عباس ثابتی‌راد: نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران سرعت گرفته‌است. سیاست‌های تشویقی شهرداری تهران از یک سو و تشکیل ستاد بازآفرینی در شهر تهران که منجر به استقرار مدیریت هماهنگ و یکپارچه در مدیریت بافت‌های فرسوده شده‌است، از سوی دیگر، باعث سرعت قابل توجه در نوسازی بافت‌های ناپایدار شهری شده‌است.

اين در حالي است كه شهرداري تهران تاكنون بالغ بر 2400ميليارد تومان در بخش خدمات و زيرساخت‌هاي بافت‌هاي فرسوده تهران هزينه كرده ‌است. در اين‌ گذار با وجود مصوبه مجلس مبني بر كمك 400ميلياردي دولت به نوسازي بافت‌هاي فرسوده كه سهم تهران در حدود نيمي از اين رقم است، هيچ مبلغي از سوي دولت براي نوسازي بافت‌هاي ناپايدار شهري تخصيص نيافته است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري تهران تا به امروز قريب به 2400ميليارد تومان در حوزه خدمات و زيرساخت در بافت‌هاي فرسوده پايتخت هزينه كرده است، گفت: در كل كشور هزينه‌اي كه شهرداري‌ها بدين‌منظور پرداخت كرده‌اند يك‌پنجم مبلغ هزينه شده در شهر تهران است كه اين امر نشان از توجه شهردار محترم تهران به اهميت موضوع دارد.

عبادالله فتح‌اللهي همچنين گفت كه مجلس شوراي اسلامي 400ميليارد تومان بودجه براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تخصيص داده ‌است و به دولت نيز ابلاغ شده ولي دولت تا اين لحظه موفق به عملياتي و اجرايي‌كردن آن نشده است، اما ريل‌گذاري‌هاي فني، حقوقي و اجرايي لازم در اين خصوص فراهم شده تا ساكنان بافت‌هاي فرسوده بتوانند از ثمرات و بركات اين هماهنگي‌ها بهره‌مند شوند. به گفته وي، ضرورت تأمين زيرساخت‌ها و سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده انكارناپذير است و شهرداري تهران در مناطق مختلف اقدام به تأسيس مجموعه‌هاي ورزشي، مساجد، سراي محله و غيره كرده است و توانسته بخشي از اين وظيفه را در سراسر شهر احصا كند. دولت نيز پس از تصويب سند ملي مكلف است تا همپاي شهرداري، مسئوليت تأمين بخشي از سرانه‌هاي خدماتي همچون آب، برق، گاز، فاضلاب، بهداشت و غيره را بپذيرد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ضمن ارائه توضيحاتي جامع درخصوص روند شكل‌گيري، اهداف و وظايف ستاد ملي بازآفريني، ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران و ستادهاي بازآفريني مناطق، خاطرنشان كرد: حضور شهرداران مناطق در ستادهاي بازآفريني منطقه‌اي، مسئوليت مشترك دولت و شهرداري را براي تأمين زيرساخت‌ها و سرانه‌هاي خدماتي به‌منظور رفاه حال ساكنان بافت‌هاي فرسوده برجسته‌تر خواهد كرد.

  • تكميل مديريت هماهنگ

تجربه همكاري شوراياران و نمايندگان مردم در قالب تشكل‌هاي مردمي به گفته فتح‌اللهي مشوق شهرداري براي تأمين خدمات و زيرساخت‌هاي مورد نياز بافت‌هاي ناپايدار شهري بوده‌است. در واقع علاوه بر شكل‌گيري ستادهاي بازآفريني، مداخله ذينفعان باعث سرعت نوسازي در پايتخت شده است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران هدف از تشكيل ستادهاي بازآفريني منطقه‌اي را تكميل حلقه مديريت هماهنگ عنوان و تصريح كرد: مديريت هماهنگ اتفاق نخواهد افتاد مگر اينكه تمامي نهادهاي مسئول در نوسازي زير يك سقف جمع شوند و كليه امكانات، پتانسيل‌ها و برنامه‌ها را در راستاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده بسيج كنند.

فتح‌اللهي با اشاره به تصويب بسته‌هاي جديد تشويقي نوسازي، يادآور شد: شهردار تهران ايثارگرانه بسته‌هاي تشويقي نوسازي را تصويب كردند، زيرا در سال‌جاري هيچ بودجه‌اي از سوي دولت براي ستاد بازآفريني تخصيص داده نشد؛ به همين دليل شهرداري تهران پذيرفت تا هزينه‌اي بابت كليه اقدامات حفاري دستگاه‌هاي اجرايي در سطح شهر دريافت نكند و در قبال آن هزينه انشعابات در بافت‌هاي فرسوده رايگان شود كه دستورالعمل اجرايي آن نيز به مناطق ابلاغ شده و از طريق اتوماسيون اداري و به‌صورت سيستمي قابل اعمال است.

وي افزود: اگرچه همه دستگاه‌ها در اجرايي‌شدن بسته تشويقي مشاركت دارند اما بار مالي اصلي آن بر دوش شهرداري است و شهرداري توانسته از اين طريق ميان دولت، مردم و ذينفعان در بافت‌هاي فرسوده فرهنگسازي‌ شايسته‌اي انجام دهد كه اميدوار هستيم تمامي دستگاه‌ها نيز در سال آتي بتوانند بودجه‌هاي ذيربط خود را براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده پيگيري كنند.

  • پاسدار هويت معماري اسلامي ايراني

اگرچه مشاركت‌ نهادهاي مالي مانند بانك‌ها براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده در قانون پيش‌بيني شده‌است و همچنين دولت بودجه براي نوسازي بافت‌هاي ناپايدار در اختيار وزارت مسكن گذاشته است، اما شهرداري تهران با تكيه بر توان اجرايي و قانوني خود، تدابيري تازه اتخاذ كرده ‌است. در كنار اعطاي وام، حمايت‌هاي مالي ديگري نيز در قالب هزينه نما، بخشش عوارض و همچنين تهاتر با دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي به‌منظور بخشودگي هزينه‌هاي ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده، از سوي مديريت شهري تهران صورت گرفته كه اين امر موجب افزايش سرعت نوسازي در پايتخت شده‌است.

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران همچنين اظهار داشت: با اينكه شهرداري تهران هيچ وظيفه‌اي در پرداخت يارانه وام نوسازي ندارد اما براي ارتقاي كيفيت زندگي در بافت‌هاي فرسوده و خدمتگزاري به ساكنان اين بافت‌ها كه از مستحق‌ترين شهروندان تهران هستند، تصميم گرفت تا معادل يارانه نوسازي دولت كه 9درصد است را با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران متقبل شود كه متقاضيان نوسازي در بافت‌هاي فرسوده بتوانند وام نوسازي را با كارمزد 4درصد يعني معادل نرخ وام‌هاي قرض‌الحسنه دريافت كنند.

کد خبر 354607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha