجود دارد. سجاده‌ و جانماز مخمل، ترمه، ساتن و پارچه‌ شانل از انواع موجود در بازار هستند.

  • كيفي دكمه‌دار

اين جانماز با پارچه‌هاي مختلفي در بازار موجود است؛ از پارچه‎ برمه بگيريد تا انواع ترمه‌ درجه يك و درجه دو كه به‌صورت مجزا از كيف دوخته مي‌شوند و از نوع زيپ‌دار آن كم‌جا و كم‌‌حجم‌تر هستند. جانمازهاي زيپ‌دار معمولا ساده هستند اما اين نوع يا به گلدوزي مزين شده‌ يا مليله‌دوزي و هويه‌كاري شده‌اند. قيمت اين نوع جانماز آستردار و گلدوزي شده 3هزار و 500تومان و گلدوزي شده‌ بدون آستر 2هزار و 500تومان است.

البته جانمازهاي مليله‌دوزي شده 2هزار تومان از نوع گلدوزي شده گران‌تر هستند. اين قيمت براي اجناس برمه و پارچه‌هاي پلاستيكي است، اما انواع ترمه‌ دكمه‌دار در دو نوع يراق‌دار و بدون يراق‌ا‌ند كه در نوع اول 12هزار و 500و نوع دوم 10هزار تومان قيمت دارند. البته شما از گالري‌هاي هنري مي‌توانيد به‌صورت سفارشي، جانمازهاي چهل تكه‌ كيفي را به قيمت 25هزار تومان خريداري كنيد. اين نوع جانمازها از جنس تترون هستند و به كيف دوخته شده‌اند.

  • كيفي زيپ‌دار

اين جانماز‌ها در دو مدل، دوخته شده به پوشش بيروني و به‌صورت مجزا از اين پوشش، توليد مي‌شوند. پوشش بيروني اين كيف‌ها چرمي يا برزنتي و از اين‌رو ضد‌آب هستند و جانماز داخلي معمولا يا از جنس كتان يا ساتن زري‌دوزي شده است. اين كيف‌ها براي سهولت در جابه‌جايي داراي بند دستي يا بند رودوشي هستند. قيمت اين نوع، بسته به نوع جنس پوشش خارجي و پارچه‌ به‌كار‌رفته براي دوخت داخل اين كيف‌ها تعيين مي‌شود. اما در پايين‌ترين قيمت براي خريد اين نوع جانماز بايد 5هزار و 500تومان و در بالاترين قيمت 9هزار و 500تومان هزينه كنيد.

  • كوچك و جيبي

سايز اين جانمازها 3×3يا 5×5 و جنس‌شان معمولا جير يا فوم است كه در مدل‌هاي پاكتي و دكمه‌دار در بازار وجود دارد. البته نوع ديگري هم وجود دارد كه با بند بسته مي‌شود. اين جانمازها معمولا با يك عدد مهر كوچك عرضه مي‌شوند اما در سايزهاي خيلي كوچك تكه‌ حصيري به قسمت بالايي اين جانمازها دوخته شده تا در برخي مواقع، اين تكه حصير را جايگزين مهر كنيد. جيبي‌هاي جيري و فومي قيمت زيادي ندارند و شما با پرداخت هزار تومان مي‌توانيد يكي از آنها را خريداري كنيد اما جيبي‌هاي ترمه، هم سايزشان كمي بزرگ‌تر است هم گران‌تر هستند. ترمه‌هاي جيبي پاكتي معمولا يراق‌دوزي شده‌اند و حدودا 3هزار تومان قيمت دارند اما جيبي‌هاي دكمه‌اي با اينكه كوچك‌تر هستند اما چون دو‌تكه هستند 500تا 700تومان از نوع پاكتي گران‌ترند.

  • آشناي قديمي طاقچه‌ها

اغلب جانمازها به‌صورت دوتكه و معمولا در دو سايز 20×25و 35×40 و در طرح‌هاي مختلفي مثل ساتن آستردار يا بدون آستر، مخمل ساده يا يراق‌دوزي شده و انواع ترمه‌ دوخته مي‌شود. قيمت ساتن‌ها و مخمل بسته به نوع دوخت و داشتن آستر و گلدوزي‌شان تعيين مي‌شود، اما شما براي خريد اين اجناس بايد بين 5هزار و 500تا 8هزار تومان هزينه كنيد.

در اين مورد هم قيمت جانمازهاي ترمه از جانمازهاي مخمل و ساتن گران‌تر است،. سايزشان هم كمي بزرگ‌تر از انواع ديگر است. ترمه‌هاي دو‌تكه هويه كاري شده 10هزار تومان و انواع يراق‌دوزي شده 12هزار تومان است اما ترمه‌هاي سرمه‌دوزي و مليله‌دوزي شده قيمتشان چندبرابر ديگر جانمازهاست. براي خريد ترمه‌هاي كار شده با مليله و سرمه بايد 45تا 50هزار تومان هزينه كنيد.

سجاده‌هاي مخمل و ترمه هم اغلب در دو سايز 50×90و 60×100 توليد مي‌شوند. سجاده‌هاي ترمه سه تكه هستند يعني يك جانماز كوچك هم داخل سجاده وجود دارد اما براي سجاده‌هاي مخمل بايد يك جانماز ديگر هم خريداري كنيد. براي خريد سجاده‌هاي مخمل اعلا 45هزار تومان و براي مخمل‌هاي درجه 2و 3بايد 20تا 30هزار تومان هزينه كنيد. سجاده‌هاي ترمه ساده بدون سرمه و مليله 70هزار تومان قيمت دارد اما براي خريد سجاده‌هاي سرمه‌دوزي 145تا 160هزار تومان بايد پرداخت كنيد.

  • مهر

مهرها از تربت كربلا و يا مشهد مقدس در بازار وجود دارند. مهرهاي مشهد از كوچك‌ترين تا بزرگ‌ترين به‌ترتيب 200تا 1000تومان قيمت دارند. نوعي مهر دو طرفه هم وجود دارد كه از يك طرف آن به‌عنوان مهر و از طرف ديگر به‌عنوان قبله‌نما مي‌توانيد استفاده كنيد. اين نوع مهرها درون يك كيف چرمي به همراه يك مهر يدك عرضه مي‌شوند كه از كيف چرمي‌اش مي‌توانيد به‌عنوان جانماز جيبي هم استفاده كنيد.

مبلغي كه براي خريد اين مهر بايد بپردازيد 4هزارو 500تومان است اما يكي از مشكلاتي كه اكثر قريب به اتفاق مومنين با آن مواجه بوده و هستند مسئله شكيات نماز يوميه است. دستگاه ركعت شمار و سجده شمار نماز جهت رفع شكيات نماز در انواع مختلفي در بازار وجود دارد. مهرهاي ركعت‌شمار در دو نوع قاب‌دار و بدون قاب هستند. انواع قاب‌دار هم خودشان به دو نوع همراه با قبله‌نما و فاقد قبله‌نما عرضه مي‌شوند. قيمت مهرهاي قاب‌دار بدون قبله‌نما 6هزار تومان و مهرهاي قاب‌دار همراه با قبله‌نما 6هزار و 500تومان است. اما انواع معمولي آن را مي‌توانيد با پرداخت قيمت 4هزار و 500تومان خريداري كنيد.

  • پايه‌ مهر

اگر با مشكلات و بيماري‌هاي كمر و پا دست به گريبانيد، حتما براي نماز خواندن به يك پايه مهر نيازمنديد. اين پايه‌ها انواع مختلفي دارند. نوع اول داراي پايه فلزي و مهر ركعت شمار است و پايه آن تا ارتفاع 40سانتي‌متر قابل تنظيم است. قيمت اين نوع پايه بسته به نوع مرغوبيت فلز به‌كار رفته در ساخت پايه از 6هزار و 500تا 9هزار و 500تومان است.

حالا اگر همين پايه تا ارتفاع 50سانتي‌متر قابل تنظيم باشد و داراي قسمتي براي قراردادن دست‌ها روي پايه هنگام سجده باشد قيمتش تا 14هزار تومان بالا مي‌رود. نوع دوم، قابليت تاشوندگي دارند و همراه كيف عرضه مي‌شوند از اين‌رو خيلي راحت مي‌شود هنگام مسافرت اين پايه را همراه خود داشت؛ قيمت اين نوع پايه 21هزار تومان است.

نوع سوم اين پايه‌ها رحلي است كه علاوه بر قابليت قرار دادن مهر دلخواهتان، قابليت قرار دادن قرآن و انواع كتاب دعا را نيز دارد. اين پايه‌ها را تا ارتفاع 70سانتي‌متر مي‌توانيد تنظيم كنيد و براي خريد اين نوع پايه مهر 16هزار تومان بايد هزينه كنيد. اگر بدنتان فقط هنگام سجده، دچار مشكل مي‌شود و از طرفي نمي‌خواهيد هزينه‌هاي بالاي خريد يا ساخت صندلي‌هاي نماز را متحمل شويد مي‌توانيد پايه‌هاي فلزي را خريداري كنيد كه قابليت تنظيم تا ارتفاع يك متر را دارد. اين پايه‌ را مي‌توانيد با هر نوع صندلي و چهارپايه‌اي استفاده كنيد. اين نوع پايه هم بسته به نوع معمولي يا رحلي بودنش از 58هزار تومان تا 68هزار تومان قيمت دارد.

کد خبر 353907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha