مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: روند نوسازی بافت‌های فرسوده طی یک دهه گذشته سرعت قابل‌توجهی یافته است. از مجموعه ۷۱ هزار پلاک نوسازی شده در محدوده بافت‌های فرسوده پایتخت، بالغ بر ۴۲ هزار پلاک در دوره مدیریت فعلی به اجرا درآمده است.

‌خدماتی که توسط‌ دفاتر نوسازی ارائه می‌شود‌ کاملا رایگان است.

درواقع بيش از 60درصد از نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران از سال84 به بعد صورت گرفته است.براساس برنامه 5ساله شهرداري تهران روند نوسازي بافت‌هاي فرسوده پايتخت، با توجه به اسناد فرادستي بايد سالانه تا 10درصد رشد داشته باشد. اما در كنار رشد كمي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده در پايتخت، همواره مسئولان بر حفظ كرامت و حرمت شهروندان ساكن در بافت‌هاي فرسوده تأكيد كرده‌اند. شهردار تهران نيز بر اعمال رويكردي مناسب و انساني براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تأكيد كرده‌ است.

محمدباقر قاليباف در اين‌باره گفته: بايد كاري كنيم كه در جريان كار حرمت و كرامت افراد حفظ شود. به همين جهت ضروري است زيرساخت‌هاي نقاط واقع در بافت فرسوده را در اولويت كاري خود قرار دهيم؛ موضوعي كه مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران نيز به آن اشاره كرده و بر آن تأكيد دارد. عبادالله فتح‌اللهي در اين‌باره گفت:

جهاد نوسازي با همه عوامل و دستگاه‌هاي مرتبط شكل گرفته است و صاحبان اصلي اين نهضت و جهاد خود مردماني هستند كه در اين محدوده ساكن و صاحب و ذينفع هستند. درواقع مديريت شهري و ساير نهادها و دستگاه‌ها مكمل حضور مردم هستند كه به انجام وظايفشان مي‌پردازند.

وي اظهار داشت كه بسته تشويقي كه در ابتداي سال‌جاري از آن رونمايي شده و در اختيار مردم قرار گرفته‌است، 2بعد اصلي دارد. وي افزود: 2بعد حمايت از شهروندان و حمايت از نوسازي مردمي و همزمان ارتقاي شرايط زيستي را توامان در حال پيگيري هستيم و اينگونه نوسازي متوازن و با مديريت هماهنگ در حال پيگيري است.

  • ميانگين 8 درصدي نوسازي

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در اين‌باره گفت: براساس آخرين گزارش‌هايي كه از سوي دولت تهيه شده و قرار است مبناي برنامه ششم توسعه كشور قرار گيرد، نوسازي در بافت‌هاي فرسوده در كل كشور به‌صورت ميانگين 8درصد اعلام شده و اين رقم در تهران 34درصد است.

به گفته وي، در سال 1380تعداد پروانه‌هايي كه در محدوده بافت‌ فرسوده صادر شد، بالغ بر 3هزار و 700پروانه بود. اين روند در سال بعد افزايش يافت و به 4هزار و 400پروانه ساختماني رسيد. عبادالله فتح‌اللهي با اشاره به روند نزولي نوسازي بافت فرسوده از سال 82 تا 84 گفت: طي سال‌هاي 82 تا 84 درمجموع حدود 6هزار پروانه در بافت‌هاي فرسوده صادر شد.

با شكل‌گيري مديريت فعلي شهرداري روند نوسازي سرعت بيشتري گرفت. براساس گزارش سازمان نوسازي شهر تهران از سال1385 تاكنون روند نوسازي رو به رشد بوده و تنها در سال 90 بيش از 7هزار پروانه ساختماني در بافت فرسوده شهري صادر شده ‌است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران‌ تلاش مديريت شهري طي 4دوره مديريت شورايي را در بخش نوسازي‌ بافت‌هاي ناكارآمد، بسيار مناسب دانست و از شكل‌گيري تشكيلاتي منعطف، همگرا و تعاملي و بسيج‌كننده امكانات و پتانسيل‌ها از محله تا عرصه ملي خبر داد. عبادالله فتح‌اللهي با اعلام اينكه سازمان نوسازي شهر تهران توانسته پيشگام عرصه نوسازي در كشور باشد، گفت: از مجموع تقريبا 205هزار واحد مسكوني فرسوده در شهر تهران كه به تصويب شوراي‌عالي شهرسازي و معماري رسيده است اين سازمان توانسته حدود 34درصد را نوسازي كند.

  • رويكرد اجتماعي در بافت‌هاي فرسوده

از حدود يك ميليون پلاكي كه در تهران وجود دارد، حدود 205هزار پلاك در محدوده بافت فرسوده پايتخت قرار دارد، به‌عبارتي 5درصد مساحت پايتخت، 22درصد پلاك و 19درصد جمعيت پايتخت در محدوده بافت فرسوده قرار دارد. به گفته مديرعامل سازمان نوسازي براي دستيابي به فرايند نوسازي متوازن نيازمند يك مديريت منسجم و هماهنگ بوديم كه همه دستگاه‌هاي ذي‌مدخل بتوانند حضور داشته باشند. مشكلاتي كه طي سال‌هاي گذشته در نوسازي بافت‌هاي فرسوده با آن روبه‌رو بوديم، حضور نداشتن دولت و نهادها و وزارتخانه‌هاي مرتبط در اين بخش بود كه روند نوسازي را با كندي روبه‌رو كرده بود.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران افزود: با شكل‌گيري ستاد ملي بازآفريني شهري و واگذاري اختيارات و مديريت اين ستاد به شهردار تهران از سوي دولت، هم‌اكنون تلاش بسيار خوبي براي نوسازي بافت فرسوده در شهر تهران صورت گرفته است؛ به‌نحوي كه با وجود ركود ساخت‌وساز، نوسازي بافت فرسوده شهري با سرعت خوبي در حال پيگيري است.

  • ارائه خدمات رايگان توسط 50دفتر خدمات نوسازي در پايتخت

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با تأكيد بر اينكه تأمين زيرساخت‌هاي مورد نياز در بافت فرسوده از وظايف دولت است، گفت: شهرداري تهران در يك دهه اخير بيش از 2هزار ميليارد تومان براي تأمين زيرساخت‌ها در حوزه‌هاي مختلف هزينه كرده است. عبادالله فتح‌اللهي با بيان اين مطلب افزود: درهمين حال بايد اعلام كنم كه شهرداري پايتخت براي تأمين سرانه‌هاي خدماتي در برخي مناطق ناگزير است تا ملك مسكوني در اين مناطق را تملك كرده و آنها را به فضاهاي سبز، آموزشي يا بهداشتي تغيير دهد تا سرانه مورد نياز منطقه تأمين شود.

وي با بيان اينكه مهم‌ترين هدف مديريت شهري تهران در بافت‌هاي فرسوده شهري اين كلانشهر ارتقاي سطح كيفيت زندگي بوده است، عنوان كرد: خوشبختانه هم‌اكنون نيز شهروندان پايتخت از تخفيف‌هاي بسيار خوبي به نسبت گذشته براي نوسازي ملك خود در بافت فرسوده برخوردار هستند. فتح‌اللهي در ادامه با اشاره به فعاليت 50دفتر خدمات نوسازي درپايتخت، گفت: هم‌اكنون تمام خدماتي كه توسط اين دفاتر ارائه مي‌شود به‌صورت كاملا رايگان است.

کد خبر 353937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha