همشهری آنلاین: دادستان کل کشور طی سخنانی در اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به دلایل و عوامل شکل‌گیری و رشد تروریسم در جهان پرداخت و راه‌های پیشنهادی مقابله با آن را برشمرد.

دادستان کل کشور

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در چین برگزار می‌شود، ضمن قدردانی از دست اندرکاران این اجلاس ابراز امیدواری کرد اجلاس فوق دارای آثار عملی مفید و دستاوردی ارزشمند برای مردم عزیز کشورهای عضو، جهان بشریت و سیستم قضایی شرکت کنندگان باشد.

وی جمهوری اسلامی ایران را سرزمینی کهن و کشوری با قدمت فرهنگی توصیف کرد و یادآور شد: از سال ۱۳۵۷ شمسی تاکنون به مدت ۳۸ سال است که ایران بزرگترین قربانی تروریسم قرار گرفته و بیش از ۱۷ هزار نفر از علمای بزرگ و امامان جمعه، عالی ترین مقامات قضائی، رئیس جمهور، نخست وزیر، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان هسته‌ای، مسئولین دولتی و حتی مردم عادی اعم اززن و مرد و کودک توسط سازمان‌ها و گروه‌های مختلف شبه نظامی تروریستی با اسامی مشخص به بدترین و فجیع ترین شکل به شهادت رسیده‌اند.

دادستان کل کشور افزود: این گروه‌ها با انگیزه‌ها و ایدئولوژی های مختلف، غالباَ توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی بویژه غربی تشکیل یا حمایت شده‌اند و متأسفانه هم اکنون نیز دنباله‌های آنان تحت حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر و صاحبان زر و زور و تزویر، مردم مظلوم فلسطین که سال‌های متمادی تحت ستم صهیونیزم از خانه و کاشانه و کار و زندگی خود آواره شده و برای به دست آوردن حداقل حقوق انسانی خود در تلاش و مبارزه با صهیونیزم هستند و یا جوانان پاکباخته حزب‌الله لبنان که در دفاع از سرزمین خود حاضر به پذیرش سلطه گری صهیونیزم نشده‌اند را تروریست و جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم می‌نامند.

وی ادامه داد: جالب آن است که همین کشورها که داعیه مبارزه با تروریسم را نیز یدک می کشند، طالبان و تکفیری‌ها و داعش را خود در آستین پرورش داده و اینگونه بلای جان ملت‌های مظلوم کرده‌اند بنابراین دیگر چه می‌توان گفت و چگونه اظهار تأسف کرد.

دادستان کل کشور به ذکر نکاتی در رابطه با وضعیت منطقه پرداخت و بیان کرد: با عنایت به سوابق تاریخی، تقسیم بندی‌های قومی که بعضا داعیه جدایی طلبی داشته و خواستار پیوستن به سرزمین‌های همسایه هستند از مشکلات اقتصادی، فساد و جرائم سازمان یافته نظیر قاچاق مواد مخدر و فعالیت نیروهای افراط گر کشورهای منطقه را با چالش جدی مواجه ساخته‌اند.

وی افزود: گذشته از تهدیدات داخلی عوامل خارجی نیز تهدیدات امنیتی فراوانی را برای کشور ما بوجود آورده و از طرفی رقابت‌های بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کسب منافع و به دست آوردن فرصت‌ها به نؤبه خود اوضاع منطقه را پیچیده‌تر ساخته است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری خاطر نشان کرد: تروریسم و افراط گرایی دینی با ظهور گروه‌های چند ملیتی نظیر القاعده، طالبان و داعش که میراث شوم سرویس‌های اطلاعاتی غرب و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور هژمونی، ثبات و امنیت منطقه صورت گرفته و تدریجا تبدیل به تهدید صلح جهانی نیز شده است و در این میان برخی دولت‌ها و جریانات سیاسی با موج سواری آن را وسیله‌ای به عنوان شریان مالی و اقتصادی خود تبدیل و ایفای نقش می‌کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه پدیده تروریسم در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین معضلات جامعه و خصوصا ملت‌های این منطقه خودنمایی می‌کند، اظهار کرد: نتیجه این امر بیش از آنکه به بررسی ابعاد مختلف این پدیده شوم و ارائه سیاست‌های پیشگیرانه منتهی شود به ناچار عکس العمل‌های سریع، ناهماهنگ و بعضا خشن دولت‌های درگیر تروریسم را درپی داشته‌ است.

وی ادامه داد: چنین عکس العمل‌هایی گاهی به منزله نبرد نظامی و مخاصمه مسلحانه پیش رفته و منجر به حاصل شدن اختلاف نظر اساسی در زمینه وضعیت مرتکبان اقدامات تروریستی درگیر در این مخاصمات می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تأکید بر این مطلب که آنچه موجب خشکاندن ریشه و بستن بسترهای شکل گیری تروریسم در جامعه بین‌المللی خصوصا کشورهای منطقه می‌شود توجه به مبانی عقیدتی و شناخت دقیق و همه جانبه و معرفی آنان است، گفت: صرف برخورد و حذف سرکرده‌های گروه‌های تروریسیتی که به سهولت خلا ناشی از حذف آنان توسط سایر اعضا و بازماندگان مرتفع می‌شود راه حل اصلی و مناسب نخواهد بود.

دادستان کل کشور در تشریح چرایی این موضوع تاکید کرد: شاهدیم تروریسم هر روز شیوع بیشتری می‌یابد و بر شیوه سیاست خارجی دولت‌ها و ساختار امنیتی آن‌ها تاثیر گذاشته و با جلب مساعدت هم پیمانان فرامرزی و با تاکید بر ارتباطات و شبکه‌های مالی تقریبا می‌توانند هر جا اراده کنند و یا از آنها خواسته شود اقدامات تروریستی خود را سازماندهی نمایند.

وی تصریح کرد: تروریسم امروز نه در پی فتح و استیلای بر چند شهر و یا نهایتا تشکیل یک خلافت با اهداف مالی است بلکه در پی گسترش خشونت و ایجاد تنش در بین همه ملت‌ها است.

  • با توسل به زور نمی‌توان تروریسم را نابود کرد

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه برای مقابله جدی با تروریسم باید عوامل پدید آورنده آن شناسایی و به مقابله با آن پرداخت افزود: با توسل به زور شاید بتوان تروریست‌ها را راند یا نابود کرد اما تروریسم را هرگز.

دادستان کل کشور در تبیین عوامل سازنده یک اندیشه و تفکر تروریستی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی واجتماعی گفت: انسداد فضای سیاسی کشورها، انجماد فکری ، برداشت غلط از مذاهب و ایدئولوژی‌ها، تبعیض و محرومیت‌ها، اختلافات طبقاتی و دریک کلمه عدم اجرای عدالت کامل اجتماعی وقتی کنار هم قرار گیرند دیگر فرقی بین اروپا و آمریکا و عراق و سوریه و چین و افغانستان نیست و تأثیر خود را به بدترین شکل ممکن خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه نمود این تاثیر را می‌توان به تعداد جوانان اروپایی پیوسته به داعش مشاهده کرد، یادآور شد: در هر حال تروریسم محصول کشورهای اسلامی واسلام ناب محمدی (ص) نیست؛ اسلام نابی که در قرآن کریم کشتن به ناحق یک انسان را برابر با کشتن همه انسانها و زنده داشتن یک نفر را معادل زنده نگه داشتن همه انسانها می‌داند. این کشورهای غربی هستند که باید برای ریشه کردن تروریسم در درون جوامع خود دنبال عوامل آن بگردند.

دادستان کل کشور نقش و جایگاه دادستان‌ها در مبارزه با تروریسم را بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: دادستان به عنوان مدعی العموم در گستره کشور موظف است در هر مورد که جرمی در عرصه ملی جامعه را متضرر کند و به امنیت آن آسیب برساند به نیابت از جامعه به تعقیب مجرمان اقدام کند.

وی تصریح کرد: دادستان می‌تواند در انجام این وظیفه مهم تمام نهادهای و سازمان‌های دولتی را هماهنگ و برنامه‌های آنان را بررسی کرده و اگر در مورد یا مواردی سازمان یا نهاد یا وزراتخانه‌ای کوتاهی کند از آنان بازخواست و نتایج را به اطلاع عموم برساند، در این زمینه لازم است دادستان‌ها انواع تروریسم بین الملل و نیز گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی را با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی وامنیتی به خوبی شناسایی و اقدامات آنان را زیر نظر داشته باشد.

  • ممانعت دادستان‌ها از فعالیت‌های سایبری تروریست‌ها

حجت الاسلام و المسلمین منتظری اظهار کرد: امروز سایبر تروریسم به شدت در حال گسترش و رواج است و گروه‌های تروریستی در فضای مجازی نیز با امنیت و بدون محدودیت به فعالیت و ارتباط گیری و ارسال پیام‌ها و حتی نمایش اقدامات ضد امنیتی خود مشغول هستند که دادستان‌ها می‌توانند با رصد کردن و صدور دستور و ارشاد قضایی موجبات بستن و فیلترینگ و ممانعت از این گونه فعالیت گروه‌های تروریستی را فراهم کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران تمهیدات قانونی لازم در زمینه سایبر تروریسم و جرائم رایانه‌ای پیش بینی و اقدامات خوبی صورت گرفته، تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور که امکان رصد، کشف، شناسایی و برخورد با سایبر تروریسم و جرائم سابیری را فراهم ساخته است را از جمله مصادیق این تمهیدات عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تروریسم دچار تحول در شیوه و اجرا شده و با درنوردیدن مرزهای جغرافیایی دارای ابعاد منطقه‌ای و بین المللی گردیده است، گفت: متاسفانه با بهره گیری از شکاف‌های قومی، طبقاتی، نژادی و مذهبی نسبت به جلب عناصر و عوامل واگرا اقدام و به تجدید حیات ننگین خود و گستره دامنه فعالیت‌های ضد امنیتی مبادرت می‌ورزد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند در مبارزه با تروریسم بسیار موثر واقع شود شناسایی منابع مالی و رصد کردن تحرکات واقدامات آنان است؛ یعنی در کنار مبارزه سخت افزاری که از طریق نظامی تحقق می‌یابد به روش‌های نرم افزاری و جمع آوری اطلاعات و همکاری‌های امنیتی بین کشورها می‌توان راهکار مناسبی برای مبارزه با تروریسم پیدا کرد.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: لازم است با ایجاد بسترهای پیشگیرانه از طریق شناسایی گلوگاه‌های آن، شناسایی علل و عوامل شکل گیری و تسهیل کننده و پشتیبان نسبت به محدودسازی آنان اقدام و در زمینه به کارگیری و اجرای سیاست‌های مقابله‌ای نیز با بهره گیری از اقدامات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی که هماهنگی این امور به عهده دادستان‌ها است گام‌های موثری برداشت.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰ کنوانسیون و ۲ پروتکل جامعه جهانی با محوریت سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در سال‌های متوالی تصویب شده و جامعه جهانی برای محکوم کردن اقدامات تروریستی به اجماع رسیده‌اند؛ اما متاسفانه نتیجه کمتری در پی داشته زیرا فاقد راهکار اجرایی و عملیاتی است.

  • ضرورت تشکیل کمیته آسیب شناسی عدم موفقیت در مقابله با تروریسم

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در پایان به بیان پیشنهادات و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و مبارزه با تروریسم پرداخت و افزود: تشکیل کمیته آسیب شناسی برای بررسی چرایی عدم موفقیت قابل قبول مقابله با تروریسم درسطح بین الملل و راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی یکی از پیشنهادات است.

وی همچنین تشکیل کمیته حقوقی منطقه‌ای برای تعریف جامع تروریسم و تعیین مصادیق و جرم انگاری دقیق آن در قالب تفاهم نامه همکاری و ارائه پیشنهاد به نهادهای قانونگذاری برای انعکاس قوانین منطقه‌ای در قوانین و حقوق داخلی کشورهای عضو و نیز همکاری‌های منطقه‌ای در قالب معاضدت قضایی و استرداد مجرمین را به عنوان پیشهاد دیگر مطرح کرد.

دادستان کل کشور با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه منطقه‌ای دائم مبارزه با تروریسم و تهیه ساختار مشترک قضایی، اطلاعاتی و انتظامی و ایجاد پژوهشگاه علمی با موضوع مبارزه با تروریسم به منظور تبادل تجارت، پیگیری از طریق ارگان‌های ذیربط برای ایجاد سیستم حمایتی در کشورهای عضو و به صورت ملی برای مساعدت به کشورهایی که بزرگترین آسیب را از تروریسم متحمل می شوند را نیز به عنوان پیشنهاد دیگر مطرح کرد.

کد خبر 354020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha