درحالی‌که با آزادی ۶۰ درصد شرق حلب توسط ارتش سوریه، روسیه اعلام کرده‌ در حال هماهنگی با آمریکا برای خروج بدون استثنای تمامی گروه‌های شورشی از شرق حلب است، این گروه‌ها همچنان با امید به از دست ندادن کامل دومین شهر بزرگ سوریه روی باقی ماندن در این مناطق پافشاری می‌کنند.

سوریه

به گزارش آسوشيتدپرس، ارتش سوريه  در آخرين هشدار خود به تروريست‌‌ها در شرق حلب اعلام كرد يا شرق حلب را ترك كنند يا منتظر مرگ حتمي خود باشند.رويترز گزارش داده كه شورشي تأكيد دارند كه حاضر به ترك شرق حلب نيستند. زكريا ملاحفجي يكي از فرماندهان ارشد شورشي حاضر در شرق حلب در گفت‌وگو با اين خبرگزاري اعلام كرده كه آمريكا به آنها پيشنهاد خروج يا باقي ماندن را داده و آنها به واشنگتن اعلام كرده‌اند كه شرق حلب را ترك نخواهند كرد.

اين در حالي است كه ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت با ادامه پيشروي‌هاي خود توانسته‌اند 60درصد از مناطق تحت تصرف شورشيان در شرق حلب را آزاد كنند و استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل اعلام كرده كه نيروهاي ارتش سوريه تا پايان سال 2016كنترل كامل حلب را در اختيار خواهد گرفت.

دي ميستورا همچنين تأكيد كرده كه مواضع دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريكا را درباره سوريه نمي‌داند و به همين‌خاطر به‌زودي در واشنگتن با او ديدار خواهد كرد. او گفت: نياز به راه‌حل سياسي فراگير در سوريه شامل مشاركت شركاي منطقه‌اي نيز است. با جنگ نيابتي در سوريه صلح در اين كشور هم بايد نيابتي باشد.

ژنرال سمير سليمان، سخنگوي ارتش سوريه با اعلام خبر آزادي مناطق جديد شرق حلب و با هشدار نهايي به گروه‌هاي تروريستي براي خروج از كريدور درنظر گرفته شده يا انتظار براي مرگ حتمي خود تأكيد كرد كه اكنون سخت‌ترين مرحله نبرد در بخش تاريخي و قديمي حلب باقي‌مانده است اما ارتش از نيروهاي ويژه خود براي آزادي اين مناطق استفاده خواهد كرد.

  • بازگشت به خانه در شرق حلب

با پيشروي‌هاي جديد ارتش سوريه روز گذشته غيرنظاميان با فراخوان ارتش بازگشت خود را به خانه‌هايشان در شرق حلب آغاز كردند. خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه حداقل 10اتوبوس كه كاملا پر شده بودند از غرب حلب مردم را به شرق رساندند. برخي از اين افراد 6سال بود كه از خانه‌هاي خود آواره شده بودند. هر چند كه اكنون ممكن است از خانه‌هاي آنها تنها آواره‌اي باقي مانده باشد اما بسياري از افراد مي‌خواهند بار ديگر اين مناطق به وضعيت قبل از جنگ برگردد و كنار بستگان‌شان در اين منطقه باشند.

فرماندهي كل ارتش سوريه از ساكنان مناطق شرقي حلب خواسته تا به خانه‌هايشان بازگردند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه‌ تداركات جشني بزرگ براي اعلام پيروزي ارتش سوريه در جنگ قبل از پايان سال‌جاري ميلادي درنظر گرفته شده است. همچنين ارتش سوريه قصد دارد پس از آزادي حلب عمليات خود را روي آزادي شهر الباب در حومه حلب متمركز كند. مقام‌هاي نظامي سوريه با تأييد عملياتي كه مي‌تواند به تقابل با نيروهاي نظامي تركيه منجر شود اعلام كرده‌اند به هيچ قيمتي اجازه نخواهند داد كه نيروهاي مورد حمايت تركيه وارد اين شهر شوند.

کد خبر 354433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha