دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: اگر در شهرهای شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید، به‌شدت در معرض آلودگی هوا قرار دارید.

آلودگی هوا

 آلودگي هوا شايد به چشم نيايد اما مي‌تواند به ريه‌هاي شما راه يافته و بدنتان را از سموم انباشته كند. همچنين مي‌تواند پوست شما را خسته و بيمار كرده و شما را مستعد بيماري‌هاي جدي مثل سرطان يا مشكلات قلبي و عروقي كند. در اين بين شما مي‌توانيد با تدابير تغذيه‌اي تا حدي از عوارض آلودگي هوا بكاهيد و سلامتي‌تان را حفظ كنيد. اگر مي‌خواهيد بدانيد با خوردن و نخوردن چه موادي مي‌توانيد در مقابل آلودگي هوا مقاوم شويد، اين راهنما را بخوانيد.

  • لبنيات؛ دوست سلامتي شما

لبنيات فقط براي حفظ سلامت استخوان‌ها ضروري نيستند. آنها به جنگ آلاينده‌ها مي‌روند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كنند. لبنيات سرشار از فسفر و منيزيم هستند كه بدن را در مقابل مسموميت آلاينده‌ها حفظ مي‌كنند. علاوه بر اين، مصرف شير و فراورده‌هاي آن باعث نرم شدن مخاط تنفسي فوقاني، مري و معده مي‌شود و زمينه را براي رشد و نمو باكتري‌هاي مفيد فراهم كرده و التهابات و بيماري‌هاي دستگاه گوارش را كاهش مي‌دهند. بنابراين روزانه 3فنجان شير، دوغ يا ماست بخوريد. مصرف لبنيات پروبيوتيك و لبنيات كم‌چرب تأثير به‌مراتب بيشتري روي جلوگيري از تأثير آلاينده‌ها روي بدن دارد.

  • گوگرد را فراموش نكنيد

غذاهايي كه تركيبات گوگردي دارند تا حد بسيار زيادي از تأثيرات آلودگي بر بدنتان كم مي‌كنند. گوگرد يكي از 3عنصر معدني اصلي در بدن به شمار مي‌رود كه سنگ بناي سلامتي است و به تنفس بافت‌ها و دفع سموم بدن كمك مي‌كند. در واقع گوگرد به‌عنوان يك سم زداي مؤثر در بدن شناخته مي‌شود و خوردن مواد غذايي حاوي گوگرد شما را شاداب و سالم و مقاوم مي‌كند. سير، پياز، تره‌فرنگي، كلم و شلغم حاوي مقدار زيادي گوگرد هستند كه مي‌توانند از دستگاه تنفسي شما محافظت كنند. بد نيست بدانيد كه بوي بدي كه اين مواد غذايي دارند، دقيقا به‌خاطر همان گوگرد پرفايده‌اي است كه در آنها وجود دارد. با دانستن اين نكته شايد از اين به بعد راحت‌تر بوي اين مواد را تحمل كنيد!

  • نخوردني‌هاي هواي آلوده

بدترين كاري كه در روزهاي آلوده مي‌توانيد براي سلامتي بدنتان انجام دهيد، خوردن تنقلات و غذاهاي چرب است. مصرف چنين غذاهايي توان بدني و مقاومت ايمني شما را پايين مي‌آورند و مانع از جذب عناصر مفيد در بدن مي‌شوند. سوسيس و كالباس، چيپس و پفك، غذاهاي سرخ كرده و فست فودي و كم پروتئين بدترين انتخاب‌ها هستند و در مقابل، غذاهاي دريايي، گوشت مرغ و گوساله و تخم مرغ با دورچين سبزيجات‌تازه، انتخاب‌هاي سالم و مطمئني هستند. يادتان باشد در كنار تمام اينها، آب كافي بنوشيد تا كليه‌هايتان به‌كار بيفتند و املاح و ذرات آلوده را سريع‌تر از بدنتان خارج كنند. در طب سنتي گفته مي‌شود براي دفع مواد آلوده از بدن بهترين راه خوردن غذاهاي مليّن و پيشگيري از خوردن غذاهاي يبوست‌آور است. بنابراين در اين روزها بهتر است دور عدس، سيب‌زميني، ماكاروني، ميوه‌هاي ترش، موز سفت، سنجد و خرمالوي گس را خط بكشيد.

  • پاكسازي هوا با گياهان و ميوه‌ها

اين نسخه، خوراكي نيست اما خوراكي‌ها ركن اصلي آن هستند. براي كاهش آلودگي هواي خانه مي‌توانيد از بخورهاي سنتي استفاده كنيد. مخلوط آب و گلاب را روي گاز بجوشانيد تا هواي خانه را پر كند. نارنج، ليمو و پياز را حلقه‌حلقه كرده و در گوشه و كنار خانه بگذاريد تا آلودگي‌هاي تنفسي را جذب كنند. ريحان و شويد را در آب ريخته و روي بخاري بگذاريد تا كم‌كم داغ شوند و بخارات آنها خانه را پر كند. حالا كه حرف از پاكسازي هواي خانه شد، بد نيست بدانيد با نگهداري برخي گياهان در خانه مي‌توانيد هوا را تصفيه كرده و اكسيژن بيشتري در خانه توليد كنيد. نخل اريكا، فيكوس (بنجامين و بونساي‌هاي غده‌اي از انواع فيكوس هستند)، پيچك انگليسي يا همان پاپيتال (عشقه)، نخل خرماي زينتي، سرخس و گياه سوسنِ صلح، توانايي جذب مواد و گازهاي سمي و بهينه‌سازي‌ هواي محيط را دارند. اين گياهان درست مثل يك فيلتر عمل مي‌كنند. برگ‌هاي آنها هوا را جذب كرده و به اين ترتيب سموم و مواد زائد را از هوا مي‌گيرند و در ساختار خود ذخيره مي‌كنند. هر چه اندازه برگ‌ها (يا تراكم آنها) بزرگ‌تر باشد ميزان هوايي كه فيلتر مي‌كنند بيشتر است.

  • تا مي‌توانيد ميوه و سبزيجات بخوريد

در روزهاي آلودگي هوا شايد هيچ‌چيز به اندازه ويتامينC برايتان مفيد نباشد. ويتامينC يكي از با كيفيت‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاست كه ايمني بدن شما را بالاتر مي‌برد. حتما مي‌دانيد كه آنتي‌اكسيدان باعث حفاظت بدن در برابر راديكال‌هاي آزاد مي‌شود. اين راديكال‌هاي آزاد وقتي در هواي آلوده نفس مي‌كشيد، به مقدار زياد در بدن شما توليد مي‌شوند و زمينه‌ساز ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي مزمن مانند بيماري‌هاي قلبي- عروقي هستند. بهترين منابع دريافت ويتامينC مركبات، كيوي، گوجه فرنگي، سبزي‌هاي پهن برگ و تيره‌رنگ (مثل اسفناج، كاهو و بروكلي) هستند. ميوه‌هايي مثل سيب، انار و انواع توت‌ها هم به‌دليل آنكه سرشار از پكتين هستند به كاهش عوارض آلودگي هوا كمك زيادي مي‌كنند. البته درباره تأثير ويتامينC و آنتي‌اكسيدان آن يك تبصره هم وجود دارد: در افراد سيگاري تأثير اين ويتامين بسيار كم است؛ چون دود سيگار بخش اعظمي از اين ويتامين دريافتي را از بين مي‌برد. به جز ويتامينC بايد ويتامينE را هم دريابيد. ويتامينE با اكسيژن تركيب مي‌شود و راديكال‌هاي آزاد را از بين مي‌برد. مارچوبه، جوانه گندم، آجيل‌ها، غذاهاي دريايي،زيتون، ذرت و سيب‌زميني منابع خوبي از اين ويتامين هستند.

  • نسخه طب سنتي براي آلودگي هوا

در هواي آلوده خوردن برخي دمنوش‌ها مي‌تواند به سلامتي بيشتر كمك و عوارض آلودگي هوا را كمتر كند.
بابونه و آويشن: بابونه و آويشن بازكننده مجاري تنفسي هستند و از آسم پيشگيري مي‌كنند. مخاط مري را نرم كرده و سوزش گلويتان را تسكين مي‌دهند؛ بنابراين نوشيدن اين دمنوش‌ها را فراموش نكنيد.
گل گاوزبان: دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطيب مانع گرفتگي عروق مي‌شوند و قلب را تسكين مي‌دهند. اگر در روزهاي آلوده احساس مي‌كنيد نفس كم مي‌آوريد، روزي 3-2فنجان دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطيب بنوشيد.
نعناع و اسفناج: چند پر از نعناع و اسفناج تازه را در قوري بريزيد و روي آن آب جوش ريخته تا دم بكشد و بعد از يك ربع بنوشيد. اين دمنوش سرشار از آنتي‌اكسيدان است و مجاري تنفسي‌تان را باز مي‌كند.
به جز اين دمنوش‌ها، نوشيدن عرق كاسني و شاتره هم به بهتر كار كردن كليه‌هايتان كمك كرده و باعث مي‌شود مواد سمي و ذرات‌آلوده سريع‌تر از بدنتان دفع شوند.

کد خبر 354474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha