همشهری آنلاین: عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست ضمن بیان این که گزارش میزان آلایندگی رادون کل کشور تا مهر ماه سال آینده ارائه می‌شود، گفت: تحقیقی را در رابطه با سنجش میزان آلودگی‌های صوتی در کل کشور آغاز کرده‌ایم که در نیمه اول سال ۹۶ منتشر می‌شود.

به گزارش ايسنا، دکتر محمدصادق حسنوند با بیان این که پژوهشکده محیط زیست در بدنه وزارت بهداشت است که رسالت اصلی ما سنجیدن اثر ریسک فاکتورها و عوامل خطر محیطی مثل آلاینده‌های هوای آزاد در محیط بیرون و محیط خانه (اثر ریسک فاکتورهای محیطی بر سلامت)، آلاینده‌های رادون (رادون گازی رادیواکتیو با نماد Rn و عدد اتمی ۸۶ است که در نتیجه تجزیه طبیعی اورانیوم در سنگ‌ها و خاک، در هوا منتشر می‌شود)، عوامل فیزیکی صدا و غیره است، اظهار کرد: از سال 93 در رابطه با رادون با همکاری سازمان انرژی اتمی اقداماتی را آغاز کرده‌ایم که تاکنون این برنامه در 12 شهر و استان انجام شده و درحال حاضر نیز در 8 استان دیگر در حال انجام عملیات مربوطه هستیم که به طورکلی برنامه پژوهشکده برای 15 شهر دیگر تا مهر 96 است.

  • مشاهده بیش‌ترین غلظت رادون در رامسر

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست افزود: طبق نتیجه‌ای که از اندازه گیری‌های انجام شده در این 12 استان کسب کردیم میزان آلاینده‌های رادون در این مناطق حدود 6 درصد بالاتر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت بوده است که بیش‌ترین غلظت رادون نیز در رامسر دیده شده است.

وی ادامه داد: در تهران نیز 1600 نقطه ارزیابی شده که 6 درصد یعنی حدود 60 خانه بالاتر از استانداردهای مربوط به میزان رادون در دنیا بوده البته به صورت تقریبی متوسط جهانی رادون بالاست و این میزان در آمریکا نیز حدود 6.6 درصد بالاتر از استاندارد جهانی است یعنی ما در متوسط دنیا هستیم.

حسنوند تصریح کرد: رادون آلاینده‌ای است که در هوای داخل بوده و از درون خاک نشات می‌گیرد که دومین عامل سرطان ریه بعد از سیگار محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست با بیان این که تحقیقاتی را که انجام می‌دهیم به مرکز سلامت محیط کار یا معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده اما توجه چندانی به این گزارشات نشده است، گفت: وظیفه دانشگاهیان انجام گزارش و تحقیق بر اساس مستندات علمی و استانداردهای جهانی است اما در مقام اجرا نمی‌توانیم اقدام کنیم.

وی با اشاره به این که راه‌هایی برای کاهش غلظت رادون وجود دارد اما باید توجه داشت که ابتدایی‌ترین مسئله سنجیدن وضعیت موجود و جمع‌آوری اطلاعات است، اظهار کرد: پژوهشکده محیط زیست دارای ردیف بودجه مستقل زیر 3 میلیارد تومان است که باید با این بودجه تحقیقات مختلفی را انجام دهد از این رو برای انجام تحقیقات گسترده نیازمند بودجه بیش‌تری هستیم.

  • بررسی میزان آلودگی صوتی در کشور

حسنوند همچنین به نقشه صدا اشاره کرد و با بیان این که حدود یک سال است تحقیقاتی را در رابطه با سنجش میزان آلودگی‌های صوتی در کل کشور آغاز کرده‌ایم، گفت: با کمک شهرداری و وزارت بهداشت و اعضای هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و 6 تن از دانشجویان دکتری و 7 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد در حال انجام این تحقق هستیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست تصریح کرد: در پی این هستیم وضعیت صدای کشور را نسبت به استانداردهای جهانی بسنجیم تا در خصوص مقابله با آلودگی صوتی به صورت مستند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود. نتیجه این تحقیق در نیمه اول و به احتمال زیاد در مرداد ماه سال 96 منتشر می‌شود.

کد خبر 354500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha