همشهری آنلاین: وزارت دفاع چین به دنبال امضای توافقنامه تبادلات اطلاعات نظامی میان کره جنوبی و ژاپن درباره برنامه‌های نظامی کره شمالی به شدت از این بابت ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی چین از توافق امنیتی کره جنوبی و ژاپن

به گزارش ایرنا، «یانگ یوجون» سخنگوی وزارت دفاع چین روز جمعه در سخنانی خاطرنشان کرد که این یک حرکت بی ثبات کننده و ناامن کننده دیگر در شبه جزیره کره و آسیا بوده و نشان دهنده وجود ذهنیت جنگ سرد است.

وی افزود: چین هر کاری را که بتواند برای حراست از خود و امنیت منطقه انجام خواهد داد و تمامی تلاش خود را برای برقراری صلح و امنیت بکار می گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به اینکه وزارت خارجه هم از این بابت نگران است، گفت: ارتش چین به شدت نسبت به مخاطرات امنیتی این پیمان هشدار می دهد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه های مکرر خود در اعتراض به این توافقنامه نظامی امضا شده آن را مایه تشدید تنش ها در شبه جزیره کره دانسته است.

این در شرایطی است که مردم در برخی شهرهای کره جنوبی در تجمعاتی این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که کشورشان نباید با ژاپن که تاریخ استعمار شبه جزیره کره را با خود یدک می کشد، چنین توافقاتی امضا می کرده است.

امضای این توافقنامه حتی با اعتراض شماری از خبرنگاران کره جنوبی نیز همراه بود و آنان در اقدامی نمادین با به زمین گذاشتن دوربین های خود حاضر به تصویر برداری و گرفتن عکس از مراسم امضای این توافقنامه نشدند.

دو کشور توافقنامه را روز چهارشنبه گذشته امضا کردند و از همان روز نیز لازم الاجرا شده است و می توانند مستقیما اطلاعات مرتبط با برنامه های تسلیحاتی، هسته ای، موشکی کره شمالی و هر اطلاعات دیگری در باره پیشرفت های ارتش این کشور را مبادله کنند.

دو کشور نزدیک به پنج سال درباره این توافقنامه مذاکراتی انجام دادند اما اصلی ترین گفت و گوهای آنها از یک ماه پیش آغاز شد و به امضای این معاهده نظامی انجامید.

ژاپن سی و سومین کشوری است که معاهده نظامی با کره جنوبی امضا می کند و نظرسنجی گالوپ کوریا نشان می دهد که ۶۰ درصد از مردم کره جنوبی با امضای این توافقنامه مخالفند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی یک بار چنین سندی آماده شد اما دقیقا در جریان آمادگی برای امضای آن کره جنوبی به دلیل اعتراضات گسترده گروه های مدنی از این کار خودداری کرد.

برخی از معترضان بر این باورند که اطلاع رسانی مستقیم میان دو کشور بیش از آنکه امنیت آفرین باشد باعث عصبانیت کره شمالی می شود و برای کره جنوبی ناامنی به بار خواهد آورد.

کره جنوبی اکنون می تواند به تصاویر ماهواره ای ژاپن و اطلاعات ناوشکن های «آجیس» این کشور درباره برنامه های نظامی کره شمالی به طور وسیع تری دست یابد.

دو سال قبل دو کشور به همراه آمریکا یک سند مقدماتی امضا کردند که به طور واسطه ای از طریق آمریکا چنین اطلاعاتی را مبادله کنند.

بسیاری از نمایندگان احزاب مخالف در کره جنوبی می گویند تا زمانی که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن صادقانه از جنایات جنگی آن کشور علیه کره عذرخواهی نکند، ‌نباید چنین توافقنامه ای امضا می شد.

کد خبر 354121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha