یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: بهتر است که مجموعه‌ای ١١ نفره متشکل از تمامی جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان تیم مدیریتی قوه مجریه تعیین شوند و در معرض رای مردم قرار بگیرند.

اعتماد نوشت: بخشی از گفت و گوی یحیی آل‌اسحاق در مورد این مدل انتخاباتی 11 نفره برای انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

  • آقای آل‌اسحاق شما سال ٩٢ مايل به كانديداتوري بوديد. از آن زمان تاكنون چه اتفاقي افتاده كه تصمیم گرفته اید دیگر در انتخابات نامزد نشوید؟

آن زمان كه بنده كانديدا شدم، بنا بود يك كار تيمي شكل بگيرد. ١٠ نفر مطرح بودند و قرار بود به يك نفر كه فرد صالح‌تري است، برسند. آن زمان من ديدم كه آن ١٠ نفر از من مناسب‌تر هستند و ضمن اينكه وظيفه‌ام را انجام دادم، اعلام مواضع كردم؛ فضاي انتخاباتي را به سهم خودم آماده كردم و با توجه به اينكه افراد مناسب‌تري بودند، به حكم عقل انصراف دادم.

  • يعني موفق نبودن كار تيمي در تصميم شما و حرف امروز شما تاثير دارد؟

بالاخره در جريان انتخابات آخرين لحظه‌ها به تصميم مي‌رسند. پس از نظرسنجي‌ها من به اين نتيجه رسيدم كه از انتخابات انصراف دهم. در شرايط امروز كشور به نظر من مناسب‌ترين كار براي اصولگرايان كار تيمي است. اگر شخصيت‌هاي تكي را بخواهيم مطرح كنيم، به مشكل برمي‌خوريم و احزاب مشكل بتوانند شخصيت كاريزمايي كه بتواند يك نفره به همه اوضاع مسلط باشد، معرفي كنند. در شرايط كنوني چنين چيزي مشكل است. چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرايان و چه افراد مستقل، يك شخصيت كه بتوانند روي آن اتفاق نظر داشته باشند، ندارند. در شرايط كنوني مناسب‌ترين كار اين است كه احزاب و گروه‌هاي دو جريان سياسي كاري تيمي و جمعي را براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سامان دهند. بهتر است كه مجموعه‌اي ١١ نفره متشكل از تمامي جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و معتدل كه توانايي‌هاي حرفه‌اي كافي داشته باشند و نسبت به اصول انقلاب و اقتضائات جمهوري اسلامي پايبند باشند، به عنوان تيم مديريتي قوه مجريه تعيين شوند و در معرض راي مردم قرار بگيرند. نهايتا اين افراد از بين خودشان يك نفر را به عنوان هد (head) و راس گروه انتخاب و با هم كار كنند. درواقع رييس‌جمهور به اضافه معاونانش در ايام انتخابات معرفي شوند. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين تيم ١١ نفره بايد توانايي آنها در جلب اعتماد مردم باشد.

  • كابينه‌اش هم مشخص باشد؟

نه. كابينه را به اين خاطر كه با نظر مجلس بايد انتخاب شود، بهتر است كه اين تصميم بماند براي بعد از انتخاب مردم. ليكن چون انتخاب معاونين به دست رييس‌جمهور است، مي‌توان تيمي را انتخاب كرد. اين ايده البته خام است و مي‌توان روي آن كار كرد. به جهت اينكه انتخاب يك شخصيت با كاريزماي لازم براي انتخاب شدن مشكل است، اين ايده در شرايط كنوني مناسب‌تر است. بهتر است براي حفظ وحدت كشور در اين برهه زماني بايد طرحي نو در انداخت. به جاي اينكه يك نفر معرفي شود، يك تيم معرفي شود و اين تيم هم ١٠ تا دوازده نفره باشد.

 

  • اين افراد چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند؟

هر فرد را طبق تخصصي كه در هر حوزه لازم است بايد انتخاب كرد؛ افرادي كه معتمد مردم باشند. اين تيم حتما بايد از نظر حرفه‌اي مسلط باشد. اين افراد بايد ظرفيت، تجربه، دانش و توان لازم را داشته باشند. چنين افرادي بحمد‌الله در كشور زياد هستند. سپس اين تعداد از بين خودشان يك نفر را انتخاب كنند و در انتخابات اعلام كنند كه فلان تيم كاري با مديريت فلان فرد در معرض راي مردم قرار مي‌گيرد. حداقل سود اين روش اين است كه مردم با چشم باز رده اول مديريتي كشور را انتخاب مي‌كنند. در اين صورت مردم فقط به يك نفر راي نمي‌دهند. به آن فرد به اضافه ١٠ نفر از معاونينش راي مي‌دهند. اين روش هم اعتماد مردم، هم وحدت و هم توان كاري را بيشتر مي‌كند و ظرفيت بيشتري را براي حضور افراد توانا ايجاد مي‌كند. اين ايده جديد است و حتما لازم است كه افراد صاحب نظر بنشينند و براي تقويت اين ايده جوانب را بررسي كنند. مثلا در امريكا رييس‌جمهور معاون اولش را اعلام مي‌كند. به جاي اينكه جريانات و افراد را در نظر بگيريم و دو قطبي‌سازي كنيم بايد شرايطي را فراهم كنيم كه نيروهاي خدوم كشور با هم همكاري كنند و يك تيم معرفي شود. هر يك از افراد اين تيم بايد در يكي از حوزه‌هاي چندگانه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تخصص، توانايي و ظرفيت داشته باشند. در عين حال از نظر پايه‌هاي انقلابي شرايط اوليه را داشته و معتقد به ارزش‌هاي اسلام باشند.

 

کد خبر 354209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha