همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی روند رشد ۱۵ ساله کل مدارک علمی ثبت شده دنیا در پایگاه بین‌المللی (WOS) نشان می‌دهد که روند رشد مدارک در دنیا ۸۷ درصد و در ایران ۲۰۶۷ درصد در طول دوره ۱۵ ساله ( ۲۰۱۵-۲۰۰۰) بوده است.

تولید علم

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی روند رشد 15 ساله کل مدارک علمی ثبت‌شده دنیا در پایگاه بین‌المللی نشان می‌دهد که روند رشد مدارک در دنیا 87 درصد و در کشورهای اسلامی 638 درصد و در جمهوری اسلامی ایران 2067 درصد در طول دوره 15 ساله بوده است، این امر نشان می‌دهد که میزان رشد در کشورهای اسلامی 7 برابر میزان رشد دنیا و برای ایران بیش از 24 برابر رشد علمی دنیا بوده است.

وی افزود: بررسی جایگاه دنیا، کشورهای اسلامی و ایران در تولیدات علمی در شش حوزه موضوعی مختلف علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و سلامت، علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی نشان می‌دهد که میزان رشد کشورهای اسلامی و به‌خصوص ایران در پانزده سال اخیر در مقایسه با دنیا نیز قابل توجه است.

دهقانی ادامه داد: در حوزه علوم کشاورزی میزان رشد دنیا برابر با 81 درصد است، درحالی که در کشورهای اسلامی این میزان 433 درصد و در ایران 1535 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مهندسی و فنی میزان رشد دنیا در 15 سال برابر با 238 درصد و برای کشورهای اسلامی 1053 درصد و برای ایران 3753 درصد بوده است. درحوزه موضوعی علوم انسانی رشد علم دنیا منفی یک درصد ولی در کشورهای اسلامی این میزان رشد برابر با 1053 درصد و برای ایران 5750 درصد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: در حوزه علوم پزشکی و سلامت میزان رشد تولیدات علم در دنیا برابر با 79 درصد و برای کشورهای اسلامی 523 درصد و برای ایران 2464 درصد؛ در حوزه علوم طبیعی میزان رشد علم در دنیا 73 درصد و در کشورهای اسلامی 580 درصد و ایران  1492  درصد و در نهایت در حوزه علوم اجتماعی میزان رشد علم دنیا برابر با 83 درصد و در کشورهای اسلامی 953 درصد و ایران 1416 درصد بوده است.

وی گفت: همچنین میزان تولیدات علم دنیا در تمام حوزه‌های موضوعی رشد 87 درصد بوده در حالی که این میزان برای کشورهای اسلامی برابر با 638 درصد و برای ایران 2067 درصد بوده است و این به معنای آن است که میزان رشد علم در کشورهای اسلامی بیش از هفت برابر دنیا و میزان رشد تولید علم 24 برابر دنیاست.

به گفته دهقانی، تعداد مدارک یا کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص‌های رشد و توسعه علمی  کشور بوده و رشد کمیت تولید علم از شروط لازم برای توسعه علمی است، اما شرط کافی نیست. در توسعه علمی توجه و تاکید به سایر شاخص‌ها از جمله  کیفیت تولیدات علمی و استنادات، مشارکت و دیپلماسی علمی، اثرگذاری فنآورانه علم، اثر گذاری نوآورانه علم و اثرگذاری اقتصادی علم اهمیت زیادی دارد. بنابراین تکیه صرف به کمیت تولید علم باعث توسعه علمی نخواهد شد.

کد خبر 354719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha