همشهری‌ آنلاین: وزیر خارجه در نشست با نخبگان هندی گفت: درک این واقعیت اهمیت دارد که بزرگ جلوه دادن دوباره آمریکا اشتباه است زیرا دوران سلطه‌گری به پایان رسیده است.

ظریف

به گزارش ايرنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در نشست نخبگان و اندیشمندان هند بزرگنمایی آمریکا را سبب خسارات فراوان در منطقه غرب آسیا دانست و هشدار داد: درک این واقعیت اهمیت دارد که بزرگ جلوه دادن دوباره آمریکا اشتباه است زیرا دوران سلطه گری به پایان رسیده است.

وزير خارجه در این نشست ، نتیجه سلطه گرایی را فاجعه آمیز دانست و افزود: حمله به عراق و افغانستان و اشغال این کشورها سبب ایجاد متغیرهای لازم برای رشد نیروهای تروریستی شد که از این تحقیر و سرخوردگی به وجود آمدند.

ظریف با هشدار درباره جهانی شدن تروریسم افزود :همه نیازمند درک این واقعیت هستیم که حمایت از تروریسم ، عایدی برای هیچ کسی ندارد.

وزیر امور خارجه، گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا را ناشی از ناامیدی ، تحقیر و ترس مردم برشمرد که بیگانگان مسبب آن هستند.

ظریف، همچنین اشغال عراق و افغانستان و منطق اشغالگری در فلسطین را علت گسترش افراط گرایی و تروریسم عنوان کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: اکنون در هند که دارای بزرگترین دموکراسی است، مردم می‌توانند ناامیدی خود را از طریق صندوق‌های رای بروز دهند همچنان که در ایران چنین فرصتی وجود دارد.

ظریف هشدار داد: اکنون نمی‌توان افراط گرایی را در کشور خاصی منحصر دانست زیرا از طریق شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌یابد و دیگر نمی‌توان ان را در عراق، سوریه یا دیگر کشورها نگه داشت.

وزیر امور خارجه به پرسش چند نفر از نخبگان هندی نیز پاسخ داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این نشست در محل سفارت ايران در دهلی در دیدار «نرگس کلباسی» بانوی نیکوکار ایرانی در هند، به او قول داد که تمام تلاش خود را برای حل مشکلش به کار می‌گیرد.

«نرگس کلباسی اشتری» بانوی نیکوکار ایرانی که برای کودکان یتیم و معلول شرق هند پرورشگاه ساخته است، درسال 2014 به دلیل ناپدید شدن یکی از کودکان به قتل غیرعمد متهم شد.

ظریف صبح امروز (شنبه 13 آذر) برای شرکت در همایش دو روزه قلب آسیا وارد دهلی نو شده است. این نشست برای کمک به افغانستان در «امریتسار» ایالت پنجاب آغاز شد.

در همایش یادشده، نمایندگان بیش از 30 کشوراز جمله امریکا، روسیه، ایران، پاکستان، چین، عربستان، امارات، ترکیه و همسایگان آسیایی افغانستان حضور دارند.

کد خبر 354250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha