همشهری آنلاین: مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: اطلاعات به دست آمده در ۱۵ سال فعالیت این پروژه نشان می‌دهد اقدامات کنونی و ادامه وضع موجود منجر به ثبات جمعیت یوز می‌شود اما افزایش جمعیتی را به همراه نخواهد داشت.

اقدامات کنونی حفاظت از یوزپلنگ منجر به افزایش جمعیت نمی‌شود

به گزارش ايرنا، هومن جوکار روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی حفاظت از یوزپلنگ گفت: اکنون نیازهای عمده زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور شناسایی شده‌اند و برای رفع موانع در مناطق و برای این که بتوانیم از وضع موجود خارج شویم نیازمند عزم جدی و حمایت دولت، مجلس و مردم هستیم.

وی با تاکید بر این که باید بودجه حفاظت از یوزپلنگ‌ها افزایش یابد، گفت: اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم تا در شرایط کنونی یوزها تغییری ایجاد شود نیازمند حمایت و افزایش بودجه هستیم، در این صورت نه فقط یوز بلکه بخش عمده‌ای از گونه‌های کشور می‌توانند در قالب ارتقاء کیفیت به وضعیت بهتری برسند.

جوکار اظهار کرد: در مدت چند سال اخیر عملا جمعیت یوز در کشور افزایش چندانی نداشت هر چند تمهیداتی را برای بهبود وضعیت انجام می‌دهیم اما باید در نظر داشته باشیم که اگر تمام این اقدامات اجرا شود باز تضمینی برای افزایش گونه‌ای با جمعیت پایین و این که سال‌ها است در مرز انقراض قرار دارد، وجود ندارد.

وی گفت: عمده‌ترین اقدامی که در حال انجام است برنامه پشتیبان است، با توجه به روند کاهش جمعیت یوز ماده در جنوب زیستگاه‌ها، اجرای این برنامه می‌تواند کمک بزرگی به جمعیت این گونه ارزشمند در خطر انقراض داشته باشد.

وی افزود: البته این موضوع فقط مختص یوز ماده نیست بلکه تمام دنیا به رغم تمام اقداماتی که برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ممکن است دستاوردها در حد انتظار آنها نباشد.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: منطقه پشتیبان می‌تواند یک ذخیره‌گاه گونه‌های بیابانی با محوریت یوزپلنگ باشد که در یک فضای کاملا مدیریت شده قرار دارند تا بتوانند یک جمعیت بزرگ‌تری را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: این هسته جمعیتی آماده در طبیعت و تقریبا مدیریت شده هر لحظه می‌تواند برای پشتیبانی از جاهایی که دچار بحران شده مورد استفاده قرار گیرد که این روند به طور مشخص در زیستگاه یزد می‌تواند کمک کند.

جوکار درباره جمعیت یوزپلنگ در کشور گفت: با سرشماری‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود حدود 50 قلاده یوز در کشور وجود داشته باشد البته هنوز مطالعه مناطق بینابینی کامل نشده و در حال انجام است.

وی به تهدیدات یوزپلنگ در کشور اشاره کرد و افزود: حوادث جاده‌ای یکی از تهدیدات است که به نظر برخی اصلی‌ترین عامل است در صورتی که این طور نیست بلکه ما تلفات جاده‌ای را می‌بینیم از این رو زیاد به چشم می‌آید.

جوکار ادامه داد: اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین تهدید حضور دام و تبعات ناشی از دام مانند دامدار در طبیعت است که موجب تلف شدن این گونه ارزشمند توسط دامدار می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال انجام برخی اقدامات مانند فنس‌کشی مناطق خطرخیز جاده‌ای، نصب تابلو و ایمن‌سازی جاده‌ای هستیم التبه تمام این اقدامات تا حدودی کاهش‌دهنده بحران است و اما بحران و تهیدیدها را رفع نمی‌کند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد: به طور کلی درصدی از تلفات در حیات وحش اجتناب‌ناپذیر است و هیچ راه‌حلی ندارد در اروپا و امریکا هم همینطور است.

کد خبر 354375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha