یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، می‌گوید که تلاش‌ها برای ایجاد یک جهان تک‌قطبی شکست خورده و اکنون توازن‌ قوا بار دیگر در حال بازگشت به صحنه سیاسی جهان است.

پوتین

پوتين كه  با شبكه روسي‌زبان ان‌تي‌وي گفت‌وگو مي‌كرد گفت كه جهان امروز در حال تغيير است و تلاش‌هاي برخي قدرت‌ها براي ايجاد يك جهان تك‌قطبي با شكست روبه‌رو شده است. او گفت: «اين تغيير غيرقابل اجتناب است. روسيه هميشه بر اين باور بوده كه همزمان با دفاع از منافع خود، بايد به منافع ديگران هم احترام گذاشت. ما روابط‌مان را بر اين اساس با ديگر كشورها شكل مي‌دهيم.»

رئيس‌جمهور روسيه در پاسخ به سؤالي درباره بي‌توجهي غربي‌ها به نگراني‌هاي امنيتي مسكو در بسياري از بحران‌هاي مسلحانه جهان گفت: «دليلش بسيار ساده است؛ تنها صداي بلند است كه شنيده مي‌شود. اما اين شرايط در حال تغيير است. بر كسي پوشيده نيست كه اكنون ديگر بسياري از كشورها ترجيح مي‌دهند به حقوق بين‌الملل بها دهند و به آن استناد كنند، چرا كه درك كرده‌اند نظم جهان براساس يك موازنه بين‌المللي درحال شكل‌گيري است.»

مقام‌هاي مسكو طي سال‌هاي گذشته بارها غربي‌ها و به‌خصوص آمريكا را به يكجانبه‌گرايي و بي‌توجهي به منافع ديگر كشورهاي جهان ازجمله روسيه متهم كرده‌اند. پيش از اين در سال 2007 ولاديمير پوتين با انتقاد از رويكردهاي يكجانبه‌گرايانه آمريكا، دولت باراك اوباما را متهم كرده بود كه به‌دنبال دامن زدن به يك مسابقه تسليحاتي جديد در زمينه سلاح‌هاي هسته‌اي و همچنين گسترش ناتو به شرق اروپاست. پوتين همچنين سياست‌هاي آمريكا در قبال خاورميانه را به ضرر كشورهاي اين منطقه و عامل گسترش تروريسم خوانده بود.

ولاديمير پوتين كه در ماه‌هاي اخير تلاش كرده در هر موقعيتي در مورد انتخابات آمريكا و رئيس‌جمهور منتخب اين كشور يعني دونالد ترامپ اظهارنظر كند، ديروز هم اشاره كوتاهي به او داشت. او گفت: «ترامپ فرد باهوشي است و حساسيت مسئوليت جديدش را خيلي زود درك خواهد كرد.» بسياري از منتقدان دونالد ترامپ، سخنان او در مورد روسيه و پوتين و برنامه‌هايش براي نزديكي بيشتر با روس‌ها را زير سؤال برده و اين رويكرد را خطري بزرگ براي امنيت آمريكا دانسته‌اند.

کد خبر 354435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha