یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت سازنده تور ماهیگیری ۱۰۶ ساله در ژاپن به ارائه راه‌حلی برای رهایی از شر زباله‌های فضایی مدار اطراف زمین پرداخته است.

شکار زباله‌های فضایی با تور ماهیگیری

به گزارش ایسنا، سازمان اکتشافات فضایی ژاپن با همکاری شرکت نیتوسیمو در حال ساخت یک ماده توری هستند که به جمع‌آوری و انتقال ضایعات فضایی با اندازه اتوبوس به جو زمین پرداخته تا در آن سوزانده شوند.

این تور قرار است ماه آینده در مدار آزمایش شود تا دانشمندان بتوانند درک درستی از عملکرد این خط فلزی پیدا کنند.

پاکسازی فضا از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به امنیت فضانودان و ایستگاه‌های فضایی، ماهواره‌ها و سایر زیرساخت‌های حاضر در فضا برای ارتباط از راه دور، پیش‌بینی آب‌وهوا، نظارت بر زمین و ناوبری که ارزشی در حدود میلیارد دلار دارند، کمک خواهد کرد.

این ضایعات با سرعت نزدیک به 29 هزار کیلومتر در ساعت در فضا سفر می‌کنند و حتی قطعه‌ای به اندازه یک پرتابه موشکی می‌تواند آسیب فاجعه‌باری ایجاد کند.

ژاپن تنها کشوری نیست که در تلاش برای پاکسازی فضا از ضایعات فضایی است. نظر به این که ضایعات فضایی در حال افزایش می‌توانند در زمان حرکت خطر زیادی داشته باشند، بسیاری از کشورهایی که در فضا فعالیت دارند، استراتژی‌های متفاوتی برای رهایی از شر این ضایعات طراحی کرده‌اند تا تجهیزاتشان در فضا ایمن بماند. برای مثال تلسکوپ فضایی هابل یکی از فناوری‌هایی است که در معرض برخورد این ضایعات فضایی قرار گرفته و منجر به ایجاد سوراخی یک سانتی‌متری در یکی از آنتن‌های بشقابی و شکستن پنل‌های خورشیدی شده است.

کد خبر 354344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha