همشهری آنلاین: محققان کانادایی نشان دادند تنها باتری گوشی‌های موبایل نیست که سلامت کاربران را به خطر می‌اندازد، خطرهای پنهان دیگری نیز در استفاده از موبایل وجود دارد که شاید تصورش را هم نکنید.

براساس گزارش لايو‌ساينس، محققان شركت ايمني UL با آزمايش 400 مدل از شارژرهاي تقلبي گوشي‌هاي آي‌فون كه با قيمتي ناچيز در فروشگاه‌هاي آنلاين به فروش مي‌رسند دريافتند بيش از 99 درصد از اين شارژر‌ها در ساده‌ترين تست‌هاي ايمني رد مي‌شوند و تنها 3 شارژر از ميان 400 شارژر توانستند در برابر خطر برق گرفتگي از خود مقاومت نشان دهند.

در اين مطالعه محققان نشان دادند اين شارژر‌ها مي‌توانند سلامت كاربران را واقعا به خطر بياندازند. اين 400 شارژر از فروشگاه‌هاي آنلاين در هشت كشور، آمريكا، كانادا، كلمبيا، چين، تايلند و استراليا خريداري شدند.

اين شارژر‌ها در آزمايش قدرت الكتريكي قرار گرفتند و ولتاژ بالايي از برق به آنها وارد شدند تا توان عبور جريان برق در آنها بررسي شود. اگر ميزان عبور جريان بالاتر از حدي معين باشد، وسيله در آزمايش رد شده‌است زيرا مي‌تواند كاربر را در معرض برق‌گرفتگي قرار دهد.

در نهايت محققان مشاهده كردند تنها سه شارژر از ايمني كافي برخوردار است. 22 شارژر به محض اجراي آزمايش از كار افتادند و 12 شارژر نيز جريان بسيار قدرتمندي را از خود خارج مي‌كرد كه مي‌توانست در دم كاربر را دچار برق‌گرفتگي شديد كرده و منجر به مرگ او شود.

شركت‌هاي اصلي، مانند اپل در آزمايش تجهيزات الكترونيكي خود وسواسي شديد دارند تا از ايمني آنها اطمينان حاصل كنند، اما توليد‌كننده‌هاي كالاهاي جعلي كه محصولات خود را با قيمتي ناچيز به فروش مي‌رسانند، اهميتي به ايمني آنچه توليد مي‌كنند نمي‌دهند.

براي تشخيص شارژر‌هاي اصل آي‌فون از شارژر‌هاي جعلي بايد رنگ سفيد شارژر‌هاي آي‌فون، بسته‌بندي با برند اپل،‌ نوع نوشتن نام محصول و قيمت آن دقت كرد زيرا محصولات تقلبي در تمامي اين موارد با محصولات اصلي متفاوتند.

کد خبر 354637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha